School Physical Education, freirean thought and critical-liberating pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-71968

Keywords:

Paulo Freire, Liberating Education, Critical Pedagogy, School Physical Education

Abstract

The objective of this trial was understanding how freirean thought constituted a critical-liberating pedagogy in School Physical Education classes based on the scientific works available in the Paulo Freire room organized by the Brazilian College of Sports Sciences in 2021 and publications carried out between 2022 and 2023. After analysing the empirical material, a total of 111 searches were found including curricular texts, scientific articles, master's dissertations, doctoral theses, books and book chapters. These works were divided into four thematic categories, namely: legacy of Freirean thought for school Physical Education; epistemological bases of liberating education in school Physical Education; critical-liberating Physical Education curriculum; and political-pedagogical experiences of Physical Education inspired by Freirean thought. It is concluded that the importance and legacy of Freire's theory for the organization of a critical political-pedagogical practice in school Physical Education and in carrying out participatory and dialogic research in the area today is irrefutable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo

PhD in Physical Education, University of São Judas Tadeu, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

References

ARAÚJO, M. L. B.; MALDONADO, D. T. Educação cidadã e saúde na educação física escolar: a humanização em tempos líquidos. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1-25, 2021. DOI 10.5007/2175-8042.2021.e82879. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/82879. Acesso em: 16 jan. 2024.

ARAÚJO, S. N. et al. A pedagogia crítica da educação física escolar: relatos de uma experiência docente com o badminton. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 2, p. 93-99, 2020. DOI 10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p93. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24360. Acesso em: 16 jan. 2024.

BONFIETTI, P. E.; PRODÓCIMO, E. Reflexões sobre a importância do diálogo em um fazer pedagógico na educação física escolar. Revista Estudos Aplicados em Educação, São Caetano do Sul, v. 6, n. 11, p. 97-109, 2021. DOI 10.13037/rea-e.vol6n11.7729. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7729. Acesso em: 16 jan. 2024.

BOSSLE, F. Atualidade e relevância da educação libertadora de Paulo Freire na educação física escolar em tempos de “Educação S/A”. In: SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. (org.). Educação física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019. p. 17-32.

BOSSLE, F. Educação física escolar crítica e educação libertadora: reposicionamento pela pedagogia do oprimido no processo de descolonização curricular. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, São Paulo, p. 6-19, 2021a. Disponível em: https://www.rebescolar.com/Conpefe/educa%C3%A7%C3%A3o-f%C3%ADsica-escolar-cr%C3%ADtica-e-educa%C3%A7%C3%A3o-libertadora%3A-reposicionamento-pela-pedagogia-do-oprimido-no-processo-de-descoloniza%C3%A7%C3%A3o-curricular--. Acesso em: 16 jan. 2024.

BOSSLE, F. Carta-utopia: palavras para uma teoria pedagógica da educação física escolar crítico-libertadora. In: MEIRELES, B. F. et al. (org.). Freireando há 100 anos: o encontro com a educação física escolar. Curitiba: CRV, 2021b. p. 139-149.

BOSSLE, F. Algumas notas para a constituição de uma teoria pedagógica crítico-libertadora da educação física (escolar): corpo do oprimido/corpo-consciente/onto-episteme. In: BOSSLE, F.; PRODÓCIMO, E.; MALDONADO, D. T. (org.). Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2023. p. 52-78.

BOSSLE, F.; MOLINA NETO, V. Leituras para (re)pensar o trabalho coletivo dos professores de educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p. 89-107, 2009. DOI 10.22456/1982-8918.6877. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/6877. Acesso em: 16 jan. 2024.

BOSSLE, F.; PRODÓCIMO, E.; MALDONADO, D. T. Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2023.

BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Caderno Cedes, Campinas, n. 48, p. 69-88, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/3NLKtc3KPprBBcvgLQbHv9s/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 jan. 2024.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, Reino Unido, v. 3, n. 2, p. 77-101. 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 16 jan. 2024.

CASTELLANI FILHO, L. Encontros com Paulo Freire e as políticas públicas da educação física no município de São Paulo (1989-1990). In: SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. (org.). Educação física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019. p. 125-136.

COELHO, M. C.; MALDONADO, D. T.; BOSSLE, F. Professor de educação física (escolar) intelectual transformador: resistências ao modelo gerencialista e neoconservador da educação de mercado. Conexões, Campinas, v. 19, 2021. DOI 10.20396/conex.v19i1.8660399. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8660399. Acesso em: 4 fev. 2024.

