Os Saltimbancos

A "sociological" reading of Chico Buarque

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v36nEsp-2020-5

Keywords:

Literary reading, Sociological poetics, Dialectical theater, Chico Buarque de Hollanda, Os Saltimbancos

Abstract

Os Saltimbancos (BUARQUE, 1977) is the construction of a dialectical theater. Even though it was built in a historical moment in which political openness was already under discussion, the work highlights popular rearticulation in the representation of animal discourses. Supported by the studies of Medviédev (2014), we performed a critical reading aiming to privilege its aesthetic threads in dialectical consonance with the external elements suggested around its political and social context. Some Marxist concepts that can be seen in the symbolic plane of the work, such as “alienated work”, “non-identification”, “idleness”, and “emancipation”, were discussed drawing on the representation of the characters’ actions. This reading also performs the proper approximations between the texts that substantiate the adaptation Os Saltimbancos, such as the German Grimm Brothers 'Die Bremer Stadtmusikanten' (“The Bremen Musicians”) and the Italian musical I Musicanti di Brema, by Sérgio Bardotti and Luís Enriquez Bacalov.


KEYWORDS: Literary reading. Sociological poetics. Dialectical theater. Chico Buarque de Hollanda. Os Saltimbancos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio de Sousa Dantas, Universidade Federal da Paraíba (Docente); Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Aluno de Doutorado do PPGEL).

Docente de Língua Portuguesa e Literatura do Departamento de Ciências Básicas e Sociais, do Centro de Ciências Humanas, Sociais e Agrárias, da UFPB (Campus III / Bananeiras). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFRN (Campus Natal-RN), na Área de Concentração "Estudos de Literatura Comparada", e Linha de Pesquisa "Leitura do texto literário e Ensino".

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 4. ed. Trad. Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Editora Paz e Terra S/A, 2006.

ALMEIDA, Keity I. de L.; NASCIMENTO, Pollianny A. do. Intertextualidade em fábulas: uma análise comparativo-psicológica. In: ENLIJE – ENCONTRO NACIONAL DE LITERATURA INFANTO-JUVENIL E ENSINO, 5., 20-22 ago 2014. Anais... Campina Grande: UFCG, 2014. Disponível em http://www.enlije.com.br/2014/pdf/trabalhos_aceitos.pdf. Acesso em: 14 nov. 2016.

BARDOTTI, Sérgio; BACALOV, Luís Enriquez. I Musicanti de Brema. 1976. Disponível em http://www.vivaricchiepoveri.it/musicanti.htm. Acesso em: 02 jan. 2017.

BUARQUE, Chico. Os saltimbancos. In: BUARQUE, Chico. Programa de Os saltimbancos. São Paulo: s/e, 1980. p. 25-41.

CARVALHO, Diógenes Buenos Aires de. A adaptação literária para crianças e jovens: Robinson Crusoé no Brasil. Vol. 1. 2006. 419 f. Tese (Doutorado do Programa de Pós-graduação em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade; estudos de teoria e história literária. 2 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1967. Coleção Ensaio – v. 3.

CANDIDO, Antonio. “O direito à literatura”. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 4 ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas cidades/Ouro sobre azul, 2011. p. 169-191.

GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Contos de Grimm. São Paulo: Melhoramentos, 1968.

HANSEN, João A. A Sátira e o Engenho; Gregório de Matos e a Bahia do Século XVII. Cotia / Campinas: Ateliê Editorial/ Editora da UNICAMP, 1989.

MACIEL, Diógenes André Vieira. O teatro de Chico Buarque. In: FERNANDES, Rinaldo de (Org.). Chico Buarque do Brasil. Rio de Janeiro: Garamond: Fundação Biblioteca Nacional, 2004. p. 22-239.

MARCUSE, Herbert. Cultura e Psicanálise. Trad. Wolfgang Leo Maar; Robespierre de Oliveira; Isabel Loureiro. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

MARX, Karl. Manuscritos Econômico-Filosóficos. Trad. Alex Marins. São Paulo: Martin Claret, 2002.

MEDVIÉDEV, Pável Nicoláievitch. O método formal nos estudos literários; uma contribuição à história do método formal. São Paulo: Contexto, 2012.

MENEZES, Adélia Bezerra de. Desenho mágico: poesia política em Chico Buarque. São Paulo, HUCITEC, 1982.

PIO, Amaury Oliveira; THIMOTEO, S. G. et al. Os músicos de Bremen e suas intertextualidades. Anais da Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO, 17-20 out. 2006.

RABELO, Adriano de Paula. O teatro de Chico Buarque. 1998. 224 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

SCLIAR, Moacyr. A celebração da gente humilde. In: FERNANDES, Rinaldo de (Org.) Chico Buarque do Brasil. Rio de Janeiro: Garamond: Fundação Biblioteca Nacional, 2004. p. 99-100.

SILVA, Anazildo Vasconcelos da. O protesto na canção de Chico Buarque. In: FERNANDES, Rinaldo de (Org.) Chico Buarque do Brasil. Rio de Janeiro: Garamond: Fundação Biblioteca Nacional, 2004. p. 173-179.

TODOROV, Tzvetan. As categorias da narrativa literária. In: BARTHES, Roland et al. Análise estrutural da narrativa. Trad. Maria Zélia Barbosa Pinto. Petrópolis-RJ: Editora Vozes LTDA, 1971. p. 209-254.

WANDERLEY, Cremilda da Silva Aguiar. O conteúdo político na Dramaturgia de Chico Buarque: Calabar, Gota D’água, Os Saltimbancos, Ópera do Malandro. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 30., 29 ago. - 02 set. 2007. Anais... Santos-SP: s.e., 2007. p. 1-13.

Published

2020-11-26

How to Cite

DANTAS, F. de S. Os Saltimbancos: A "sociological" reading of Chico Buarque. Letras & Letras, Uberlândia, v. 36, n. especial, p. 68–84, 2020. DOI: 10.14393/LL63-v36nEsp-2020-5. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/50640. Acesso em: 23 nov. 2024.