The sermon, the hymn and an order of the day: memories of a rural isolated school
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v1-n1-2020-50125Keywords:
School Rural, Oral History, History of Mathematical EducationAbstract
In this paper we focus at the memories of subjects linked to an isolated rural school, located in the city of Bandeirantes, north of Paraná State. The school modality studied in this work, the School Isolated, a public educational experience criated in decade 1930 and extincted in Paraná State in the 70 ́s, represents a restricted number in the set of rural primary schools in the northern state of Paraná. The main source of the study con- sists of interviews with a teacher and three former students of the School House Lourenço Ormenezze, mobilizing Oral History as a theoretical and methodological approach. The methodological procedures made it possible to create four narratives through the intervi- ews. The analysis of oral sources evidenced as main guiding criteria, such aspects: the demands of the teaching inspectors are considered and the ways in which these demands were (or not) referred by teachers or the community, with which a social-economic scenario is outlined. history about the teaching of the first letters in the countryside of the interior of the state of Paraná and, still, a walk on the physical structures of the school until entering the conceptions of the classroom. In this way, the results are the perception that the discourse advocating equal opportunities for urban and rural populations generally neglected the need to promote equal conditions so that the rural community could experience the opportunities that were promised to them: the right to education.
Downloads
References
ESCOLANO, A. Arquitetura como programa. Espaço escola e currículo. In: ESCOLANO, A. e VIÑAO Frago, A. Currículo, espaço e subjetividade. A arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP& A Editora. Tradução Alfredo Veiga-Neto, 1998.
FARIA FILHO, L. M. de; VIDAL, D. G. Os Tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. In: Revista Brasileira de Educação, n.14, p. 28-41, 2000.
GARNICA, A. V. M. Analisando Imagens: um ensaio sobre a criação de fontes narrativas para compreender os Grupos Escolares. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 23, n. 35, p. 75-100, 2010.
GARNICA, A. V. M. A experiência do labirinto: metodologia, história oral e educação matemática. São Paulo: Editora Unesp, 2008. 213 p.
GONZALES, K. G.; GARNICA, A.V. M. Explorando o conceito de ideologia: uma tentativa de aproximação entre Hermenêutica de Profundidade e História Oral. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica. Salvados, v. 4, n.10, p. 141-160, jan./abr. 2019.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. 175 p.
LOURENÇO, FILHO. Alguns aspectos da educação primária. Revista Brasileira de Estatística, Rio de Janeiro, n. 4, p. 649-664, out/dez., 1940.
PINTO, T. P. Produção de histórias na educação matemática: um exercício com os Projetos Minerva mobilizando texto ficcional e fotografias compósitas. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 8, número temático, p. 862-881, 2015.
PORTELLI, A. História oral como arte da escuta. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
SOUZA, G. S. Memórias da primeira década de funcionamento da Casa Escolar Rural Lourenço Ormenezze: uma narrativa. 2017. 93f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Licenciatura em Matemática. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 2017
SOUZA, R. F. de. Lições da escola primária. In: SAVIANI, D. et al. (Org.). O legado educacional do século XX no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 101-152.
TIZZO, V. S. Mobilizações de narrativas na (e para a) Formação de Professores: potencialidades no (e a partir do) Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro-SP. 2019. 488 p.
WHITE, H. Trópicos do Discurso: ensaios sobre a crítica da cultura 1.ed. Tradução de Alípio Correia de Franca Neto. São Paulo: Edusp, 1994 (Ensaios de Cultura; 6).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Grasielly dos Santos de Souza, Mirian Maria Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.