Between Innocence and Experience

Intermediality and Representation in William Blake’s Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-11

Keywords:

Intermediality, William Blake, Music, Movie, Comics

Abstract

Revolutionary in the picture art, English Illustrator and writer William Blake has become famous for making his own books, uniting poetry and illustration in the same physical environment, through his illuminated print art. This verbal and non-verbal relationship resulted in sinister and violent images that controversially transit between the dark paths of religion and mysticism, directly influencing contemporary popular culture. In this article, we analyze some aspects of Blake’s art through intermediality. Drawing on the simple, yet complex, representation ideas conceptualized by Lars Elleström (2017), we investigate how Blake’s art is signified by other media, considering symbolic (description), indicial (indication) and iconic (illustration) representation processes. We point out a few highlights of Blake’s Songs of Innocence and of Experience, graphic novel Moonshadow, book Red dragon, and U2 songs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jose Arlei Cardoso, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Doutorando em Letras – Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

References

BLADE RUNNER. Direção: Ridley Scott. Intérprete: Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young et al. The Lad Company. 1982. 117 min, son. Color.

BLAKE, William. Canções da inocência e Canções da experiência. Tradução, textos introdutórios e comentários de Gilberto Sorbini e Weimar de Carvalho. São Paulo: Disal, 2005.

BLAKE, William. Jerusalém. Tradução de Saulo Alencastre. São Paulo: Hedra, 2010.

BLAKE, William. Milton. Tradução, introdução e notas de Manuel Portela. Lisboa: Antígona, 2009.

BLAKE, William. O casamento do céu e do inferno e outros escritos. Tradução de Alberto Marsicano. São Paulo: Nova Alexandria, 1993.

BLAKE, William. Poesia e prosa selecionadas. Tradução de Paulo Vizioli. Porto Alegre: L&PM, 2010.

BLAKE, William. Primeiro Livro de Urizen. Versão e Prefácio de João Almeida Flor. 2. ed. Bilíngüe. Lisboa: Assírio & Alvim, 1993.

BLAKE, William. Sete Livros Iluminados. Tradução, introdução e notas de Manuel Portela. Lisboa: Antígona, 2005.

CHRISTIE, Agatha. Noites sem fim. Tradução de Bruno Alexander. Porto Alegre: L&PM, 2012.

DEAD MAN. Direção: Jim Jamusch. Intérprete: Johnny Depp, Gary Farmer et al. 1995. 121 min, son. Color.

DEMATTEIS, J. M.; MUTH, Jon J. Moonshadow. São Paulo: Globo, 1991.

DRAGÃO VERMELHO. Direção: Brett Ratner. Intérprete: Anthony Hopkins, Edward Norton, Ralph Fiennes, et al. Universal Pictures. 2002. 124 min, son. Color.

ELLESTRÖM, Lars. Midialidade: ensaios sobre comunicação, semiótica e intermidialidade. Organização de Ana Cláudia Munari Domingos, Ana Paula Klauck, Glória Maria Guiné de Melo. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2017.

HANNIBAL. Direção: Ridley Scott. Intérprete: Anthony Hopkins, Julianne Moore, Gary Oldman, et al. Universal Pictures. 2001. 125 min, son. Color.

HARRIS, Thomas. Dragão vermelho. Tradução de José Sanz. Rio de Janeiro: Record, 1981.

HARRIS, Thomas. Hannibal. Tradução de Alves Calado. Rio de Janeiro: Record, 1999.

HARRIS, Thomas. O silêncio dos inocentes. Tradução de Antônio Gonçalves Penna. Rio de Janeiro: Record, 1989.

O SILÊNCIO DOS INOCENTES. Direção: Jonathan Demme. Intérprete: Anthony Hopkins, Jody Foster, Scott Gleen, ted Levine, et al. Strong Heart Prodution. 1991. 118 min, son. Color.

PHILLIPS, Michael. William Blake: The creation of the songs from manuscript to illuminated printing. London: The British Library, Princeton: Princeton Up, 2000.

RAMOS, Paulo; FIGUEIRA, Diego. Graphic Novel, narrativa gráfica, novela gráfica ou romance gráfico: terminologias distintas para um mesmo rótulo. In: RAMOS, Paulo; VERGUEIRO, Waldomiro; FIGUEIRA, Diego (Org.). Quadrinhos e literatura: diálogos possíveis. São Paulo: Criativo, 2014.

SANTOS, Alcides Cardoso dos. Visões de William Blake: imagens e palavras em Jerusalém a emanação do gigante Albion. Campinas: Ed. Unicamp, 2009.

SORBINI, Gilberto; CARVALHO, Weimar de. In: BLAKE, William. Canções da inocência e Canções da experiência. Tradução, textos introdutórios e comentários de Gilberto Sorbini e Weimar de Carvalho. São Paulo: Disal, 2005.

VIZIOLI, Paulo. In: BLAKE, William. Poesia e prosa selecionadas. Tradução de Paulo Vizioli. Porto Alegre: L&PM, 2010.

Published

2021-06-30

How to Cite

CARDOSO, J. A. Between Innocence and Experience: Intermediality and Representation in William Blake’s Art. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 191–206, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-11. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/57594. Acesso em: 22 jul. 2024.