A proposal of activities involving Duolingo to foster Global Citizenship in Professional and Technological Education
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-70Keywords:
Internationalization, Global Citizenship, Duolingo, Virtual Exchange, Professional and Technological EducationAbstract
The author of this study suggests that education for Global Citizenship, which concerns people who care about issues related to the local and global sphere (Belli; Luna, 2024), can be promoted through a proposal of activities, which encompasses virtual exchange, digital stories and the Duolingo application, with the aim of facilitating the learning of English in the Professional and Technological Education context. Thus, based on the theoretical contribution of researchers such as Schaefer and Heemann (2024a, 2024b), Silva (to be published) and Hanna (2024), this study seeks to present a proposal of activities, which involves the use of Duolingo, as a strategy for the learning of English and for the development of Global Citizenship in the context of Professional and Technological Education. These activities, which can be applied over 16 classes, consist of the virtual exchange between students from a Brazilian institution and students from an Indian institution. It seems possible to claim that that proposals of activities that comprise the work with different digital resources, just as the resources used in this study, can encourage Global Citizenship as well as integral formation through critical thinking in educational institutions.
Downloads
References
BELLI, M.; LUNA, J. M. F. Uma teoria fundamentada sobre a atuação docente no contexto da educação global. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (org.). Currículo Escolar: Globalização e Perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024. p. 9–26.
CAPARROS JUNIOR, J. B. Institucionalização da internacionalização da educação superior: estudo de aplicação prática à luz do círculo de internacionalização de Knight de 1994. 2020. 128 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias) — Centro Universitário Internacional Uninter, Curitiba, 2020.
CLIFFORD, V. Exploring internationalization of the curriculum through the lens of global citizenship. In: LUNA, J. M. F. (org.). Internacionalização do Currículo: Educação, Interculturalidade, Cidadania. Campinas: Pontes, 2018. p. 13–31.
COPIANO, G. A. B.; BATISTA, S. S. S. Internacionalização e a educação profissional técnica de nível médio: estudo da parceria entre Ceeteps e o Icif. Research, Society and Development, v. 10, n. 2, p. 1-10, 2021. DOI https://doi.org/10.33448/rsd-v10i2.12889
GARLET, V.; HOFFMANN, D. H.; REIS, S. C. D. Análise crítica do aplicativo Duolingo para uso no processo de aprendizagem da língua inglesa. Revista Tecnologias Educacionais Em Rede (ReTER), v. 2, n. 2, p. 1-15, 2021.
GUIMARÃES, R. M.; SILVA, K. A. Políticas linguísticas para a internacionalização da educação: um olhar decolonial a partir dos Institutos Federais. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 14, n. 1, p. 33-56, 2022. DOI https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8529
HANNA, V. L. H. As humanidades, o pensamento crítico, a interculturalidade: Em busca de cidadãos globais. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (org.). Currículo Escolar: Globalização e Perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024. p. 73–98.
HARRES, V. M.; RUBIN, L.; BRAWERMAN-ALBINI, A. Análise e uso de aplicativos celulares para o ensino de língua inglesa. Revista CBTecLE, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2021.
HUDZIK, J. K. Comprehensive internationalization: from concept to action. 1. ed. Washington: NAFSA, 2011.
KÖHLER, F.; BRITZ, L.; MOROSINI, C. M. A internacionalização na Educação Básica e os marcos regulatórios nacionais. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 10, n. 11, p. 270-279, 2023.
LAMBERT, J. Digital storytelling: capturing lives, creating community. 1. ed. Berkley: Digital Diner Press, 2006.
LAMBERT, J. Digital storytelling cookbook. 1. ed. São Francisco: Digital Diner Press, 2007.
LEASK, B. Internationalizing the curriculum. 1. ed. Nova York: Routledge, 2015. DOI https://doi.org/10.4324/9781315716954
LUNA, J. M. F. Internacionalização do currículo e educação intercultural: aproximações à luz da sociologia das ausências e da sociologia das emergências. In: LUNA, J. M. F. (ed.). Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade, cidadania global. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 33-53.
