Approach to mathematical knowledge objects through games
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v5-2024-71825Keywords:
Mathematical games, basic operations, teaching and learningAbstract
The increasing complexity of the contemporary world, driven by technological advancements and sociocultural changes, demands substantially different mathematical skills from those required in past times. The adoption of games as an alternative methodology and the incorporation of concrete materials into educational activities assist in the construction and production of knowledge necessary in this scenario. Aimed at harnessing these tools, a project of extension /research was proposed with three objectives – establishing a partnership with the school field; promoting interventions aimed at learning the four basic operations and calculations involving money, through the use of concrete materials and mathematical games; and evaluating the skills acquired by the participants. At the end of the investigation, the objectives were achieved, and the response to the guiding question – How does the approach of knowledge objects through games influence the teaching and learning process of elementary school students? – revealed that this approach influences the construction of knowledge among the involved parties and makes the relationship with mathematics more enjoyable.
Downloads
References
AGRANIONIH, N. T.; SMANIOTTO, M. Jogos e aprendizagem matemática: uma interação possível. Erechim: EdiFAPES, 2002.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S.L.], v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/1679-0383.2011v32n1p25. Acesso em: 19 out. 2023.
BORIN, J. Jogos e Resolução de Problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. São Paulo: IME-USP, 1996.
BRASIL. MEC. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 25 out. 2023.
CORDEIRO, E. M. Resolução de problemas e aprendizagem significativa no ensino de Matemática 2015. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/14006/1/ResolucaoProblemasAprendizagem.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.
DATASENADO. Impactos da pandemia na educação no Brasil. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/
institucional/datasenado/materias/pesquisas/impactos-da-pandemia-na-educacao-no-brasil#:~:text=A%20principal%20percep%C3%A7%C3%A3o%20dos%
participantes,consequ%C3%AAncias%20graves%20no%
longo%20prazo.&text=Al%C3%A9m%20dos%20preju%C3%ADzos%
no%20ensino,relacionais%20dos%20filhos(as). Acesso em: 22
out. 2023.
D’AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 14. ed. Campinas: Papirus, 2007.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. São Paulo: Record, 2011.
GRANDO, R. C. Recursos didáticos na Educação Matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [S.L.], v. 5, n. 2, p. 393-416, out. 2015. Disponível em: https://ojs.
ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/117/114. Acesso em: 22 out. 2023.
KAMII, C.; DECLARK, G. Reinventando a aritmética: implicações da teoria de Piaget. São Paulo: Papirus, 1992.
LORENZATO, S. O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.
PRODANOV, C. C.; DE FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.
br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.
SARMENTO, A. K. C. A utilização dos materiais manipulativos nas aulas de matemática. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 6., 2010, Teresina. Anais [...]. Teresina: Universidade Federal do Piauí, 2010. p. 1-12.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; MILANI, E. Jogos de matemática de 6° a 9° ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Gabriela Pereira dos Santos, Marcos Fernandes Amorim, Elida Alves da Silva, Porfírio Azevedo dos Santos Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.