Insertion of digital technologies in education

teachers' identities in late modernity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL31-v11n4a2017-14

Keywords:

Identity, Pedagogical practice, Digital Technologies

Abstract

In this article, using a case study from reports delivered by a teacher of the Secondary School, we aimed, through the Functional System Theory perspective (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), to peer nuances of the new teacher identity in the context of integration of digital technologies in the classroom, considering the positioning of the teacher about their own identity and their reflective attitude towards their practice. The search results give a glimpse of the incompleteness of the identification process in late modernity and indicates the formation of a professional identity under construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janicleide Vidal Maia, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE)

Graduada em Letras (UVA), mestre e doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Avanúzia Ferreira Matias, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE)

Graduada em Letras (UFC) e Pedagogia (UNIP), mestre em Linguística e doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

BAKHTHIN, M. Marxismo e filosofia da Linguagem. São Paulo: Editora HUCITEC, 1981.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CALDEIRA, E. ADC e LSF: um suporte para a desconstrução de representações excludentes. Cadernos de Linguagem e Sociedade, Vol. 12 (1), p.69-93, 2011.

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity. Rethinking critical discourse analysis. Edimburgo: Edinburg University Press, 1999.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Coord. trad., revisão e prefácio à ed. brasileira I. Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

______. Analysing discourse: textual analysis for social research. London, New York: Routledge, 2003.

______. A dialética do discurso. Trad. I. Magalhães. In: MAGALHÃES, I. (Org.) Discursos e práticas de letramento. Pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012, p. 93-107.

GIDDENS, A. Modernidade e Identidade. 1.ed. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 2002.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz T. da Silva, Guaracira L. Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

______. Quem precisa da identidade? In: T. T. SILVA (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2011, p.103-33.

HALLIDAY, M.A.K. An Introduction to Functional Grammar. 3rd ed. Revised by C. M. I. M. MATTHIESSEN. London: Arnold, 2004.

MAGALHÃES, I. Discurso, ética e identidades de gênero. In: CORACINI, M. J.; GRIGOLETTO, M. (org.) Práticas identitárias: língua e discurso. São Carlos: Claraluz, 2006, p. 71-96.

______. Teoria crítica do discurso e texto. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 4, n.esp, p. 113-131, 2004.

______. Análise do discurso publicitário. Revista Abralin. Vol. 4, nº 1 e 2, p. 231-260, 2005.

______. Textos e práticas socioculturais – discursos, letramentos e identidades. Linha d’Água, n. 24 (2), p. 217-233, 2011.

PERRENOUD, Ph. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre, Artmed, 2000.

RAMALHO, V.; RESENDE, V. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas, SP: Pontes Editora, 2011.

STEFFLER, A. Os verbos modais do português sob uma perspectiva de traços funcionais. 2013. 91 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013.

SUNKEL, G. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación ( TIC) en la Educación en América Latina. Una exploración de Indicadores. Cepal, División de Desarrollo Social. Serie Políticas Sociales Nº 126. Santiago de Chile, 2006.

TEIXEIRA, J. M.; ASSUNÇÃO, A. L. Entradas lexicais como forma de representação e persuasão no discurso publicitário. Anais do SILEL. Volume 1. Uberlândia: EDUFU, 2009. Disponível em http://www.ileel.ufu.br/anaisdosilel/pt/edicao_volume_1_numero_1.php. Acesso em 15 março 2015.

THOMPSON, J. B. Ideologia e Cultura Moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

UNESCO. Padrões de competência em TIC para professores. Marco político. Tradução: Cláudia Bentes David. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura – Paris: UNESCO, 2008.

XAVIER, A. C. A era do hipertexto: linguagem e tecnologia. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009.

Published

2017-11-07

How to Cite

MAIA, J. V.; MATIAS, A. F. Insertion of digital technologies in education: teachers’ identities in late modernity. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 4, p. 1366–1385, 2017. DOI: 10.14393/DL31-v11n4a2017-14. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/38200. Acesso em: 22 nov. 2024.