Science fair and knowledge: a teacher's view of the contributions from science education at basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.3.57118

Keywords:

Scientific divulgation. Basic education. Citizen education. Teaching practice.

Abstract

This study investigated the contributions of a Science and Knowledge Fair experience to science education in basic education. Four teachers in the areas of Languages ​​and their Technologies; Mathematics and its Technologies; Applied Human and Social Sciences, guided the scientific work shown at the science fair. Teachers' perceptions of contributions to the construction of scientific knowledge were investigated through a questionnaire and subsequently, Content Analysis was used. Three categories emerged from the content analysis: Interpersonal relationships; Pedagogical support material; Learning and knowledge construction. The Science and Knowledge Fair presented itself as an efficient pedagogical practice, by enabling the theory-practice integration of curricular contents, in addition to bringing students closer to the search and construction of knowledge, and the articulation of values, such as collective work and respect to others, showing the role of the School in the dissemination of scientific culture.

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Author Biographies

VANESSA CANDITO CANDITO, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Ciências Biológicas. Especialista em Educação Ambiental e Conservação da Biodiversidade. Atuou como docente na rede pública municipal. Atualmente é mestranda no PPG em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Carolina Braz Carlan Rodrigues, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria. Licenciada em Educação Física. Especialista em Treinamento, Musculação e Atividade Física. Mestra em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Atuou como docente na rede pública municipal. 

Karla Mendonça Menezes, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra em Educação Física. Especialista em Atividade Física e Saúde. Doutoranda no PPG em Educação em Ciências: Química da Vida pela Universidade Federal de Santa Maria. Membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências.

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Published

2020-12-15

How to Cite

CANDITO, V. C.; BRAZ CARLAN RODRIGUES, C. .; MENDONÇA MENEZES, K. . Science fair and knowledge: a teacher’s view of the contributions from science education at basic education. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 3, p. 403–417, 2020. DOI: 10.14393/OT2020v22.n.3.57118. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/57118. Acesso em: 22 jul. 2024.