Written vocabulary of Middle school students and textbooks in State and Municipal public schools
DOI:
https://doi.org/10.14393/Lex9-v5n1a2019-2Keywords:
Written vocabulary, School essays, Portuguese language, Middle school, Public schoolAbstract
This paper is an account of the first pilot study that was carried out in support of the Master's-level research in Lexical Studies. The investigation looks at the written vocabulary of Middle school students in municipal and state public schools. Students' written production will be assessed and will be contrasted with the vocabulary of the textbooks they use in class. Relying on the contributions of Linguistic Statistics (BIDERMAN, 1978, 1998) and Corpus Linguistics (BERBER SARDINHA, 2004), we compare and contrast these two universes. Eight writing samples written by students and two textbook texts, including an issue topic were used. The following items were studied in the three textual sources: number of tokens and types, the frequency of the words, the difference between the number of occurrences of lexical and grammatical words, the vocabulary richness and the hapax legomena. Results show that students’ vocabulary richness is similar in the two schools and that there is no diversity of words. When analyzing the twenty most frequent words, we noted that the most frequent words are also present in the issue topic. However, the vocabulary presented in the textbooks is not used by students. The study shows the importance to assess the number of texts to be studied in the different parts of the corpus under study.
Downloads
References
ANTHONY, L. (2019). AntConc (Versão 3.5.8) [Software de Computador]. Tóquio, Japão: Universidade de Waseda. Disponível em: https://www.laurenceanthony.net/software. Acesso em: 23 ago. 2019.
BASILIO, M. Formação e classes de palavras no português do Brasil. São Paulo: Contexto, 2004.
BERBER SARDINHA, T. Lingüística de Corpus. Barueri-SP: Manole, 2004.
BIDERMAN, M. T. Teoria Lingüística (lingüística quantitativa e computacional). Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.
BIDERMAN, M. T. A FACE QUANTITATIVA DA LINGUAGEM: UM DICIONÁRIO DE FREQÜÊNCIAS DO PORTUGUÊS. Alfa, São Paulo, v. 42, número especial, p.161-181, 1998.
BISOGNIN, T. R. Sem medo do Internetês. Porto Alegre: AGE, 2009.
CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português – Linguagens. 8º ano do Ensino Fundamental, 8ed. São Paulo: Atual, 2014.
ENDRUWEIT. M. L. A redação nota dez. 2000. 189f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2000.
FINATTO, M. J. B. PADRÕES DO PORTUGUÊS POPULAR ESCRITO: O VOCABULÁRIO DO JORNAL DIÁRIO GAÚCHO. FASE 1. Projeto de Pesquisa contemplado Edital MCT/CNPq, n°14/2009 – Universal. Novembro de 2009. Disponível em: http://www.ufrgs.br/textecc/porlexbras/porpopular/arquivos/PorPopularPropostaCNPqaprovada.pdf. Acesso em: 05 abr. 2018.
FINATTO, M. J. B.; CREMONESE, L. E.; AZEREDO, S. O vocabulário na redação de vestibular: do enfoque estatístico às especificidades da enunciação. In: ABREU, S. (org.) A redação no vestibular: do leitor ao produtor de texto. COPERSE/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008, p.95-108. ISBN978-85-386-0026-8
LUIZ, A. P. A. T. Estudo da Redação Enem: questões e perspectivas de uma práxis interdisciplinar e colaborativa. 2018. 171 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
NUNES, P. A. Proficiência ou rendimento: o que a redação do vestibular avalia? In: REBELLO, L. S.; FLORES, V. D. N. (org.) O Texto de Vestibular em Perspectiva. COPERSE/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2014, p.53-67. ISBN978-85-386-0232-3
OLIVEIRA, T. A.; SILVA, E. G. O.; SILVA, C. O.; ARAÚJO, L. A. M. Tecendo Linguagens – Língua Portuguesa. 8º ano, 4ed. São Paulo: IBEP, 2015.
SILVA, B. R. ; FINATTO, M. J. B. Português popular escrito: o vocabulário do jornal diário gaúcho. In: X Salão de Iniciação Científica da PUCRS, 2009, Porto Alegre. Anais do X Salão de Iniciação Científica da PUCRS. Porto Alegre : EDIPUCRS, 2009. p. 3332-3334.
SILVA, B. R. Ensino de vocabulário no Ensino de Jovens e Adultos (EJA): atividades a partir do corpus do jornal Diário Gaúcho. 2011. 83f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
CC BY-NC-ND 4.0: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.