For a social-historical approach in teaching Portuguese language

brief considerations

Authors

  • Diogo de Campos Alves Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão
  • Vanessa Regina Duarte Xavier Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL37-v13n1a2019-12

Keywords:

Teaching, Portuguese language, Text book, Socio-historical perspective

Abstract

Working with the teaching of Portuguese language (LP) means thinking in the integral formation of the human being, which it’s related to historical, social aspects etc. Therefore, it’s essential the approach of the extralinguistic aspects of the language in the basic education as well as in the teacher training of LP. In addition, this study aims to analyze the teaching-training process of the language through the contributions of the studies from Historic Linguistics and Sociolinguistics, which advocate the language as dynamic, variable and heterogeneous object, because we believe that the absence of socio-historical of the language leads the perpetuation of the linguistic discrimination in the school environment as well as in the society. For this purpose, our corpus is formed of a textbook from the eighth grade of elementary school, and the Educational Project of the courses (PPCs) of Letters Portuguese and Letters Portuguese and English, in order to observe how is being proposed the teaching of LP. For achieving our goal, we based on Ilari and Basso (2014) and Silva (2008) to discuss briefly the history of the Portuguese language and about the theory of language variation and changing, we used Coseriu (2000), Labov (2008), Faraco (2005), Tarallo (1979). For the analyses of the textbook, we rely on the PNLD (Brazil, 2017), Dionisio (2005), Salzano (2004) and Silveira et al. (2016). In addition, we made a brief reflection about the PPCs Barros (1997), Coelho (2005), Monteiro (2012) and Mattos e Silva (2008).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diogo de Campos Alves, Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão

Mestrando em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão. Possui a graduação em Letras Português/Inglês na Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão. Tem experiência na área de Letras, com ênfase na Portuguesa, especialmente, na área de Sociolinguística, Linguística Histórica e Linguística Aplicada.

Vanessa Regina Duarte Xavier, Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão

Possui graduação em Letras Português pela Universidade Federal de Goiás (UFG) - Regional Catalão (RC) (2007) e doutorado em Letras, pelo programa de Filologia e Língua Portuguesa da Universidade de São Paulo (2012). Atualmente, é professora da Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão, atuando no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL) desta instituição.

References

BAGNO, M. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007. 238 p.

BARROS, M. C.de A. História da língua/ ensino da língua. [Editorial] Línguas e Literaturas, v. XIV, p. 81-99, 1997. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/2750.pdf. Acesso em: 20 jan. 2018.

BORTONI-RICARDO, S. M. A variação linguística em sala de aula. In: BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolinguística em sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004. p. 37-45.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes curriculares para os cursos de Letras. Parecer CNE/CES 492/2001. 2001

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica. Guia de livros didáticos: ensino fundamental anos finais. Brasília, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2017: língua portuguesa – Ensino fundamental anos finais / Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2016. p. 98.

CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português linguagens – 8º ano. 9. ed. reform. São Paulo: Saraiva. 2015.

COELHO, B. J. Norma Lingüística. In: COELHO, B. J. A comunicação verbal e suas implicações didático-pedagógicas. 3. ed. Goiânia: Trilhas Urbanas, 2005. p. 67-82.

CORESIU, E. Sincronia, diacronia e história. Rio de Janeiro: Presença; São Paulo: USP, 1979.

DIONISIO, A. P. Variedades Linguísticas: Avanços e Entraves. In: DIONISIO, A. P.; BEZERRA, M. A. (org.). O livro didático de Português: múltiplos olhares. 3. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 75- 88.

FARACO, C. A. Linguística histórica: uma introdução ao estudo da história das línguas. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

FARACO, C. A. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

ILARI, R.; BASSO, R. O português da gente: a língua que estudamos a língua que falamos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

LABOV, W.. Padrões sociolinguísticos. São Paulo: Parábola, 2008

MATTOS E SILVA, R. V. Da sócio-história do português brasileiro para o ensino do português no Brasil hoje. In: AZEREDO, J. C. de (org.). Língua Portuguesa em debate: conhecimento e ensino. 5. ed. Petrópolis – Rio de Janeiro, 2008, p. 19-31.

MONTEIRO, C. L. da C. A importância do estudo de História da Língua Portuguesa no curso de Letras. 2012. 116 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UERJ_0530af808d855983f14dd8464ffab319. Acesso em: 05 nov. 2017.

PAGOTTO, E. G. Norma e Condescendência; Ciência e Pureza. Revista Línguas e Instrumentos Lingüísticos. Campinas: Pontes, n. 2, p. 49-68, 1998. Disponível em: https://ead.ufsc.br/portugues/files/2013/11/Livro.pdf.

SALZANO, J. T. Análise de um livro didático em língua portuguesa. Integração, n. 42, p. 285-295, jul/set, 2004.

SILVA, D. E. G. da. Percursos filológicos: nas trilhas das línguas românicas. Goiânia: Cânone Editorial, 2008.

SILVEIRA, A. C. da et al. Em terreno minado: incoerências e conflitos ideológico nos dizeres científicos e midiáticos sobre a norma do português brasileiro. In: FREITAG, R. M. Ko; SEVERO, C. G. GÖRSKI, E. M. (org.). Sociolinguística e Políticas Linguísticas: olhares contemporâneos. São Paulo: Blucher, 2016. p. 205-222. Disponível em: https://www.blucher.com.br/livro/detalhes/sociolinguistica-e-politica-linguistica-1202. Acesso em: 15 nov. 2017.

TARALLO, F. A pesquisa sociolinguística. 2. ed. São Paulo: Ática, 2000.

Published

2019-02-03

How to Cite

ALVES, D. de C.; XAVIER, V. R. D. For a social-historical approach in teaching Portuguese language: brief considerations. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 288–312, 2019. DOI: 10.14393/DL37-v13n1a2019-12. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41982. Acesso em: 21 nov. 2024.