The functions of the expression “acho que” in the epistemic dimension of a presidential debate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-4

Keywords:

Modals, Expression “acho que”, Interaction

Abstract

In this paper, we analyze the uses of the epistemic expression “acho que” in a presidential election debate. To do so, we articulate functionalist contributions on the expression “acho que” and studies on modals and on epistemic dimension developed in the field of ethnomethodological Conversation Analysis. According to our hypothesis, in the different contexts in which “acho que” occurs, the basic meaning of the expression as a mitigator of the speaker’s degree of certainty in relation to a given propositional content is particularized, depending on the sequential position in which the expression “acho que” occurs. This reveals that grammar is sensitive to the sequential context. The corpus analyzed was the first debate of the 2018 Brazilian presidential election. In the analysis of this corpus, we assumed an emic stance, insofar as we privileged the interactants' point of view on the development of the interaction, that is, the way in which they carry out actions and react to them. In the debate, we identified a total of fourteen occurrences of the expression “acho que”, which perform different functions. With the expression, the speaker makes less aggressive the mention of information that belongs to the interlocutor’s or third parties’ territory; mitigates his/her adherence to an opponent’s proposals; reduces his/her level of commitment to the information he/she defends, by repairing a previous turn etc. With these results, we understand that, in all occurrences of the expression, the speaker's intention to soften a territorial intrusion leads him/her to reduce epistemic rights in approaching a topic. The semantic counterpart is the expression of lesser commitment to what is said. However, this very general meaning is particularized in more particular meanings, depending on the properties of each turn in which the expression occurs and the position it occupies in the sequence (first or second pair part).

Downloads

Author Biographies

  • Paloma Bernardino Braga, UFMG

    Doutoranda em Estudos Linguísticos na UFMG. Redatora-revisora na Assembleia Legislativa de Minas Gerais (ALMG).

  • Gustavo Ximenes Cunha, UFMG

    Doutor em Linguística pela UFMG e Professor da Faculdade de Letras da UFMG e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN) da UFMG.

References

BAND JORNALISMO. Debate na Band: reveja na íntegra o 1º confronto entre os presidenciáveis [vídeo completo do debate], 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9EnJeUKwX_c

BRAGA, P. B. O papel do comentário metadiscursivo em debate eleitoral polilogal: estratégia discursiva no jogo de faces. 2021. 277 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

BROWN, P.; LEVINSON, S. Politeness: some universals in language use. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

BURGER, M. Encenações discursivas na mídia: o caso do debate-espetáculo. In: MACHADO, I. L.; MARI, H.; MELLO, R. (org.) Ensaios em análise do discurso. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso/Faculdade de Letras da UFMG, 2002. p. 201-222.

CASTILHO, A. T.; CASTILHO, C. M. M. Advérbios modalizadores. In: ILARI, R. (org.) Gramática do português falado, v. II: níveis de análise linguística. Campinas: Editora da Unicamp, 2002. p. 199-248.

CHAFE, W. Linking intonation units in spoken English. In: HAIMAN, J.; THOMPSON, S. (ed.) Clause Combining in Grammar and Discourse. Amsterdam: Benjamins, 1988. p. 1-27.

CUENCA, M. J. Disagreement, epistemic stance and contrastive marking in Catalan parliamentary debate. Journal of Pragmatics, v. 203, p. 1–13, 2023. DOI https://doi.org/10.1016/j.pragma.2022.11.001

CUNHA, G. X. Conectores e processo de negociação: uma proposta discursiva para o estudo dos conectores. Fórum Linguístico, v. 14, p. 1699-1716, 2017. DOI https://doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n1p1699

CUNHA, G. X. Caracterização e funcionamento da refutação em debate eleitoral. Cadernos de Letras da UFF, v. 30, n. 59, p. 147-176, 2019. DOI https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2019n59a696

CUNHA, G. X. O processo de negociação e o alcance da completude monológica em debate eleitoral. Trabalhos em linguística aplicada, v. 60, p. 155-170, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/01031813634601420191003.

CUNHA, G. X. Competência interacional e co-construção de sentidos: uma análise dos comportamentos verbais e não-verbais de participantes de um debate eleitoral. Calidoscópio, v. 20, p. 303-321, 2022. DOI https://doi.org/10.4013/cld.2022.201.15

CUNHA, G. X. As relações textuais como recursos para a episteme-em-ação: estudo da dimensão epistêmica de uma entrevista com presidenciável. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 25, p. 69-85, 2023. DOI 10.11606/issn.2176-9419.v25i1p69-85

CUNHA, G. X. As relações textuais como procedimentos para a atribuição de ações na interação. ALFA, v. 68, p. 1-30, 2024. DOI https://doi.org/10.1590/1981-5794-e18257

CUNHA, G. X.; BRAGA, P. B.; BRITO, D. M. As funções figurativas do comentário metadiscursivo em debates eleitorais. Cadernos de linguagem e sociedade, v. 20, n. 2, p. 168-187, 2019. DOI https://doi.org/10.26512/les.v20i2.24445

CUNHA, A. R.; LIBÓRIO, B.; MOURA, B.; CYPRESTE, J.; MENEZES, L. F.; NALON, T. As checagens em tempo real do debate presidencial da Band [transcrição do debate], 2018. Disponível em: https://www.aosfatos.org/noticias/as-checagens-do-debate-presidencial-da-band/

DREW, P. Epistemics in social interaction. Discourse studies, v. 20, n. 1, p. 163-187, 2018. DOI https://doi.org/10.1177/1461445617734347

DREW, P.; HERITAGE, J. Talk at work: Interaction in institutional settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

FILLIETTAZ, L. Interactions verbales et recherche em éducation: principes, méthodes et outils d’analyse. Genebra : Université de Genève, Section des sciences de l’éducation, 2020.

