Possibilidades e desafios do ensino remoto em Ciências da Natureza em um colégio de aplicação
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60012Keywords:
Remote activities., Teach -learning., Didactic tools., Pandemic.Abstract
In March 2020, with the declaration of COVID-19 as a pandemic by the World Health Organization, classes were suspended. In this context, Brazilian education, especially in public institutions, needed to seek possible alternatives to maintain quality school attendance for the entire student community. Therefore, we present an experience report about actions and reflections on remote teaching activities in the context of Natural Sciences at a federal application college in the city of Uberlândia - MG. The proposals for remote activities sought to maintain the student-teacher relationship, following the principles of scientific literacy. During the period of remote activities, teachers used techniques and tools focused on scientific literacy, with the use of study scripts and digital technologies, which actively involved students, based on dialogical communication between teacher/student and student/student, and student autonomy.
Downloads
References
AFONSO, J. Analisando o desenvolvimento infanto-juvenil: a criança e o letramento do mundo. Colégio Opção, 2019. Disponível em https://ensinoopcao.com.br/en/2019/04/10/analisando-o-desenvolvimento-infanto-juvenil-a-crianca-e-o-letramento-no-mundo/. Acesso em 16 novembro 2020.
ARAÚJO, J. C. S. Da metodologia ativa à metodologia participativa. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Metodologia participativa e as técnicas ensino-aprendizagem. Curitiba: CRV, p. 17-56, 2017.
ARRUDA, E. P. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.
BAKER, J. A. Contributions of teacher–child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of school psychology, v. 44, n. 3, p. 211-229, 2006.
BALOCH, S; BALOCH, M. A.; ZHENG, T.; PEI, X. The Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) pandemic. Tohoku J. Exp. Med., v. 250, p. 271-278, 2020.
BARBOSA, A. T.; FERREIRA, G. L.; KATO, D. S. O ensino remoto emergencial de Ciências e Biologia em tempos de pandemia: com a palavra as professoras da Regional 4 da Sbenbio (MG/GO/TO/DF). Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 379-399, 2020.
BIRCH, S. H.; LADD, G. W. The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of school psychology, v. 35, n. 1, p. 61-79, 1997.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em 28 outubro 2020.
BRASIL. Lei Nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266. Acesso em 27 outubro 2020.
BRASIL, Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 09 junho 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 28 outubro 2020.
BRASIL. Órgão: Ministério da Saúde/Gabinete do Ministro. Portaria nº 356, de 11 de março de 2020. Diário Oficial Da União; Publicado em: 12/03/2020 | Edição: 49 | Seção: 1 | Página: 185. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-356-de-11-de-marco-de-2020-247538346. Acesso em 16 de maio 2021.
BRASIL. Órgão: Ministério da Educação/Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020; Diário Oficial da União; Publicado em: 18/03/2020 | Edição: 53 | Seção: 1 | Página:39. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em 15 de maio de 2021.
BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 1º de Abril de 2020. Disponível em http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020 250710591. Acesso 09 junho 2020. Acesso em 15 de maio 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer 9/2020. Diário Oficial da União; Publicado em de 9/7/2020, Seção 1, Pág. 129. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2020-pdf/147041-pcp009-20/file. Acesso em 15 de maio 2021.
CARVALHO, A. M. P. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativa. In: CARVALHO, A. M. P. (org.) Ensino de Ciências por investigação – condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2014. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2670273/mod_resource/content/1/Texto%206_Carvalho_2012_O%20ensino%20de%20ci%C3%AAncias%20e%20a%20proposi%C3%A7%C3%A3o%20de%20sequ%C3%AAncias%20de%20ensino%20investigativas.pdf. Acesso em 11 maio 2021.
CAVALCANTE, B. L. L.; DE LIMA, U. T. S. Relato de experiência de uma estudante de Enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. 2012. Journal of Nursing and Health, v. 2, n. 1, p. 94-103.
CEREZER, C. S. Desenvolvimento Infanto-Juvenil e os Desafios da Realidade Contemporânea. Revista Digital da Capacitação de Candidatos a Conselheiro(a) Tutelar - Conselho Tutelar – Eleições, 2007. Disponível em http://crianca.mppr.mp.br/pagina-74.html. Acesso em 16 novembro 20.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a Educação. São Paulo: Unijuí, 2018.
DESSEN, M. A.; POLONIA, A. C. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 17, n. 36, p. 21-32, 2007.
