A network of records for second-degree equation solving methods for TikTok video production
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v4-2023-69692Keywords:
Pibid, Elementary Education, TikTok, Creative ProjectsAbstract
This research is part of a dissertation that focused on the authorship of Mathe- matics students in creating videos within the Pibid program. The aim of this study was to highlight the relevance of an interconnected network of records for mathematical content. Using a qualitative approach and case study method, the authorship of Pibid participants on TikTok, specifically regarding methods for solving quadratic equations, was analyzed. As a result, a computational algorithm was developed for the publication of these methods, con- sidered as nodes of mathematical practice records. These records formed a micro-network in a “fractal” format, offering diverse approaches to solving quadratic equations. Therefore, it is concluded that in addition to the macro-networks of projects creating mathematical content on different platforms, it is essential to create micro-networks that address the same mathematical content in different ways, considering multiple representations of meaning. These micro-networks consist of nodes of records created throughout human history.
Downloads
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Características da investigação qualitativa. In: BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Editora Porto, 1994.
CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Edital MEC/CAPES/FNDE. 2007. Disponível em: https://www.gov.br/capes/ pt-br/centrais-de-conteudo/edital-pibid-pdf. Acesso em: 04 jun. 2023.
CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Chamada Pública Edital do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação À Docência – Pibid. 2009. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/ centrais-de-conteudo/edital02-pibid2009-pdf. Acesso em: 04 jun. 2023.
GATTI, B. A. et al. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: Fcc/Sep, 2014. 120 p. Disponível em: https://www2.unesp.br/portal#!/prograd/pibid18080/ publicacoes/avaliacao-pibid-ffc/. Acesso em: 04 jun. 2023.
GOMES, R. D. Performance da resolução de problemas no ensino de equação do 2o Grau, um estudo dos métodos de fatoração e do método de Po-Shen Loh. 2022. 174 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2022. Disponível em: https://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/4486. Acesso em: 04 jun. 2023.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 15. ed. Rio de Janeiro: Editora34, 2008. 204 p.
LÜDKE, M.; DE ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2018.
MARINA, J. A. Teoria da inteligência criadora.Tradução: Antonio Fernando Borges. Rio de Janeiro: Guarda-Chuva, 2009.
MEC (Ministério da Educação). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 04 jun. 2023.
DE SOUSA, M. A. O processo de constituição da inteligência criadora no PIBID do curso de licenciatura em matemática no contexto pandêmico. 2022. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Centro de Ciências Integradas, Universidade Federal do Norte do Tocantins, Araguaína, 2022.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman Editora Ltda, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Deive Barbosa Alves, Douglas Silva Fonseca, Marcos Antônio de Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.