Proposal for working with blogs in 5th grade of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v1-n1-2020-50323Keywords:
Beginning Series, Blogs, Collaborative WorkAbstract
This text presents a research carried out through collaborative work, which took place in a peripheral school in the city of Uberlândia-MG. The research is characterized as a case study and has a qualitative approach. Regarding the methodology, in this investiga- tion, we analyzed the work, with the support of blogs, whose pages were used for student records and debates directed to the geometry content. The objective of this research was to analyze if it is possible to promote digital literacy and mathematical knowledge using the Blog tool. We analyzed the work, with the support of blogs, whose pages were used for stu- dent records and debates directed to the geometry content. Students who were attending the 5th (fifth) grade of elementary school were invited to participate in this project. The project was developed with 30 students in the second semester of 2014, and another 30 in the first semester of 2015. In the data production process at school, the following instruments were used: field notes produced by the entire project team , photographs and footage of the acti- vities produced in the computer lab and in the classroom (recorded by the research team), questionnaires, interviews, records in virtual space: blogs. The results of this investigation focused on the analysis of fifth graders’ productions with blog entries. Regarding the con- clusion, the research showed that blogs, software and different dynamics of study attracted the students’ attention, leaving most of them, instigated by the unknown. Blogging work in groups has developed students’ reading and writing of both mother tongue and mathe- matical symbol and nomenclature. Students ’interaction became noticeable throughout the project as it provided students’ personal maturity, respect, tolerance and cooperation. In this sense, we conclude that the project has greatly contributed to the process of student literacy in mother tongue, mathematics and digital literacy.
Downloads
References
ALVARENGA, C. E. A. Autoeficácia de professores para utilizarem tecnologias de informática no ensino. Campinas, SP: [s.n.]. 2011.
BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos; Ministério da Educação, 2003. 52 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Objetos de aprendizagem: uma proposta de recursos pedagógicos/Organização: Carmem Lúcia Prata, Anna Christina Aun de Azevedo Nascimento. Brasília: MEC, SEED, 2007. 154p.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclo do ensino fundamental: Matemática. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 148p.
BRASIL. Ministério da Educação: Programa Nacional de Tecnologia da Educacional. (ProInfo). Disponível em: ≪ http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=236:pro info-perguntas-frequentes&catid=152:proinfo≫. acesso em 30 de jan. 2015.
BRASIL. Comitê Nacional de educação em direitos humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: secretaria especial dos direitos humanos; Ministério da Educação, 2003. 52p.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos, 2a ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2007. 228p.
GOMES, M. J. Blogs: um recurso e uma estratégia pedagógica. In: António Mendes, Isabel Pereira e Rogério Costa (editores), Actas do VII Simpósio Internacional de Informática Educativa. Leiria: Escola Superior de Educação de Leiria. 2005, p. 311-315. Disponívelem: ≪ http://stoa.usp.br/cid/files/-1/3104/Blogs-finalnome.pdf≫. Acesso em: 25 abr. 2014.
JUNIOR, J. de P. Alfabetização digital: proposição de parâmetros metodológicos para capacitação em competências informacional. 168 f. 2009. Dissertação-(Mestrado)-Pontifícia Universidade Católica de Campinas-Centro de Ciências Sociais Aplicadas. Campinas, 2009.
OLIVEIRA, M. A. O. A utilização de Blogs como recurso pedagógico na educação matemática. In: Encontro Paulista de Educação Matemática, 10, 2010, Salvador - BA. 5p.
PONTE, J. P.; OLIVEIRA, H. A Internet como recurso para o ensino da Matemática, 2000. Disponível em: ≪ www.educ.fc.ul.pt/docentes/.../00-PonteOliveira%20(NOESIS).doc≫. Acesso em: 15 mai. 2014.
PORTAL do Ministério da Educação (MEC): Disponível em: ≪http://portal.mec.gov.br/≫. Acesso em: 20 de jan. 2015.
PORTAL do Ministério da Educação. O computador um instrumento da educação. Porto: Texto Editora, 1992.
RIBAS, C. S. C.; ZIVIANI, P. Redes de informação: novas relações sociais. 2008. Disponível em: ≪http://www.direitoacomunicacao.org.br/index2.php?option=com_docman&task= doc_view&gid=388&Itemid=99999999≫.Acesso em: 10 fev. 2014.
SANTOS, C. A.; NACARATO, A. M. Aprendizagem em Geometria na educação básica: a fotografia e a escrita na sala de aula. Belo Horizonte: Autentica. 2014.
SIMOKA, M. A. Mídias e tecnologias no ensino de matemática. 2008. 9p. Disponível enem: ≪http://200.189.113.123/diaadia/diadia/arquivos/File/conteudo/artigos_teses/MAT EMATICA/Artigo_simoka.pdf≫. Acesso em: 2 fev. 2014.
SITE da Prefeitura de Uberlândia. Disponível ≪http://www.uberlandia.mg.gov.br/2014/≫. Acesso em: 20 de jan. 2015.
SITE Triângulo Mineiro. Disponível em: http://triangulomineiro.com/noticia. aspx?busca=true&catNot=55&id=8751&nomeCatNot=Turismo. Acesso em 30 de jan. de 2015.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Janaína Fátima Sousa Oliveira, Viviane Aparecida de Souza, Éliton Meireles de Moura, Arlindo José de Souza Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.