Teaching math concepts through workshops on the GeoGebra platform in the final years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v5-2024-71673Keywords:
Mathematical education, fractions, perimeter, areaAbstract
The objective of this work is to report the development of workshops on the GeoGebra platform with 6th year elementary school students to work on two distinct themes: perimeter and area and fractions. Existing public materials on the GeoGebra platform were used to create the proposals that will be reported. GeoGebra is a free application that promotes collaborative work between teachers through a collection of materials published by them, so, when preparing these proposals, research was carried out on the platform with the aim of learning from other teachers and enriching the proposal constructed. In short, teacher mediation is essential so that the use of technologies does not lose meaning and helps the teacher achieve their teaching objectives and encourage students to create knowledge autonomously. The partnership between the supervising teacher, coordinating teacher and the volunteer student of the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program was extremely important for these proposals to develop the concepts desired in the classes.
Downloads
References
BORBA, M. de C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
D'AMBROSIO, B. S. Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates, Brasília, ano II, n. 2, p. 15-19, 1989.
GONÇALVES, W. V. O transitar entre a Matemática do Matemático, a Matemática da Escola e a Matemática do GeoGebra: um estudo de como Professores de Matemática lidam com as possibilidades e limitações do GeoGebra. 240 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista ``Júlio de Mesquita Filho, Bauru, 2016.
MARCO, F. F. de. Atividades computacionais de ensino na formação inicial do professor de Matemática. 2009. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
MARCO, F. F. de. Estudo dos processos de resolução de problema mediante a construção de jogos computacionais de matemática no ensino fundamental. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.
SILVA, G. A. da; CANCIAN, Q. G.; MALACARNE, V. Matemática na Base Nacional Comum Curricular para o ensino fundamental: o que é dito sobre as tecnologias digitais?. Ensino & Pesquisa, v. 21, n. 2, p. 308-322, 2023.
ZAQUEU, A. C. M. O programa institucional de bolsas de iniciação à docência (PIBID) na formação de professores de matemática: perspectivas de ex-bolsistas. 2014. 267 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
ZULATTO, R. B. A. Professores de matemática que utilizam softwares de geometria dinâmica}: suas características e perspectivas. 2002. 316 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Matheus Carvalho Carrijo Silveira, Arianne Vellasco Gomes, Fabiana Fiorezi de Marco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.