DÍAZ, J. A. A.; ALONSO, Á. V.; MAS, M. A. M. Papel de la educación CTS en una
alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanzade las Ciencias, v. 2, n. 2, 2003. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_2_1.pdf. Acesso em: 07 abril 2020.
EISENSTEIN, Evelyn et al. Manual de Orientação #menos telas #mais saúde. Sociedade Brasileira de Pediatria. Rio de Janeiro: SBP. 2019. Disponível em https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246c-ManOrient_Menos Telas_MaisSaude.pdf. Acesso em 17 novembro 2020.
ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Conheça a ESEBA. Disponível em: http://www.eseba.ufu.br/eseba. Acesso em 23 outubro 2020.
Edital PROAE nº 5/2020. Inscrição e Seleção Para Acesso Aos Benefícios da Proae. Disponível em: https://proae.ufba.br/sites/proae.ufba.br/files/edital_proae_selecao005_2020.1_-_retificado.pdf.
FERREIRA, Carlos Augusto Lima. Pesquisa quantitativa e qualitativa: perspectivas para o campo da educação. Revista Mosaico, Goiânia, v. 8, n. 2, p. 173-182, jul./dez. 2015. Disponível em http://revistas.pucgoias.edu.br/index.php/mosaico/article/view/4424. Acesso em 10 mai. fev. 2021.
FORTUNA, T. R. Jogo em aula: recurso permite repensar as relações de ensino aprendizagem. Revista do Professor, Porto Alegre, v. 19, n. 75, p. 15- 19, 2003.
GADOTTI, M. A questão da educação formal / não-formal. In: Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution? Suiça: IDE (1-11), 2005. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/305943/mod_resource/content/1/Educacao_Formal_Nao_Formal_2005.pdf.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª edição. São Paulo: Atlas, 2008.
MÉDICI, M. S., TATTO, E. R., & LEÃO, M. F. Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, 18 (ESPECIAL), 136-155, 2020. DOI: 10.15536/thema.V18.Especial.2020.136-155.1837. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1837.
MIRANDA, P. A influência do ambiente escolar no processo de aprendizagem de escolas técnicas. Seminário Nacional de Pesquisa em Educação, 2016.
MORÀN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 7 ed. Campinas: Papirus. 2000.
NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Infor, Inov. Form., Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p.355-381, 2016.
NOGUERA, F. L. Metodología participativa em la enseñanza universitária. 3. ed. Madrid: Narcea, S. A. de Ediciones, 2005.
PAIVA, T. Y. Aprendizagem ativa e colaborativa: uma proposta de uso de metodologias ativas no ensino da matemática. 55 p. Dissertação (Mestrado - Mestrado Profissional em Matemática) --Universidade de Brasília, 2016.
SANTOS, S. L. S.; VASCONCELOS, R. R. M.; DANTAS, J. K. Potenciais pedagógicos do anime “hataraku saibo (cells at work!)” para o ensino de imunologia. Anais VI CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/62101. Acesso em: 17 novembro 2020.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/246. Acesso em: 10 abril 2020.
SASSERON, H. L. Ensino de Ciências por investigação e o desenvolvimento de práticas: uma mirada para a Base Nacional Curricular Comum. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte n. 18, v. 3, p, 1061-1085. 2018. Doi: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831061.
TORRES-GOMEZ, A.; RECHE, P. A.; LAFUENTE DUARTE, E. "Cells at Work!" como herramienta de aprendizaje para la fijación de conceptos de Inmunología Básica. In: V JORNADAS IBEROAMERICANAS DE INNOVACIÓN EDUCATIVA EN EL ÁMBITO DE LAS TIC Y LAS TAC, LAS PALMAS DE GRAN CANARIA, 15 y 16 de noviembre de 2018, p. 329-335, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10553/52708.
TRIVELATO, S. F.; SILVA, R. L. F. Atividade lúdica e ensino de ciências – a biodiversidade como exemplo. In: TRIVELATO, S. F.; SILVA, R. L. F. (org.) Ensino de ciências. São Paulo: Cengage Learning. 2011. (Coleção ideias em ação).
UNESCO, 2020. COVID-19: impact on Education. Disponível em https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em 10 outubro 2020
VINER, R. M.; RUSSEL, S. J.; CROKER, H.; PACKER, J.; WARD, J.; STANSFIELD, C.; MYTTON, O.; BONELL, C.; BOOY, R. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. Lancet Child Adolesc Health, v. 4, p. 397-404, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X.