Performance “Crowded Bus”: body-space experiences in dance classes at Pedagogical Residency
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.2.77550Keywords:
Dance, Educacion, Elementary SchoolAbstract
The present text deals with dance in schools, which is one of the art forms addressed in the basic education curriculum. Its objective is to analyze dance as knowledge integrated into the school curriculum and its intersections in the education process of students. It was guided by discussions on body-space informed by Laban Studies and collaborators, as well as studies by Isabel Marques (2010; 2012), who advocates for dance within the integrated tripod of art-teaching-society. One of the guide questions was: How can we integrate notions of body-space in dance into a civic education? The methodology is based on an experiential account structured around descriptive, referenced, dialogic, and critical descriptions. The experience culminates in a choreography titled “Crowded Bus”. Through this, it is reflected that poetic-aesthetic teaching, intertwined with the daily challenges of social interactions, can enable dance education in schools that is integrated with a proposal for sensitive, critical, and transformative education.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte.
Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Câmara Legislativa-Distrito Federal. Lei aprovada na Câmara cria vagão no metrô só para mulheres. Notícias, Distrito Federal, 1º jul. 2013. Disponível em: https://www.cl.df.gov.br/-/lei-aprovada-na-camara-cria-vagao-no-metro-so-para-mulheres . Acesso em: 13. fev. 2024.
FALKEMBACH, M.F. Quem disse que não tem espaço para a dança na Escola? In: FERREIRA, T.; FALKEMBACH, M.F. Teatro e Dança nos anos iniciais. Porto Alegre: Medicação, 2012. p.59-131.
FERNANDES, T. B. Corpo(s) que a coisa tem: um olhar para a memória e para os procedimentos de criação do grupo mimese cia de dança-coisa. Trabalho de Conclusão de Curso - Licenciatura em Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/193972 . Acesso em: 13. fev. 2024.
FERREIRA, A. da L. Karingana wa karingana: por entre histórias africanas e afro-brasileiras. Dissertação de Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Ensino e Relações Étnico-racial, Universidade Federal do Sul da Bahia, Teixeira de Freitas, 2019.
FRANÇA, R.C; MASELLA, M.B. ARAGÃO, A.M. A educação infantil na pandemia: a experiência de uma escola pública antirracista. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss3articles/franca-masella-aragao.pdf . Acesso em: 16 mar.2025. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n3.15
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª edição. São Paulo: Atlas, 2002.
G1. Pesquisa mostra que 97% das mulheres entrevistadas já sofreram algum tipo de assédio no transporte público. Reportagem, São Paulo, 17 out. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/fantastico/noticia/2022/10/17/pesquisa-mostra-que-97percent-das-mulheres-entrevistadas-ja-sofreram-algum-tipo-de-assedio-no-transporte-publico.ghtml . Acesso em: 16 mar.2025.
KASTRUP, V. Cognição inventiva, Arte e corpo. In: RODRIGUES, A.M. et. al, Arte, corpo e pesquisa: experiência expandida. Belo Horizonte: ABRACE, p.71-82, 2015.
LABAN, R. Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.
LEPECKI, A. Coreo-política e coreo-polícia. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 13, n. 1,2, p.41–60. 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8034.2011v13n1-2p41
MARQUES, I.A. Ensino e sociedade em dança. Olharce, Fortaleza, v. 1, p. 58-59. 2008.
MARQUES, I.A. Linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.
MARQUES, I.A. Interações: crianças, dança e escola. São Paulo: Blucker, 2012.
MARTINS, G.; MOURA, D.; REIS, R. A dança da Indignação. São Paulo: Papel Brasil, 2017.
MÖDINGER, C. R. et al. Artes Visuais, Dança, Música e Teatro: práticas pedagógicas e colaboração docentes. Erechim: Edelbra, 2012.
MUSSI, R.F. de F.; FLORES, F.F; ALMEIDA, C.B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021.
PINEAU, E.L. Pedagogia crítico-performativa: encarnando a política da educação libertadora. In: PEREIRA, M.de A.(Org). Performance e Educação:(des) territorializações pedagógicas. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p.37-58.
VALLE, F.P.do; SASTRE, C. O espaço interno e interrelações: apontamentos a partir do sistema LMA/BF. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 37, p. 327–343, 2020. DOI: 10.5965/1414573101372020327. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101372020327. Acesso em: 20 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101372020327
VALLE, Flavia Pilla do. ZANCAN, Rubiane Falkenberg. Dança na Escola... Para Quê? Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 13, Ed. 1, 2023. Disponível em https://doi.org/10.1590/2237-2660123696vs01. Acesso em: 20 set.2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-2660123696vs01
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Olhares & Trilhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: