Approach to mathematical knowledge objects through games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BEJOM-v5-2024-71825

Keywords:

Mathematical games, basic operations, teaching and learning

Abstract

The increasing complexity of the contemporary world, driven by technological advancements and sociocultural changes, demands substantially different mathematical skills from those required in past times. The adoption of games as an alternative methodology and the incorporation of concrete materials into educational activities assist in the construction and production of knowledge necessary in this scenario. Aimed at harnessing these tools, a project of extension /research was proposed with three objectives – establishing a partnership with the school field; promoting interventions aimed at learning the four basic operations and calculations involving money, through the use of concrete materials and mathematical games; and evaluating the skills acquired by the participants. At the end of the investigation, the objectives were achieved, and the response to the guiding question – How does the approach of knowledge objects through games influence the teaching and learning process of elementary school students? – revealed that this approach influences the construction of knowledge among the involved parties and makes the relationship with mathematics more enjoyable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Gabriela Pereira dos Santos, Universidade Federal de Catalão

Undergraduate student in Mathematics Teaching at the Federal University of Catalão (UFCAT). During her undergraduate studies, she was a scholarship holder from CAPES in the PIBID (Institutional Program for the Initiation of Teaching Scholarships) and Pedagogical Residence programs.

Marcos Fernandes Amorim, Universidade Federal de Catalão

Master's student in Science and Mathematics Education in the Multi-Unit Postgraduate Program in Science and Mathematics Education (PECIM) at the State University of Campinas (UNICAMP). Graduated in Mathematics Teaching at the Federal University of Catalão (UFCAT).

Elida Alves da Silva, Universidade Federal de Catalão

Ph.D. in Mathematics (University of Brasília). Professor at the Federal University of Catalão. She works in the Professional Master's Program in Mathematics in National Network (PROFMAT).

Porfírio Azevedo dos Santos Júnior, Universidade Federal de Catalão

Ph.D. in Mathematics (University of Brasília). Professor at the Federal University of Catalão. He works in the Professional Master's Program in Mathematics in National Network (PROFMAT).

References

AGRANIONIH, N. T.; SMANIOTTO, M. Jogos e aprendizagem matemática: uma interação possível. Erechim: EdiFAPES, 2002.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S.L.], v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/1679-0383.2011v32n1p25. Acesso em: 19 out. 2023.

BORIN, J. Jogos e Resolução de Problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. São Paulo: IME-USP, 1996.

BRASIL. MEC. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 25 out. 2023.

CORDEIRO, E. M. Resolução de problemas e aprendizagem significativa no ensino de Matemática 2015. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/14006/1/ResolucaoProblemasAprendizagem.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.

DATASENADO. Impactos da pandemia na educação no Brasil. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/

institucional/datasenado/materias/pesquisas/impactos-da-pandemia-na-educacao-no-brasil#:~:text=A%20principal%20percep%C3%A7%C3%A3o%20dos%

participantes,consequ%C3%AAncias%20graves%20no%

longo%20prazo.&text=Al%C3%A9m%20dos%20preju%C3%ADzos%

no%20ensino,relacionais%20dos%20filhos(as). Acesso em: 22

out. 2023.

D’AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 14. ed. Campinas: Papirus, 2007.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. São Paulo: Record, 2011.

GRANDO, R. C. Recursos didáticos na Educação Matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [S.L.], v. 5, n. 2, p. 393-416, out. 2015. Disponível em: https://ojs.

ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/117/114. Acesso em: 22 out. 2023.

KAMII, C.; DECLARK, G. Reinventando a aritmética: implicações da teoria de Piaget. São Paulo: Papirus, 1992.

LORENZATO, S. O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

PRODANOV, C. C.; DE FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.

br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.

SARMENTO, A. K. C. A utilização dos materiais manipulativos nas aulas de matemática. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 6., 2010, Teresina. Anais [...]. Teresina: Universidade Federal do Piauí, 2010. p. 1-12.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; MILANI, E. Jogos de matemática de 6° a 9° ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Published

2024-07-12

How to Cite

DOS SANTOS, M. G. P.; AMORIM, M. F.; DA SILVA, E. A.; SANTOS JÚNIOR, P. A. dos. Approach to mathematical knowledge objects through games. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, v. 5, n. especial - SiTAPEM, p. 8–24, 2024. DOI: 10.14393/BEJOM-v5-2024-71825. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/71825. Acesso em: 23 nov. 2024.