Error analysis in the written production of PL2 students
a sociocultural approach
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL34-v12n2a2018-3Keywords:
Portuguese as a second language, Error analysis, Mother tongueAbstract
This study analyzed errors in texts written by foreign students in the process of learning the Portuguese Language, enrolled in Portuguese for Foreigners course of the Universidade Federal da Bahia, aiming to highlight, classify and analyze the occurrences in the text of each student. For the research, the texts of the informants were used in addition to observation of classes and interviews. This work seeks to identify which linguistic and extralinguistic factors influence the subjects' errors and how this information can contribute to teaching / learning studies of Portuguese as a second language. For the theoretical support of the work and analysis of the data were summoned concepts that guide the sociocultural studies, with special emphasis for those that focus the learning of foreign language. According to the results, the factor that exerts the greatest influence on writing failures is the students' mother tongue.Downloads
Metrics
References
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Fundamentos de abordagem e formação no ensino de PLE e de outras línguas. Campinas: Pontes, 2011.
BAGNO, M. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
BORTONI-RICARDO, S. M. Heterogeneidade lingüística e o ensino da língua: o paradoxo da escola. In: BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 13-17
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: linguagens códigos e suas tecnologias. Parte 2. Brasília, DF: MEC/SEF, 2000.
CANALE, M.; SWAIN, M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics. vol. 1, n. 1, p. 1-47, 1980. https://doi.org/10.1093/applin/1.1.1
COUTO, H. H. Ecolinguística: estudo das relações entre língua e meio ambiente. Brasília: Thesaurus, 2007.
CRUZ, D. T. O ensino de língua estrangeira como meio de tranformação social. In: MOTA, K.; SCHEYERL, D. (Orgs.). Espaços linguísticos: resistências e expressões. Salvador: EDUFBA, 2006. p. 25-56.
CRYSTAL, D. Dicionário de lingüística e fonética. Tradução de Maria Carmelita Pádua Dias. Rio de Janeiro: Zahar, 1988.
FROSI, V. M. Estudo de erros produzidos com artigos por aprendizes de língua italiana: Um subsídio para o ensino/aprendizagem. 432p. São Carlos, SP. Tese de Doutorado. Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, 1997.
GLOSSÁRIO DE LINGUÍSTICA APLICADA (Projeto GLOSSA). Glossário digital de termos da área de aquisição e ensino de línguas. Programa de pós-graduação em Linguística Aplicada da UnB, Brasília/DF. Disponível em: http://glossario.sala.org. br. Acesso em 07 jul. 2017.
LEMLE, M. Guia teórico do alfabetizador. São Paulo: Ática, 2003.
LEWIS, M. P.; SIMONS, G. F.; FENNIG, C. D. (Eds.). Ethnologue: Languages of the World. Dallas: SIL International. Disponível em: http://www.ethnologue.com/statistics/size. Acesso em 07 jul. 2017.
LIGHTBOWN, M. P.; SPADA, N. How languages are learned. Oxford: Oxford University Press, 3 ed, 2006.
PINTO, M. B. Desvios na representação ortográfica das vogais posteriores por aprendentes de português língua não materna (PLNM). 2011. 55f. Dissertação (Mestrado em Português Língua Estrangeira/ Língua Segunda) - Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Coimbra, 2011. Disponível em https://estudogeral.sib.uc.pt/bitstream/10316/20245/1/TESE%20Matilde%20Pinto.pdf Acesso em 07 jul. 2017.
SAVILLE-TROIKE, M. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
SCHERRE, M. M. P.; NARO, A. J. Efeitos da saliência fônica e do tempo/modo na concordância verbal. In: MOLLICA, M. C. M. (Orgs.). Usos da linguagem e sua relação com a mente humana. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, p. 71-78, 2010.
TRAGANT, E.; MUÑOZ, C. La motivación y su relación con la edad en un contexto escolar de aprendizaje de una lengua extranjera. In: MUÑOZ C. (Ed.). Segundas lenguas: Adquisición en el aula. Barcelona: Ariel, 2000. p. 81-105.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto et al. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.