Cultural values integrating form and meaning in the enunciative relations between child-other in the act of language acquisition

Authors

  • Isadora Laguna Soares Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL31-v11n4a2017-10

Keywords:

Language Acquisition, Enunciation, Culture

Abstract

With the dialogue between the field of enunciative studies by Émile Benveniste and of the first language acquisition as a starting point, especially through the displacements by Silva (2009a) – who conceives acquisition as an enunciative act –, this article aims to think of how children inscribe the cultural values present in the forms actualized in their discourse. If culture is imprinted on the language, as Benveniste says, it manifests itself in the discourse in all units actualized in discourse – including in those levels below the sentence, such as morphemes. Therefore, this study seeks to verify how children imprint the culture that is shared with others in their discourse in these smaller units. In order to do that, we use linguistic facts published by Silva (2009a), analyzed from the enunciative perspective of language.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BENVENISTE, E. A blasfemia e a eufemia. In: ¬¬______. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes Editores, 2006, p. 259-262.

______. A forma e o sentido na linguagem. In: ______. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes Editores, 2006, p. 220-242.

______. A natureza dos pronomes. In: ______. Problemas de linguística geral I. Campinas: Pontes Editores, 2005, p. 277-293.

______. Estrutura da língua e estrutura da sociedade. In: ______. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes Editores, 2006, p. 93-104.

______. Estruturalismo e linguística. In: ______. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes Editores, 2006, p. 11-28.

______. Os níveis de análise linguística. In: ______. Problemas de linguística geral I. Campinas: Pontes Editores, 2005. p. 127-140.

______. Vista d’olhos sobre o desenvolvimento da linguística. In: ______. Problemas de linguística geral I. Campinas: Pontes Editores, 2005. p. 19-33.

CÂMARA JR., J. M. Estrutura da língua portuguesa. Petrópolis: Vozes, 1992. 124 p.

CUNHA, C.; CINTRA, L. Nova gramática do português contemporâneo. Rio de Janeiro: Lexikon, 2008. 762 p.

FLORES, V. N. Sujeito da enunciação: singularidade que advém da sintaxe da enunciação. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, 2013a. https://doi.org/10.1590/S0102-44502013000100005

______. O que seria uma gramática da enunciação? A proposta de uma análise transversal. Letras & Letras, Uberlândia, v. 29, n. 1, 2013b. Disponível em http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/25925/14255. Acesso em 23 fevereiro 2017.

ROCHA, L. C. de A. Estruturas morfológicas do português. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2008. 240 p.

SILVA, C. L. da C. A criança na linguagem: enunciação e aquisição. São Paulo: Pontes, 2009a. 297 p.

______. A criança na estrutura enunciativa. Organon, Porto Alegre, v. 23, n. 46, p. 27-45. jan-jun, 2009b.

Published

2017-11-07

How to Cite

SOARES, I. L. Cultural values integrating form and meaning in the enunciative relations between child-other in the act of language acquisition. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 4, p. 1294–1309, 2017. DOI: 10.14393/DL31-v11n4a2017-10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/37267. Acesso em: 22 jul. 2024.