COELHO, M. C. et al. Negritude, pedagogia crítica e educação física escolar: uma possibilidade de diálogo entre Aimé Césaire e Paulo Freire. In: BOROWSKI, E. B. V.; MEDEIROS, T. N.; BOSSLE, F. (org.). Por uma perspectiva crítica na educação física escolar: ensaiando possibilidades. Curitiba: CRV, 2020. p. 143-152.

CORREIA, M. S. Educação física escolar no contexto da educação popular na escola pública: a construção da realidade desejada na imperfeição do fazer diário. 2013. Tese (Doutorado em Educação Física) — Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2013. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=253687. Acesso em: 16 fev. 2024.

FARIAS, U. S. Por uma educação física escolar “com” a educação infantil: um autoestudo. 2021. Tese (Doutorado em Educação Física) — Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2021. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=11390797. Acesso em: 16 fev. 2024.

FARIAS, U. S.; RODRIGUES, G. M. Por uma educação física problematizadora. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, São Paulo, p. 78-88, 2021. Disponível em: https://www.rebescolar.com/Conpefe/por-uma-educa%C3%A7%C3%A3o-f%C3%ADsica-problematizadora-. Acesso em: 4 jan. 2024.

FARIAS, U. S.; RODRIGUES, G. M. Por uma prática político-pedagógica esperançosa. In: MALDONADO, D. T.; SILVA, M. E. H.; MARTINS, R. M. (org.). Educação física escolar e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba: CRV, 2022a. p. 141-146.

FARIAS, U. S.; RODRIGUES, G. M. Um currículo escrito a lápis: a educação física tecida todos os dias na realidade do cotidiano escolar. In: FREIRE, E. S. et al. (org.). Saberes de professores e professoras de educação física: docência, pesquisa e o currículo em ação. Curitiba: CRV, 2022b. p. 141-156.

FARIAS, U. S. et al. A educação física escolar “com” a educação infantil: aproximações com Paulo Freire. Revista Estudos Aplicados em Educação, São Caetano do Sul, v. 6, n. 11, p. 51-66, 2021. DOI 10.13037/rea-e.vol6n11.7685. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7685/3394. Acesso em: 4 jan. 2024.

FRANÇOSO, S.; NEIRA, M. G. Contribuições do legado freireano para o currículo da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 531-546, 2014. DOI 10.1590/S0101-32892014000200017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/fhBMgZf9Nb78DCfVQNts37q/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 16 abr. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz & Terra, 2000.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: três artigos que se complementam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.

FREIRE, P. Direitos humanos e educação libertadora: gestão democrática da educação pública na cidade de São Paulo. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. 3. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2020a.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 48. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2020b.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

FURTADO, R. S. Contribuições de Paulo Freire para a educação física escolar. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 150-170, 2023. DOI 10.14393/REP-2023-68569. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/68569. Acesso em: 16 fev. 2024.

GOLDSCHMIDT FILHO, F. et al. Um diálogo entre a educação física, EJA e Paulo Freire: a busca coletiva pela conscientização. In: ROCHA, L. O.; COELHO, M. C.; ARAÚJO, S. N. (org.). Educação física escolar crítica: experiências em diálogo. Curitiba: CRV, 2021. p. 79-88.

GRIFONI, T.; SOUZA JÚNIOR, O. M. Relações de gênero na educação física escolar: diálogos com o fútbol callejero por uma educação libertadora. In: SILVA, M. E. H.; MARTINS, R. M. (org.). Pressupostos freireanos na educação física escolar: ação e movimento para a transformação. Curitiba: CRV, 2020. p. 169-180.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 7. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.

KUNZ, E. Pedagogia crítico-emancipatória e Paulo Freire. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, São Paulo, p. 20-29, 2021. Disponível em: https://www.rebescolar.com/Conpefe/pedagogia-cr%C3%ADtico-emancipat%C3%B3ria-e-paulo-freire-. Acesso em: 16 fev. 2024.

LEITÃO, A.; SPOLAOR, G. C.; PRODÓCIMO, E. O reconhecimento ético na educação física escolar: apontamentos para uma práxis político-pedagógica. Pensar a Prática, Goiânia, v. 25, 2022. DOI 10.5216/rpp.v25.71618. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/71618. Acesso em: 16 fev. 2024.

