Possibilidades e desafios do ensino remoto em Ciências da Natureza em um colégio de aplicação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60012

Keywords:

Remote activities., Teach -learning., Didactic tools., Pandemic.

Abstract

In March 2020, with the declaration of COVID-19 as a pandemic by the World Health Organization, classes were suspended. In this context, Brazilian education, especially in public institutions, needed to seek possible alternatives to maintain quality school attendance for the entire student community. Therefore, we present an experience report about actions and reflections on remote teaching activities in the context of Natural Sciences at a federal application college in the city of Uberlândia - MG. The proposals for remote activities sought to maintain the student-teacher relationship, following the principles of scientific literacy. During the period of remote activities, teachers used techniques and tools focused on scientific literacy, with the use of study scripts and digital technologies, which actively involved students, based on dialogical communication between teacher/student and student/student, and student autonomy.

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Author Biographies

Talita Martins Faria Marques, CAp-ESEBA/UFU

Mestra em Educação. Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente do Ensino Básico no CAp - ESEBA/UFU. https://orcid.org/0000-0002-6550-9313. E-mail: talita.martins@ufu.br

Vanessa Fonseca Gonçalves, CAp-ESEBA/UFU

Mestra em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais.Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente do Ensino Básico no CAp - ESEBA/UFU. https://orcid.org/0000-0002-5181-4165?lang=pt. E-mail: vanesssa.goncalves@ufu.br

David Collares Achê, CAP-ESEBA/UFU

Mestre em Genética e Bioquímica. Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente do Ensino Básico no CAp - ESEBA/UFU. https://orcid.org/0000-0002-1077-3424. E-mail: david.ache@ufu.br

Bárbara Matos da Cunha Guimarães

Mestra em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais. Universidade Federal de Uberlândia (UFU). https://orcid.org/0000-0001-7450-6109. E-mail: bmatoscg@gmail.com

Larissa Nahas Domingues de Oliveira

Doutora em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais. Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente do Ensino Básico no CAp - ESEBA/UFU. https://orcid.org/0000-0003-3596-8743. E-mail: lnahas@ufu.br

Eliana Souza Bernaldino

Especialista em Educação Ambiental. Universidade Federal de Goiás (UFG). https://orcid.org/0000-0001-7589-9477. E-mail: elianabern@hotmail.com 

Ariane de Souza Siqueira, CAp-ESEBA/UFU

Mestra em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais.Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente do Ensino Básico no CAp - ESEBA/UFU. https://orcid.org/0000-0001-8759-3985. E-mail: ariane.siqueira@ufu.br

Débora Cristina de Oliveira Silva Nunes, CAp-ESEBA/UFU

Doutora em Genética e Bioquímica. Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente do Ensino Básico no CAp-ESEBA/UFU. E-mail: deboranunes@ufu.br 

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Published

2021-06-27

How to Cite

MARTINS FARIA MARQUES, T.; FONSECA GONÇALVES, V. .; COLLARES ACHÊ, D. .; MATOS DA CUNHA GUIMARÃES, B. .; NAHAS DOMINGUES DE OLIVEIRA, L. .; SOUZA BERNALDINO, E. .; DE SOUZA SIQUEIRA, A. .; CRISTINA DE OLIVEIRA SILVA NUNES, D. . Possibilidades e desafios do ensino remoto em Ciências da Natureza em um colégio de aplicação. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 829–848, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.2.60012. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60012. Acesso em: 22 jul. 2024.