Generating themes and pedagogical work at the Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca, State of Espírito Santo, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-52241Keywords:
Generator themes, Pedagogical work, Field school, Environmental educationAbstract
The present work is the result of the Master Thesis on the possibilities of contextualization of Environmental Education at Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca (CEIER-AB). Its main objective is to understand the possible interfaces between the generator themes, the pedagogical work and the students’ reality of life. Regarding the methodological issues we used predominantly the bibliographic research, school documents, observations, experiences and questionnaires applied to students and teachers of the 3rd grade of the High School Integrated to the Technical Course in Farming. We investigated the organization of the work with Generating Themes, based predominantly on Paulo Freire's Pedagogy of the oppressed (2014). Working with the generating themes, we identified that the environmental and social issues were contemplated in this study. We understand that such questions resonate with students’ discourse and awareness, demonstrating in their speech an enormous critical sense. We also found that the interface between generator themes and pedagogical work allowed a close approximation between scientific and popular knowledge.
Downloads
References
BICALHO, R.; OLIVEIRA, J. R. Interfaces entre educação profissional e pedagogia da alternância. Série-Estudos (UCDB), Campo Grande, v. 22, n. 46, p. 195-212, set./dez, 2017. Doi: 10.20435/serie-estudos.v22i46.967.
BICALHO, R. História da educação do campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 51, p. 210-224, out./dez. 2017. Doi: 10.12957/teias.2017.24758.
BICALHO, R; SILVA, M. A. Políticas públicas em educação do campo: Pronera, Procampo e Pronacampo. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 10, n. 2, p. 135-144, 2016. Doi: 10.14244/198271991549.
CALIARI, R. A presença da família camponesa na escola família agrícola: o caso de Olivânia. 2013. 563f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 57. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
PDI – Plano de Desenvolvimento Institucional. Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca. 2017.
SILVA, C. Pedagogia da alternância: um estudo do gênero caderno da realidade com foco na retextualização. 2011. 149f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2011.
SILVA, C. Pedagogia da alternância: práticas de letramentos em uma Escola Família Agrícola brasileira. 2018. 232f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.