O ecossistema para aprendizagens no processo de alfabetização
recontextualizando as ciências
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73343Keywords:
Literacy, Ecosystem for Learning, Stirytelling, Recontextualization os ScienceAbstract
The article presents part of the research carried out in the dissertation on the configuration of the ecosystem for learning in the literacy process in a context of recontextualization of sciences. The study is part of the COTEDIC UNILASALLE/CNPq research group, linked to the Postgraduate Program in Education at the same university. The objective is to investigate the configuration of the ecosystem for learning in the literacy process through the recontextualization of sciences. The research has a qualitative and exploratory approach, using the methodological strategy of participatory research. The direct observation of the configuration of the ecosystem for learning at literacy inspired by the daily lives of 20 first-year students of the teacher-researcher, working at a school in the municipal education network, in Canoas/RS. The learning ecosystem is configured in the context of Education, through interaction in the weaving of knowledge. Thus, there was a recontextualization of sciences, through the articulation of storytelling, literacy and sciences. The configuration of the ecosystem occurred in the recontextualization of stories, in the triangulation of the data produced with the theoretical framework and in the interpretation of the teacher-researcher. At the end of this course of learning and interactions in the ecosystem, configured in a literacy context and articulated in the recontextualization of sciences, we observed that learning occurred in living and coexisting.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. Revista Teias, v. 4, n. 7, p. 1-8, 2003. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23967. Acesso em: 1 jun. 2022.
ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra Nunes; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PEIXOTO, Leonardo Ferreira; SÜSSEKIND, Maria Luiza (org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p. 19-45.
BACKES, Luciana; BRUGUIÈRE, Catherine; FELICETTI, Vera; GABRIEL, Naidi. Recontextualizar Ciências por meio da contação de histórias. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, v. 31, n. 68, p. 247-264, 2022. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p247-264
BACKES, Luciana; CHITOLINA, Renati; SCIASCIA, Cláudia. Recontextualização das ciências por meio da contação de histórias: o processo de aprendizagem. Psique, Lisboa, v. XV, n. 1, p. 128-143, 2019. DOI: https://doi.org/10.26619/2183-4806.XV.1.8
BRANDÃO, Carlos; STRECK, Danilo. Pesquisa participante: o saber da partilha. São Paulo: Ideias & Letras, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CAPRA, Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2006b.
CAPRA, Fritjof. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006a.
CAPRA, Fritjof. Alfabetização ecológica: o desafio para a educação do século 21. In: TRIGUEIRO, André (Coord.). Meio ambiente no século 21: 21 especialistas falam da questão ambiental nas suas áreas de conhecimento. 3. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2003. p. 18-33.
CAPRA, Fritjof. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. São Paulo: Cultrix, 2005.
COELHO, Nelly. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COLOMER, Teresa. A formação do leitor literário: narrativa infantil e juvenil atual. São Paulo: Global, 2003.
FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre alfabetização. 26. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
MATURA, Humberto. Transformación en la convivencia. Santiago: Dolmen Ediciones, 1999.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagens na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002.
MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas para a compreensão humana. 12. ed. São Paulo: Palas Athena, 2021.
MORAIS, Artur. Consciência fonológica na educação infantil e no ciclo de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SANTOS, Milton. Por uma geografia nova: da crítica da geografia a uma geografia crítica. São Paulo: Editora HUCITEC, 1980.
SCHLEMMER, Eliane; MORGADO, Leonel; MOREIRA, José. Educação e transformação digital: o habitar do ensinar e do aprender, epistemologias reticulares e ecossistemas de inovação. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 11, n. 32, p. 764-790, 2020. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v11i32.4029
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2021b.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2021a.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olhares & Trilhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: