Intersectionality
A study of black women's resistance to gender, race and class oppression
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v36n1-2020-14Keywords:
Resistance, Oppression, Intersectionality, Liberation, Black feminismAbstract
Drawing on the epistemological bases of the black feminist thought, this essay emais to bring into focus the resistance of black women to oppressions. It addresses the following question: How have critical class consciousness, gender identity, ethno-racial belonging characterized the resistance of black women against the intersectional oppression of gender, race and class in the context of class struggle? The methodology used was review of literature. The essay presents the intersectionality, resistance and liberation that make up black feminism and contribute to understanding the oppression condition experienced by black women, their struggle against this oppression and its consequent liberation from it. The essay contains: introduction; basic notions of historical-critical materialism in the context of resistance to oppression; feminisms, oppression and resistance; intersectionality of the oppression of genders, races and class; and final remarks.
Downloads
References
BAIRROS, Luiza. Lembrando Lélia Gonzalez. Salvador, abril, 1989. