Vt pictura poesis

Reception and Transmission of a Concept

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v40-2024-46

Keywords:

Horácio, Ars Poetica, Vt pictura poesis, Imagem, Poesia

Abstract

This article investigates how Horace, in the verse 361 of his Ars Poetica, “ut pictura poesis”, structures the discussion on the set of techniques shared between the poetic and pictorial arts. The elocutive virtues of unity, clarity, elegance, and decorum — elements also described by rhetoric — are analyzed as they are discussed in the context of poetry through the depiction of the monstrum, which metaphorically point to errors made by poets and painters in the composition of a work of art. The aim is to examine how Horace develops the image of the monstrum and the simile “ut pictura poesis” to reflect contemporary artistic concepts, endowing the epistle with a device to receive and propose connections of ancient artistic thought on image and poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Isabela de Siqueira Cordeiro, Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’, Campus de Araraquara

    Mestra em Estudos Literários. Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’,

    Campus

    de Araraquara

  • João Batista Toledo Prado, Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’, Câmpus de Araraquara

    Graduado em Letras (1985), com habilitação em Português e Latim, pela UNESP - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Obteve título de Mestre (1991) e também de Doutor (1997) em Letras Clássicas, ambos pela USP - Universidade de São Paulo. É professor efetivo do Curso de Letras da UNESP, Câmpus de Araraquara, onde atua desde 1987, ensinando graduandos (língua e literatura latinas) e pós-graduandos (cursos sobre o mito na poesia e expressividade poética).

References

ANÔNIMO. Retórica a Herênio. Trad. Ana Paula Celestino Faria e Adriana Seabra. São Paulo: Hedra, 2005.

ARISTOTE. La poétique. Texte, traduction et notes par Roselyne Dupont-Roc et Jean Lallot. Paris: Éditions du Seuil, 1980.

ARISTÓTELES. Retórica. Trad. Manuel Alexandre Júnior, Paulo Farmhouse Alberto e Abel do Nascimento Pena. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda (Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa), 2005.

ALBRECHT, M. Historia de la literatura romana. V. I Trad. Dulce Estefanía y Andrés Ponciña Pérez. Barcelona: Herder, 1997.

BRINK, C. O. Horace on Poetry: The ‘Ars Poetica’. New York: Cambridge University Press, 1971.

BRENER, P. Z.; MARTINS, P. A posição dos Eikones na Segunda Sofística. In: OLIVEIRA SILVA, M. A.; IPIRANGA JÚNIOR, P.; MARTINS, P. (org.). Filóstrato: novas abordagens. Teresina: EDUFPI, 2022. p. 114-126.

CASSIN, B. O efeito Sofístico. 1. ed. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Maria Cristina Franco Ferraz e Paulo Pinheiro. São Paulo: Editora 34. 2005.

CARBONE, A. L. La verità e il suo specchio. In: FILOSTRATO. Immagini. Trad. e introdução de Andrea L. Carbone. Palermo: Duepunti edizioni, 2008. p. 9-18.

CICERON. De l’orateur. Tomo. I. Texte établi et traduit par Edmond Courbaud. 3. ed. Paris: Société d’edition “Les Belles Lettres”, 1957.

CICERON. L’orateur: du meilleur genre d’oraterus. Texte établi et traduit par Albert Yon. Paris: Société d’edition “Les Belles Lettres”, 1964.

CORDEIRO, I. de S. O fio da imagem: a écfrase na epístola "De Ariadne a Teseu" das Heroides de Ovídio. 2024. 194f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Universidade Estadual Paulista (Unesp), Araraquara, 2024.

DETIENNE, M. Os mestres da Verdade na Grécia Arcaica. Trad. Andréa Daher. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1988.

DUPONT-ROC., R.; LALLOT, J. Notes., In: ARISTOTE. La poétique. Texte, traduction et notes par Roselyne Dupont-Roc et Jean Lallot. Paris: Éditions du Seuil, 1980. p. 143-412.

FLORES, G. G. A arte poética de Horácio: uma nova tradução poética. Em Tese, v. 25, n. 1, p. 234-268, 2020. http://dx.doi.org/10.17851/1982-0739.25.1.234-268.

GALÍ, N. Poesía silenciosa, pintura que habla: de Simónides a Platón, la invención del territorio artístico. Barcelona: El acantilado, 1999.

GOLDEN, L. Reception of Horace’s Ars Poetica. In: DAVIS, G. (ed). A Companion to Horace. Malden: Blackwell Publishing, 2010. p. 391-413. https://doi.org/10.1002/9781444319187.ch19

GRANT, M. A.; FISKE, G. C. Cicero’s “Orator” and Horace’s “Ars Poetica”. Studies in Classica Philology, v. 35. p. 1-74, 1924. https://doi.org/10.2307/310709

HALLIWELL, S. Introduction. In: ARISTOTLE. Poetics. Edited and translated by Stephen Halliwell. Cambridge: Harvard University Press, 1995.

HORACE. Satires. Texte établi et traduit par François Villeneuve. Paris: Les Belles Société d’Edition “Les Belles Lettres”, 1932.

HORACE. Épitres. Texte établi et traduit par François Villeneuve. Paris: Société d’Edition “Les Belles Lettres”, 1967. p. 181-196.

LAUSBERG. H. Elementos de retórica literária. Trad. R. M. Rosado Fernandes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1967.

LONGINO. Do Sublime. Tradução, introdução e comentários: Marta Isabel de Oliveira Várzeas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2015.

MARTINHO DOS SANTOS, M. O em monstrvm da Arte poética em de Horácio. Letras Clássicas, n. 4, p. 191-265, 2000. https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v0i4p191-265

PLATÃO. Fedro. In: PLATÃO. Diálogos: Mênon-Banquete-Fedro. Trad. Jorge Paleikat. Rio de Janeiro: Edições de Ouro, 1971. p. 193-269.

PLATÃO. O Sofista. In: PLATÃO. Diálogos: O banquete, Fédon, Sofista, Político. 5. ed. Trad. José Cavalcante de Souza, Jorge Paleikat e João Cruz Costa. São Paulo: Nova Cultural, 1991. p. 205-330.

PLUTARCH. De gloria Atheniensium. In: PLUTARCH. Moralia, vol. IV. Trad. Frank Cole Babbitt, Cambridge: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd., 1936. n.p. Disponível em: http://data.perseus.org/texts/urn:cts:greekLit:tlg0007.tlg088. Acesso em: 23. abr. 2024.

QUINTILIAN. Institutio Oratoria. Vol 1-4. Edited and translated by Harold Edgeworth Butler. Cambridge: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd., 1921.

RODOLPHO, M. Écfrase e evidência nas Letras Latinas: doutrina e práxis. 2010. 213f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8143/tde-26042010-111303/pt-br.php. Acesso em: 22 set. 2021.

ROSADO FERNANDES, R. M. Introdução: Horácio e sua poética. In: HORÁCIO. Arte poética. Trad. R. M. Rosado Fernandes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. 2012. p. 15-41.

SALDANHA, N. Poéticas da Imagem: a pintura nas Ideias Estéticas da Idade Moderna. Lisboa: Editora Caminho, 1995.

SELIGMANN-SILVA, M. Introdução/Intradução: mimesis, tradução, enárgeia e a tradição da ut pictura poesis”. In: LESSING, G. E. Laocoonte ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia: com esclarecimentos ocasionais sobre diferentes pontos da história da arte antiga. Tradução, introdução e notas: Márcio Seligimann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 2011. p. 9-77.

TRIMPI, W. The Meaning of Horace’s Ut Pictura Poesis. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, v. 36, p. 1-34, 1973. https://doi.org/10.2307/751156

TRIMPI, W. Horace’s “ut pictura poesis”: The Argument for Stylistic Decorum. Traditio, v. 34, p. 29-73, 1978. https://doi.org/10.1017/S0362152900016081

VELOSO, C. W. Aristóteles mimético. São Paulo: Discurso Editorial, 2004.

VERNANT, J.P. Mito e pensamento entre os gregos: estudos de psicologia histórica. Trad. Haiganuch Sarian. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

VILLENEUVE, F. Notice de l’Art poétique. In: HORACE. Épitres. Texte établi et traduit par François Villeneuve. Paris: Société d’Edition “Les Belles Lettres”, 1967. p. 181-196.

Published

2024-12-12

How to Cite

Vt pictura poesis: Reception and Transmission of a Concept . Letras & Letras, Uberlândia, v. 40, n. suplementar, p. e4046 | p. 1–26, 2024. DOI: 10.14393/LL63-v40-2024-46. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/73687. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 86

You may also start an advanced similarity search for this article.