Insertion of digital technologies in education
teachers' identities in late modernity
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL31-v11n4a2017-14Keywords:
Identity, Pedagogical practice, Digital TechnologiesAbstract
In this article, using a case study from reports delivered by a teacher of the Secondary School, we aimed, through the Functional System Theory perspective (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), to peer nuances of the new teacher identity in the context of integration of digital technologies in the classroom, considering the positioning of the teacher about their own identity and their reflective attitude towards their practice. The search results give a glimpse of the incompleteness of the identification process in late modernity and indicates the formation of a professional identity under construction.Downloads
Metrics
References
BAKHTHIN, M. Marxismo e filosofia da Linguagem. São Paulo: Editora HUCITEC, 1981.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
CALDEIRA, E. ADC e LSF: um suporte para a desconstrução de representações excludentes. Cadernos de Linguagem e Sociedade, Vol. 12 (1), p.69-93, 2011.
CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity. Rethinking critical discourse analysis. Edimburgo: Edinburg University Press, 1999.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Coord. trad., revisão e prefácio à ed. brasileira I. Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
______. Analysing discourse: textual analysis for social research. London, New York: Routledge, 2003.
______. A dialética do discurso. Trad. I. Magalhães. In: MAGALHÃES, I. (Org.) Discursos e práticas de letramento. Pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012, p. 93-107.
GIDDENS, A. Modernidade e Identidade. 1.ed. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 2002.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz T. da Silva, Guaracira L. Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
______. Quem precisa da identidade? In: T. T. SILVA (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2011, p.103-33.
HALLIDAY, M.A.K. An Introduction to Functional Grammar. 3rd ed. Revised by C. M. I. M. MATTHIESSEN. London: Arnold, 2004.
MAGALHÃES, I. Discurso, ética e identidades de gênero. In: CORACINI, M. J.; GRIGOLETTO, M. (org.) Práticas identitárias: língua e discurso. São Carlos: Claraluz, 2006, p. 71-96.
______. Teoria crítica do discurso e texto. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 4, n.esp, p. 113-131, 2004.
______. Análise do discurso publicitário. Revista Abralin. Vol. 4, nº 1 e 2, p. 231-260, 2005.
______. Textos e práticas socioculturais – discursos, letramentos e identidades. Linha d’Água, n. 24 (2), p. 217-233, 2011.
PERRENOUD, Ph. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre, Artmed, 2000.
RAMALHO, V.; RESENDE, V. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas, SP: Pontes Editora, 2011.
STEFFLER, A. Os verbos modais do português sob uma perspectiva de traços funcionais. 2013. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013.
SUNKEL, G. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación ( TIC) en la Educación en América Latina. Una exploración de Indicadores. Cepal, División de Desarrollo Social. Serie Políticas Sociales Nº 126. Santiago de Chile, 2006.
TEIXEIRA, J. M.; ASSUNÇÃO, A. L. Entradas lexicais como forma de representação e persuasão no discurso publicitário. Anais do SILEL. Volume 1. Uberlândia: EDUFU, 2009. Disponível em http://www.ileel.ufu.br/anaisdosilel/pt/edicao_volume_1_numero_1.php. Acesso em 15 março 2015.
THOMPSON, J. B. Ideologia e Cultura Moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
UNESCO. Padrões de competência em TIC para professores. Marco político. Tradução: Cláudia Bentes David. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura – Paris: UNESCO, 2008.
XAVIER, A. C. A era do hipertexto: linguagem e tecnologia. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.