LOPES, P.; MALDONADO, D. T.; PRODÓCIMO, E. Ginástica na educação física escolar: reflexões sobre o desenvolvimento de uma unidade curricular na perspectiva da pedagogia freiriana. Dialogia, São Paulo, n. 46, p. 1-21, 2023. DOI 10.5585/46.2023.23036. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23036. Acesso em: 10 jan. 2024.

LOPES, P. R. N. R.; NOGUEIRA, V. A. N.; MALDONADO, D. T. Educação física escolar crítica: movimento de resistência pela educação libertadora de Paulo Freire. In: MALDONADO, D. T. (org.). A vida nas escolas: por uma prática político-pedagógica crítica da educação física escolar. Curitiba: CRV, 2023. p. 119-140.

MALDONADO, D. T. Experiências político-pedagógicas progressistas na educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, São Paulo, p. 30-50, 2021. Disponível em: https://www.rebescolar.com/Conpefe/experi%C3%AAncias-pol%C3%ADtico-pedag%C3%B3gicas-progressistas-na-educa%C3%A7%C3%A3o-f%C3%ADsica-escolar-. Acesso em: 16 fev. 2024.

MALDONADO, D. T. Paulo Freire com a educação física escolar: problematizações sobre educar como ato político. In: BOSSLE, F.; PRODÓCIMO, E.; MALDONADO, D. T. (org.). Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2023a. p. 15-25.

MALDONADO, D. T. Educação física antirracista no ensino médio integrado: diálogos com o currículo crítico-libertador. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 8, p. 1-27, 2023b. DOI 10.33025/tefe.v8i1.3903. Disponível em: https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/temasemedfisicaescolar/article/view/3903. Acesso em: 16 fev. 2024.

MALDONADO, D. T. (org.). A vida nas escolas: por uma prática político-pedagógica crítica da educação física escolar. Curitiba: CRV, 2023c.

MALDONADO, D. T.; FREIRE, E. S. Produção curricular na área de educação física: possíveis apontamentos de uma virada epistemológica no cotidiano escolar. In: FREIRE, E. S. et al. (org.). Saberes de professores e professoras de educação física: docência, pesquisa e o currículo em ação. Curitiba: CRV, 2022. p. 39-56.

MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A. Educação física no ensino médio: experiências educativas inspiradas pelos ensinamentos freireanos. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 1, p. 49-54, 2020. DOI 10.36453/2318-5104.2020.v18.n1.p49. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23502. Acesso em: 16 fev. 2024.

MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A. A vida nas escolas e a prática político-pedagógica da educação física em uma perspectiva progressista. In: ROCHA, L. O.; COELHO, M. C.; ARAÚJO, S. N. (org.). Educação física escolar crítica: experiências em diálogo. Curitiba: CRV, 2021. p. 25-38.

MALDONADO, D. T.; PRODÓCIMO, E. Por uma epistemologia crítico-libertadora da educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, São Paulo, v. 3, p. 6-23, 2022. Disponível em: https://www.rebescolar.com/Conpefe/por-uma-epistemologia-cr%C3%ADtico-libertadora-da-educa%C3%A7%C3%A3o-f%C3%ADsica-escolar-. Acesso em: 16 fev. 2024.

MALDONADO, D. T.; SILVA, M. E. H.; MARTINS, R. M. Educação física escolar e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba: CRV, 2022.

MARTINS, R. M.; NOGUEIRA, P. H. S. A tematização sobre o corpo consciente na educação física escolar: um diálogo à luz da pedagogia de Paulo Freire. Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 259-276, 2021. DOI 10.14393/REP-2021-61769. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61769. Acesso em: 4 jan. 2024.

MCLAREN, P. A vida nas escolas: uma introdução à pedagogia crítica nos fundamentos da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1977.

MEDINA, J. P. S. A educação física cuida do corpo e “mente”. Campinas: Papirus, 1986.

MEIRELES, B. et al. Freireando há 100 anos: o encontro com a educação física escolar. Curitiba: CRV, 2021.

MONTEIRO, A. A. O legado freiriano para uma educação física escolar contra hegemônica. Quaestio – Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 22, n. 3, p. 669-682, 2020. DOI 10.22483/2177-5796.2020v22n3p669-682. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3903. Acesso em: 16 fev. 2024.