FORD, C. E.; FOX, B. A.; THOMPSON, S. A. (ed.). The language of turn and sequence. Oxford: Oxford University Press, 2002.

FOX, B. A.; THOMPSON, S. A.; FORD, C. E.; COUPER-KUHLEN, E. Conversation Analysis and Linguistics. In: SIDNELL J.; STIVERS T. (ed.) The Handbook of Conversation Analysis. Chichester: Blackwell Publishing, 2013. p. 726-740.

GARFINKEL, H. Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1967.

GOFFMAN, E. Sobre a preservação da fachada: uma análise dos elementos rituais na interação social. In: GOFFMAN, E. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face. Tradução de Fábio Rodrigues Ribeiro da Silva. Petrópolis: Vozes, 2011[1967]. p. 13-50.

GOFFMAN, E. The territories of the self. In: GOFFMAN, E. Relations in public: microstudies of the public order. Nova York: Basic Books, 1971. p. 28-61.

HARVEY, D. O neoliberalismo: história e implicações. Tradução de Adail Sobral e Maria Stela Gonçalvez. São Paulo: Loyola, 2008.

HAUBERT, M.; PAOLA, E. Lula chora ao relembrar 580 dias de prisão em Curitiba. Disponível em: https://www.poder360.com.br/poder-governo/lula-chora-ao-relembrar-580-dias-de-prisao-em-curitiba/, 2024.

HERITAGE, J. Oh-Prefaced Responses to Assessments: A Method of Modifying Agreement/Disagreement. In: FORD, C.; FOX, B.; THOMPSON, S. (ed.) The Language of Turn and Sequence. Oxford: Oxford University Press, 2002. p. 196-224.

HERITAGE, J. Conversation Analysis. In: HERITAGE J. Garfinkel and ethnomethodology. Cambridge: Polity press, 1984. p. 233-292.

HERITAGE, J. The epistemic engine: sequence organization and territories of knowledge. Research on language and social interaction, v. 45, n. 1, p. 30-52, 2012. DOI https://doi.org/10.1080/08351813.2012.646685

HERITAGE, J. Epistemics in conversation. In: SIDNELL, J.; STIVERS, T. (ed.) The Handbook of Conversation Analysis. Chichester: Blackwell Publishing, 2013. p. 370-394.

HERITAGE, J. Turn-initial particles in English: The cases of oh and well. In: HERITAGE, J.; SORJONEN, M. L. (ed.) Between Turn and Sequence: turn-initial particles across languages. Amsterdam: John Benjamins, 2018. p. 155-192.

HERITAGE, J.; RAYMOND, G. The terms of agreement: indexing epistemic authority and subordination in talk-in-interaction. Social Psychology Quarterly, v. 68, n. 1, p. 15-38, 2005. DOI https://doi.org/10.1177/019027250506800103

KAMIO, A. Territory of information. Amsterdam: John Benjamins, 1997.

KANEYASU, M. Interactional relevance of linguistic categories: Epistemic modals daroo and deshoo in Japanese conversation. Journal of Pragmatics, v. 155, p. 145-159, 2020. DOI https://doi.org/10.1016/j.pragma.2019.10.007

KÄRKKÄINEN, E. Epistemic stance in english conversation: A description of its interactional functions, with a focus on I think. Amsterdam: John Benjamins, 2003.

KERBRAT-ORECCHIONI, C. Les actes de langage dans le discours: théorie et fonctionnement. Paris: Nathan, 2001.

LODER, L. L.; JUNG, N. M. (org.). Análises de fala-em-interação institucional: a perspectiva da Análise da Conversa etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

MASCARENHAS, I. J. S.; PEROBELLI, R.; ZEN, G. M. “Vou repetir para vocês entenderem”: sobre redesenho de perguntas e status epistêmico. (Con)Textos Linguísticos, v. 18, n. 41, p. 125-144, 2024. DOI https://doi.org/10.47456/rctl.v18i41.45970

NEVES, M. H. M. A modalidade. In: KOCH, I. G. V. (org.) Gramática do português falado, v. VI: desenvolvimentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2002. p. 171-208.

NEVES, M. H. M. Texto e gramática. São Paulo: Contexto, 2006.

OCHS, E.; SCHEGLOFF, E. A.; THOMPSON, S. A. (ed.). Interaction and grammar. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

OLIVEIRA, A. L. A. M.; CUNHA, G. X. Relações epistêmicas e impolidez linguística em comentários do twitter/x sobre um debate presidencial. Linguagem em (dis)curso, v. 24, p. 01-18, 2024. DOI https://doi.org/10.1590/1982-4017-24-30

SACKS, H.; SCHEGLOFF, E. A.; JEFFERSON, G. A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, v. 50, p. 696-735, 1974. DOI http://dx.doi.org/10.2307/412243

SCHEGLOFF, E. Sequence organization in interaction: a primer in Conversation Analysis I. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

Published

2025-02-15

How to Cite

BRAGA, Paloma Bernardino; CUNHA, Gustavo Ximenes. The functions of the expression “acho que” in the epistemic dimension of a presidential debate. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 19, p. e019004, 2025. DOI: 10.14393/DLv19a2025-4. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/75472. Acesso em: 29 mar. 2025.