Generating themes and pedagogical work at the Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca, State of Espírito Santo, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-52241

Keywords:

Generator themes, Pedagogical work, Field school, Environmental education

Abstract

The present work is the result of the Master Thesis on the possibilities of contextualization of Environmental Education at Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca (CEIER-AB). Its main objective is to understand the possible interfaces between the generator themes, the pedagogical work and the students’ reality of life. Regarding the methodological issues we used predominantly the bibliographic research, school documents, observations, experiences and questionnaires applied to students and teachers of the 3rd grade of the High School Integrated to the Technical Course in Farming. We investigated the organization of the work with Generating Themes, based predominantly on Paulo Freire's Pedagogy of the oppressed (2014). Working with the generating themes, we identified that the environmental and social issues were contemplated in this study. We understand that such questions resonate with students’ discourse and awareness, demonstrating in their speech an enormous critical sense. We also found that the interface between generator themes and pedagogical work allowed a close approximation between scientific and popular knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rainei Rodrigues Jadejiski , Federal Rural University of Rio de Janeiro

Master in Education, Federal Rural University of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the state education network in Espírito Santo, Brazil; pedagogical coordinator of the Integrated State Center for Rural Education of Águia Branca (CEIER-AB).

Ramofly Bicalho, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

PhD in Education, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil, with a post-doctoral internship at the Universidade Federal Fluminense, State of Rio de Janeiro, Brazil; associate professor II at the Department of Rural Education, Social Movements and Diversity at the Institute of Education, Federal Rural University of Rio de Janeiro, Brazil.

References

BICALHO, R.; OLIVEIRA, J. R. Interfaces entre educação profissional e pedagogia da alternância. Série-Estudos (UCDB), Campo Grande, v. 22, n. 46, p. 195-212, set./dez, 2017. Doi: 10.20435/serie-estudos.v22i46.967.

BICALHO, R. História da educação do campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 51, p. 210-224, out./dez. 2017. Doi: 10.12957/teias.2017.24758.

BICALHO, R; SILVA, M. A. Políticas públicas em educação do campo: Pronera, Procampo e Pronacampo. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 10, n. 2, p. 135-144, 2016. Doi: 10.14244/198271991549.

CALIARI, R. A presença da família camponesa na escola família agrícola: o caso de Olivânia. 2013. 563f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 57. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

PDI – Plano de Desenvolvimento Institucional. Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca. 2017.

SILVA, C. Pedagogia da alternância: um estudo do gênero caderno da realidade com foco na retextualização. 2011. 149f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2011.

SILVA, C. Pedagogia da alternância: práticas de letramentos em uma Escola Família Agrícola brasileira. 2018. 232f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2018.

Published

2020-09-01

How to Cite

JADEJISKI , R. R.; BICALHO, R. . Generating themes and pedagogical work at the Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca, State of Espírito Santo, Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 240–257, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-52241. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/52241. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)