MONTEIRO, A. A.; NISTA-PICCOLO, V. Indícios das ideias freirianas na trajetória acadêmica de professores em tempos de incerteza. In: SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. Educação física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019. p. 111-124.

MONTIEL, F. et al. Paulo Freire e o desenvolvimento da autonomia no ensino médio integrado do IFSUL: contribuições da educação física. Inter-Ação, Goiânia, v. 46, p. 1020-1036, 2021. DOI 10.5216/ia.v46ied.especial.67412. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67412. Acesso em: 16 fev. 2024.

MOREIRA, V. S.; SIQUEIRA, T. R.; MARQUES, B. G. O grito dos excluídos: tematização do hip hop nas aulas de educação física escolar. In: FREIRE, E. S. et al. (org.). Saberes de professores e professoras de educação física: docência, pesquisa e o currículo em ação. Curitiba: CRV, 2022. p. 157-174.

NEPOMUCENO, L. B. et al. Círculo de cultura como componente qualitativo da pesquisa em educação física: reflexões teórico-metodológicas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, p. 1-13, 2019. DOI 10.5216/rpp.v22.55524. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55524. Acesso em: 16 fev. 2024.

NOGUEIRA, V. A. Nosso inédito viável: compartilhando sonhos coletivos nas aulas de educação física. In: MEIRELES, B. et al. Freireando há 100 anos: o encontro com a educação física escolar. Curitiba: CRV, 2021. p. 127-138.

NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T.; FREIRE, E. S. A construção coletiva de princípios epistemológicos, políticos e pedagógicos da educação física escolar libertadora. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 296-319, 2023. DOI 10.14393/REP-2023-69138. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69138. Acesso em: 16 fev. 2024.

NOGUEIRA, V. A. et al. Práticas corporais e Paulo Freire: uma análise sobre a produção do conhecimento. Movimento, Porto Alegre, v. 24, p. 1265-1280, 2018. DOI 10.22456/1982-8918.85020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/85020. Acesso em: 16 fev. 2024.

NOGUEIRA, V. A. et al. A influência do pensamento freireano na educação física escolar: perspectivas contra hegemônicas de pesquisa e ensino. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 142-163, 2021. DOI 10.14393/REP-2021-61998. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61998. Acesso em: 4 jan. 2024.

NUNES, L. O.; BOSSLE, F. Sobre a educação libertadora de Paulo Freire em diálogo com a educação física escolar: significando a experiência existencial na perspectiva de um processo de conscientização. In: BOSSLE, F.; PRODÓCIMO, E.; MALDONADO, D. T. (org.). Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2023. p. 103-124.

PALAFOX, G. H. M.; LACERDA, M. F. A corporeidade e a dialética da opressão/libertação: aproximações filosófico-pedagógicas à perspectiva do “ser-mais” freiriano. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 120-136, 2022. DOI 10.14393/REP-2022-64313. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/64313. Acesso em: 16 fev. 2024.

PEREIRA, R. R. Diálogos sobre a educação física na educação de jovens e adultos numa perspectiva freireana. 2013. Tese (Doutorado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/2878. Acesso em: 16 fev. 2024.

PRODÓCIMO, E.; SPOLAOR, G. C.; LEITÃO, A. S. P. Nas dobras do mundo: linguagem e educação física em diálogo com Paulo Freire. In: MALDONADO, D. T.; FARIAS, U. S.; NOGUEIRA, V. A. (org.). Linguagens na educação física escolar: diferentes formas de ler o mundo. Curitiba: CRV, 2021. p. 41-54.

SAMPAIO, J. M. F.; SURDI, A. C. A transitividade formativa do “eu para o nós”: o círculo de cultura de Paulo Freire como estratégia de formação para o ensino dos esportes na licenciatura em educação física. Dialogia, São Paulo, n. 42, p. 1-16, 2022. DOI 10.5585/42.2022.23016. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23016. Acesso em: 4 jan. 2024.

SÃO PAULO. Prefeitura do Município de São Paulo. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria dos Núcleos de Ação Educativa. Diretoria de Orientação. O menino popular e a educação física. Debates, 1990. Disponível em: https://acervo.paulofreire.org/items/a1e554d1-0956-43f5-b1a5-768152f562d7. Acesso em: 22 jan. 2024.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 1989.