MELO, T. M. O emprego do aplicativo móvel Duolingo no processo de ensino e aprendizagem de alemão como língua estrangeira em contexto de ensino presencial universitário. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 24, n. 42, p. 78–107, 2021. DOI https://doi.org/10.11606/1982-8837244278
MOURA, D. H.; FILHO, D. L. L.; SILVA, M. R. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 63, p. 1057-1080, 2015. DOI https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206313
NITSCHKE, A.; PLÁCIDO, R. L.; PITT, H. O núcleo docente básico na construção curricular do ensino médio integrado em um Instituto Federal: Avanços e Limites. Reflexão e Ação, v. 29, n. 3, p. 41-56, 2021. DOI https://doi.org/10.17058/rea.v29i3.16362
NUNES, R. H.; SILVA, K. A. Ensino de língua portuguesa e educação humanizadora: protagonismo linguístico e emancipatório em tempo de crise. Pesquisa e Ensino, Barreiras, v. 1, n. 1, p. 166-188, 2022. DOI https://doi.org/10.53282/pqe.v1i1.947
O’DOWD, R. A transnational model of virtual exchange for global citizenship education. Language Teaching, Cambridge, v. 53, n. 4, p. 1-14, 2019. DOI https://doi.org/10.1017/S0261444819000077
O’DOWD, R. Issues of equity and inclusion in Virtual Exchange. Language Teaching, Cambridge, p. 1-13, 2023a. DOI https://doi.org/10.1017/S026144482300040X
O’DOWD, R. Developing transferable skills in virtual exchange. Journal of Virtual Exchange, Groningen, v. 6, p. v-xii, 2023b. DOI https://doi.org/10.21827/jve.6.41362
PACHECO, E. Fundamentos político-pedagógicos dos institutos federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal: Editora IFRN, 2015.
RAMOS, M. Concepção do ensino médio integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará nos dias 8 e 9 de maio de 2008.
ROBIN, B. R. The power of digital storytelling to support teaching and learning. Digital Education Review, Barcelona, v. 30, p. 17-29, 2016. DOI https://doi.org/10.1344/der.2016.30.17-29
RODGERS, O.; NÍ DHONNCHADHA, L. The DNA of Digital Storytelling: a Case Study from a Higher Education LSP Classroom. The EuroCALL Review, Valencia, v. 30, n. 1, p. 63-77, 2023. DOI https://doi.org/10.4995/eurocall.2023.17232
ROIZ, A. L. O uso e o ensino de músicas em sala de aula de Língua Estrangeira moderna para ampliação de repertório lexical e aumento do conhecimento cultural. 2017. 54 f. Monografia (Especialização em Ensino de Língua Estrangeira Moderna) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
SABOTA, B.; PEIXOTO, S. M. Busuu e Babbel: reflexões acerca do potencial de contribuição de aplicativos para o processo de ensino e aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, v. 14, n. 2, p. 167-189, 2015. DOI https://doi.org/10.26512/rhla.v14i2.1415
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 152-180, 2007. DOI https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012
SAVIANI, D. Sobre a natureza e especificidade da educação. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 7, n. 1, p. 286-293, 2015. https://doi.org/10.9771/gmed.v7i1.13575
SCHAEFER, R. Digital storytelling in the internationalization context: towards English learning. Todas as Letras, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 1-19, 2022.
SCHAEFER. R. Uma proposta teórico-metodológica para o desenvolvimento da Competência Intercultural mediante a literatura no contexto da internacionalização curricular. E-Curriculum, São Paulo, v. 22, p. 1-28, 2024. DOI https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e55799
SCHAEFER, R.; HEEMANN, C. Telecolaboração: Pela cidadania global na internacionalização do currículo em uma instituição de ensino brasileira. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (org.). Currículo Escolar: Globalização e Perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024a, p. 99–122.
SCHAEFER, R.; HEEMANN, C. Internacionalização do currículo pela telecolaboração na Educação Profissional e Tecnológica. Delta, v. 40, n. 3, p. 1–18, 2024b. DOI https://dx.doi.org/10.1590/1678-460X202440361983
SCHAEFER, R.; HEEMANN, C; BELLI, M. O papel da telecolaboração na mobilidade acadêmica. In: LUNA, J. M. F.; SEHNEM, P.R. O Programa Ciências sem Fronteiras em Avaliação. São Paulo: Pontes Editores, 2017. p. 231-248.
SILVA, F. M. O ensino de língua inglesa sob uma perspectiva intercultural: caminhos e desafios. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 58, n. 1, p. 158–176, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.1590/010318138654189491701
SILVA, E. V. Learning Portuguese in the Context of Climate Change and The Amazon. no prelo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodrigo Schaefer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.