Discussion of cognitive demands of mathematical tasks: the resolutions of two 2nd year High School students
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v4-2023-69544Keywords:
Curriculum Development, Cognitive Demands, Mathematical ReasoningAbstract
The article is guided by the objective of discussing the resolutions of tasks in- volving 1st Grade Polynomial Function, carried out by two High School students from a state school in Minas Gerais. The theoretical framework refers to cognitive demands as the organizing axis of the Mathematics curriculum, as well as the reasoning mobilized by students. The analysis made it possible to identify that they present different reasoning when solving tasks that demand high cognition. The resolutions of one of them show the mobilization of reasoning with low cognition, which can be interpreted as a lack of unders- tanding of the task and concepts; the resolutions of another show the mobilization of more complex reasoning. Such results require teachers to have knowledge regarding the types of reasoning when reading, interpreting, evaluating and selecting tasks in curricular materials when creating learning situations with a view to enabling the formation of concepts and the mobilization of varied reasoning.
Downloads
References
ANDREATTA, C.; ALLEVATO, N. S. G. Aprendizagem matemática através da elaboração de problemas em uma escola comunitária rural. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-23, 2020.
FIGUEIREDO, S. A.; COSTA, N. M. L.; LLINARES, S. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-23, 2021.
JANUARIO, G. Desenvolvimento curricular em Matemática a partir de projetos integradores: estudo com professoras em formação inicial. Boletim online de Educação Matemática, Florianópolis, v. 10, n. 19, p. 44-62, fev./2022.
OLIVEIRA, S. A.; REZENDE, D. P. L.; REIS, A. R. G.; CARNEIRO, R. F. Vivências de professoras dos Anos Iniciais no trabalho com a resolução de problemas em uma formação continuada. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-27, 2021.
PENALVA,M.C.; LLINARES,S. Tarefas Matemáticas en la Educación Secundaria. In: GOÑI, Jesus María. (Coord.). Didáctica de las Matemáticas. Barcelona: Graó, 2011, p. 27-51.
POSSAMAI, J. P.; ALLEVATO, N. S. G. Elaboração/Formulação/Proposição de Problemas em Matemática: percepções a partir de pesquisas envolvendo práticas de ensino. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 6, n. 12, p. 1-28, 2022.
RAFAEL, C. F. B.; GROENWALD, C. L. O. Análise de atividades matemáticas na perspectiva da BNCC e níveis de demandas cognitivas. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 15, 2019, Medellin. Anais da XV CIAEM. Medellin: CIAEM, 2019, p. 1-10.
REMILLARD, J. T.; KIM, O. Elementary Mathematics curriculum materials: de- signs for student learning and Teacher enactment. Cham [Suiça]: Springer, 2020.
REZENDE, A. A.; SILVA-SALSE, A. R. Utilização da aprendizagem baseada em problemas (ABP) para o desenvolvimento do pensamento crítico (PC) em Matemática: uma revisão teórica. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-21, 2021.
STEIN, M. K.; SMITH, M. S. Mathematical tasks as a framework for reflection: from research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, v. 3, n. 5, p. 344-350, jan. 1998.
STEIN, M. K; SMITH, M. S. Tarefas matemáticas como quadro para a reflexão: da investigação à prática. Educação e Matemática, Lisboa, n. 105, p. 22-28, 2009.
UTIMURA, G. Z.; BORELLI, S. S.; CURI, E. Lesson Study (Estudo de Aula) em diferentes países: uso, etapas, potencialidades e desafios. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-16, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cléia Ferreira Niz Rocha, Jackelany de Souza França Durães Machado, Gilberto Januario
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.