Narrative mobilizations and teacher training (Mathematics): potential of diaries and portfolios
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v6-2025-72844Keywords:
Mathematics education, narratives, teacher training, daily, portfoliosAbstract
This text deals, among other aspects, with some results and investigations created in research linked to a larger project entitled “Mobilizations of Narratives in and for the Initial Training of Teachers (who Teach Mathematics)”. Through Oral History, operated in the context of Mathematics Education, the studies created understandings about the mobilizations of narratives in the context involving subprojects of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (Pibid) of two public Higher Education institutions located in the State of São Paulo. In general terms, such studies have fruitful possibilities for teacher training processes (of Mathematics), by problematizing some of these potentialities in light of the mobilization of diaries and portfolios in such a scenario. Writing diaries can make pre-service teachers look inside themselves and make them understand who they are and how they think. When it comes to working with portfolios in the context of teacher training, it is possible to say that they evaluated by textualizing traces of experiences that, in other times, with new experiences and practices, can be taken up and given new meaning, that is, the portfolios can be seen as a means of reflection and organization of practices. In this sense, diaries and portfolios are potential for the process of initial teacher training as they open a path for inscribing the personal and professional path of future teachers in history, signaling contributions to the development of understanding and critical stance regarding the performance of future teachers.
Downloads
References
AMATO, L. J. D.; LEORY, H. R. Portfólios educacionais: brechas para uma formação decolonizadora. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Passo Fundo, Passo Fundo, v. 18, n. 2, p. 420-435, 2022.
ARFUCH, L. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. GEOgraphia, v. 11, n. 22, p. 157-161, 2010.
BARROS, M. Meu quintal é maior do que o mundo: ontologia. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.
BORTOLAZZO, M. A aventura da escrita. A produção do diário como instrumento didático pedagógico ou de como as crianças escrever e tecem considerações sobre o ato de escrever. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, Unesp/Rio Claro, 2010.
BRASIL. Capes. Edital n. 61 de 02 de agosto de 2013. Edital Pibid. Brasília, 2013.
CHASSOT, A. A ciência é masculina? É, sim senhora!... Contexto e Educação, Ijuí, ano 19, n. 71/72, p. 9-28, 2004.
CUNHA, M. T. S. Do Baú ao Arquivo: Escritas de si, escritas do outro. Patrimônio e Memória, Assis, v. 3, p. 1-18, 2007.
FERREIRA, M. M. História do Tempo Presente, História Oral e ensino de História. In: RODEGHERO, C. S.; GRINBERG, L.; FROSTCHER, M. (org.). História Oral e Práticas Educacionais. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
GARNICA, A. V. M. História oral e educação matemática: um inventário. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 137-160, 2006.
GARNICA, A. V. M. História oral em educação matemática: um panorama sobre pressupostos e exercícios de pesquisa. História Oral, v. 18, n. 2, p. 35-53, jul./dez. 2015.
GARNICA, A. V. M. Sobre o lugar da História na formação de Professores de Matemática: um ensaio. Revista de investigação e divulgação em Educação Matemática, Juiz de Fora, v. 1, n. 1, p. 27-50, jul./dez. 2017.
GOMES, B. N. et. al. Discutindo sobre Portfólios nos processos de formação. Entrevista com Idália Sá-Chaves. Olhar de Professor, v. 7, n. 2, p. 9-17, 2004.
HERNÁNDEZ, F. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MIGUEL, A.; MIORIM, M. A. História na Educação Matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica. 2004.
PERROT, M. As mulheres ou os silêncios da história. São Paulo: Edusc, 2005.
PORTELLI, A. What Makes Oral History Different? In: GIUDICE, L. D. (ed.). Oral History, Oral Culture and Italian Americans. New York: Palgrave Macmillan, 2009.
RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
SÁ-CHAVES, I. Portfolios Reflexivos. Estratégia de formação e de Supervisão. Aveiro: UA Editora, 2004.
SILVA, H. Mobilizações de Narrativas na e para a Formação Inicial de Professores (que Ensinam Matemática). Projeto de Pesquisa (Aprovado pelo CNPq Edital MCTI Nº 001/2016 Universal), 2016.
SILVA, H. Grupo de Pesquisa História Oral e Educação Matemática: dos estudos sobre intervenções na formação de professores. HISTEMAT, São Paulo, v. 4, n. 3, p. 1-17, 2018.
TIZZO, V. S. A Mobilizações de Narrativas na (e para a) Formação de Professores: potencialidades no (e a partir do) Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. 2019. 488 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2019.
ZAQUEU-XAVIER. A. C. M. Narrativas na Formação de Professores: possibilidades junto ao Pibid da UFSCar. 2019. 304 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vinícius Sanches Tizzo, Ana Cláudia Molina Zaqueu-Xavier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Articles published from 2025 onwards are licensed under the CC BY 4.0 license. By submitting material for publication, authors automatically agree to the journal’s editorial guidelines and affirm that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in this journal into another language without proper authorization.
- Articles published prior to 2025 are licensed under the CC BY-NC 4.0 license.