The genre Practice Report of the OLP
a discursive frame for teacher literacies
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL28-v11n1a2017-4Keywords:
Bakhtin, Education, Literacies, Applied LinguisticsAbstract
This paper analyzes the discursive approach of the genre Practice Report expressed in guidelines that guide their textual production in the context of the Portuguese Language Olympiad Writing the Future (OLP) in an attempt to show how such guidelines contribute to the literacies teacher. Our discussion will be based on principles of Applied Linguistics in dialogue with the literacies studies, some aspects of Systemic Functional Linguistics and Bakhtin’s Genre Theory in an inter/transdisciplinary tendency. The results of the discussion point to the potential of this genre in and for teacher training. To corroborate this statement, we expose two texts of the OLP, that guide the writing of the Report, which are organized into five thematic Episodes for discourse analysis. The interpretation of these Episodes causes alternatives of leading teachers to engage, enunciatively, seeking to position themselves as authors of a social practice carried out at school, a space marked by identity heterogeneities and political effervescence, inherent of whoever enounces, even if they flourish implicitly.Downloads
Metrics
References
ALTENFELDER, A. H. Voz do Professor. São Paulo: Cenpec/Fundação Itaú Social, 2003. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/EscrevendoFuturo/arquivos/2190/voz_do_professor.pdf. Acesso em: 19 out. 2015.
AMARAL, H. Na prática a teoria é outra? Na Ponta do Lápis. São Paulo: Cenpec, ano III, nº- 5, abr., 2007, p. 14-15.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 12.ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
CARDIA, M. T. A. Narrar a Experiência. Revista Na Ponta do Lápis – ano VIII – nº- 20, 2007, p. 24-27.
SOUZA, E. M. F.; COELHO. F. C. B. Contrapontos entre linguagem e educação: a docência como objeto de discurso. (2012b). In: Anais II SEMFEX – Seminário sobre Formação de Professores em Exercício. Formação de professores em exercício: cenários contemporâneos, setembro 2012, Volume 1, Número 1, UFBA, 2012, P.1-16. ISSN 2316-3399.CD-ROM.
CUNHA, M. I. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo: USP, vol. 23, nº- 1-2, 1997.
FERREIRA, N. S. A.; SILVA, L. L. M. Na Ponta do Lápis – São Paulo: Cenpec, ano VIII, nº- 19, mar., 2012, p. 18-23.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 18ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
GOUVEIA, C. A. M. Texto e gramática: uma introdução à linguística sistémico-funcional. Matraga, Rio de janeiro, v.16, n.24, jan./jun. 2009a, p. 13-47.
GOUVEIA, C. A. M. Escrita e ensino: para além da gramática, com a gramática. D.E.L.T.A., 25: ESPECIAL. 2009b, 716-720.
JORDÃO, C. M. Identidades e Letramentos em Discurso. In: ARAÚJO, J.; SILVA, K. A. (Org.). Letramentos, Discursos Midiáticos e Identidades: novas perspectivas. Coleção: Linguagem & Sociedade. Vol. 15. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to functional grammar. 4ª ed. London: Routledge, 2014.
MATENCIO, M. L. M. Gêneros na formação do professor: construção de saberes e de representações em atividades interacionais. Estudos Linguísticos/Linguistic Studies, 3, Edições Colibri/CLUNL, Lisboa, 2009, p. 17-28.
MATENCIO, M. L. M. Gêneros do discurso e apropriação de saberes: (re)conhecer as práticas linguageiras em sala de aula. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, set./dez. 2008, p.541-562.
NÓVOA, A. Nada substitui o bom professor. In: FARO, J.S.; GUTIERRE, Priscilla. (Org.). Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo (livreto). São Paulo: SINPRO-SP, 2007. Disponível em: <http://www.sinprosp.org.br/arquivos/novoa/livreto_novoa.pdf.>. Acesso em: 19 out. 2015.
PENNYCOOK, A. Linguística Aplicada Pós-Ocidental. In: CORACINI, M. J.; BERTOLDO, E. S. (Org.). O desejo da teoria e a contingência da prática: discursos sobre e na sala de aula: língua materna e língua estrangeira. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003, 21-59.
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
SIGNORINI, I. O gênero relato reflexivo produzido por professores da escola pública em formação continuada. In: SIGNORINI, Inês. (Org). Gêneros Catalisadores: letramento e formação do professor. 2006, p. 53-70.
ZELMANOVITS, C. Relatar a prática: como e por que? Cenpec, São Paulo, abril 2010, p. 1-13. Disponível em: <https://www.escrevendoofuturo.org.br/EscrevendoFuturo/arquivos/2188/relatar_a_pratica.pdf>. Acesso em: 19 out. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.