Needs and family support: Mothers of children and adolescents with Down syndrome

mães de crianças e adolescentes com síndrome de Down

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64194

Keywords:

Special education, Family, Down's syndrome, Children, Teens

Abstract

The present research had for objectives: (a) to identify and analyze the needs and the social support of the families of children and adolescents from six to 14 years old with Down syndrome and (b) to relate the variables. Eleven mothers or guardians of children and adolescents with Down syndrome participated in the research. The instruments used were applied in the form of interviews, being: Questionnaire about the needs of families-NFQ, Questionnaire of Social Support-SSQ and Inventory of Resources of the Family Environment - RAF. Data were analyzed using descriptive methods (measures of central tendency and dispersion). To relate the sociodemographic variables, the needs and the social support of the families, Pearson's correlation test was used.The results showed that the greatest needs of the families were related to information. In relation to social support, families proved to be supportive of different situations.  How much correlations, we have: (a) that the older the mothers are, the greater the need for services in the community; (b) the older the children, the lower the information needs of families and (c) the greater the need to explain to others, the needs for services in the community, the needs of family life and total needs, the greater the satisfaction with support. social status of mothers.

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Author Biographies

Joice Daiane Muniz, Universidade Federal de São Carlos

Doutoranda em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos; ORCID; e-mail: joice_daiane11@hotmail

Fabiana Cia , Universidade Federa de São Carlos

Psicóloga (2003), mestre (2005) e doutora (2009) em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos. Tem experiência na área de Educação Especial, Educação Infantil e Psicologia do Desenvolvimento Humano, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial, educação infantil, envolvimento parental, fatores de risco, desenvolvimento infantil, brincar, intervenção precoce e formação de professores. Realizou estágio em Pesquisa no Centro de Psicologia Diferencial da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, sob orientação da Profa. Dra. Anne Marie Fontaine. Atualmente, é professora Associada I do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos.

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Published

2022-04-26

How to Cite

MUNIZ, J. D.; CIA , F. Needs and family support: Mothers of children and adolescents with Down syndrome: mães de crianças e adolescentes com síndrome de Down. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64194. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64194. Acesso em: 22 jul. 2024.