SILVA, M. E. H.; MARTINS, R. M. Pressupostos freireanos na educação física escolar: ação e movimento para a transformação. Curitiba: CRV, 2020.

SILVA, P. A.; SOUSA, C. A.; FREIRE, E. S. Planejamento participativo e a tematização do tiro com arco na educação física escolar: contribuições freirianas na prática pedagógica. In: SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. (org.). Educação física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019. p. 241-254.

SILVA, S. P. T.; BARRETO, S. M. Intercompreensão de uma pedagogia da alteridade na educação física escolar: enunciados reflexivos. In: BOSSLE, F.; PRODÓCIMO, E.; MALDONADO, D. T. (org.). Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2023. p. 125-145.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOMBRA, F. L. B.; MARTINS, C.; ALVES, M. P. Aventura, práticas de orientação e formação de professores: a potência do pensamento freireano para o ensino superior. Movimento, Porto Alegre, v. 29, p. 1-20, 2023. DOI 10.22456/1982-8918.128706. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/128706. Acesso em: 16 jan. 2024.

SOUSA, C. A. Educação física escolar e justiça social: um diálogo com Paulo Freire e Frantz Fanon. In: SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. (org.). Educação física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019. p. 137-152.

SOUSA, C. A.; COSTA, T. B.; EHRENBERG, M. C. Educação física decolonial: análise, desafios e perspectivas em Paulo Freire e Frantz Fanon. Educação, Santa Maria, v. 46, n. 1, p. 1-27, 2021. DOI 10.5902/1984644444110. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/44110. Acesso em: 16 jan. 2024.

SOUSA, C. A.; FREIRE, E. S. Em defesa de uma educação física popular: uma reflexão inspirada em Paulo Freire e Frantz Fanon. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, São Paulo, p. 66-77, 2021. Disponível em: https://www.rebescolar.com/Conpefe/em-defesa-de-uma-educa%C3%A7%C3%A3o-f%C3%ADsica-popular%3A-uma-reflex%C3%A3o-inspirada-em-paulo-freire-e-frantz-fanon-. Acesso em: 16 jan. 2024.

SOUSA, C. A.; FREIRE, E. S.; MIRANDA, M. L. J. Paulo Freire e a pesquisa stricto sensu em educação física escolar: reflexões e possibilidades. Eccos, São Paulo, n. 63, p. 1-18, 2022. DOI 10.5585/eccos.n63.22956. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/22956. Acesso em: 4 jan. 2024.

SOUSA, C. A.; MALDONADO, D. T.; NEIRA, M. G. Círculo de cultura e educação física: a tematização do funk na escola. Kinesis, Santa Maria, v. 36, n. 1, p. 116-129, 2017. DOI 10.5902/2316546427299. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/27299. Acesso em: 16 jan. 2024.

SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. Educação física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019.

SPOLAOR, G. C. et al. Por uma docência crítica, dialógica e solidária na educação física escolar. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 25, p. 1-14, 2023. DOI 10.20396/etd.v25i00.8665657. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657. Acesso em: 16 fev. 2024.

TIMÓTEO, Í. A.; CASTRO, E. S.; SILVA, M. E. H. Gênero e educação física escolar: um debate político e dialogicamente necessário. In: SILVA, M. E. H.; MARTINS, R. M. Pressupostos freireanos na educação física escolar: ação e movimento para a transformação. Curitiba: CRV, 2020. p. 153-168.

VELLOSO, L. R. S. et al. Pesquisa participante na educação física escolar: o estado da arte. Movimento, Porto Alegre, v. 28, 2022. DOI 10.22456/1982-8918.120865. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/120865. Acesso em: 16 jan. 2024.

VIEIRA, L. R. A.; TORRES, J. R. Possibilidades para um currículo crítico-libertador de educação física à luz de Freire. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, São Paulo, p. 61-75, 2021. Disponível em: https://www.rebescolar.com/Conpefe/possibilidades-para-um-curr%C3%ADculo-cr%C3%ADtico-libertador-de-educa%C3%A7%C3%A3o-f%C3%ADsica-%C3%A0-luz-de-freire. Acesso em: 16 jan. 2024.

Published

2024-04-30

How to Cite

MALDONADO, D. T. School Physical Education, freirean thought and critical-liberating pedagogy. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 38–59, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-71968. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/71968. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)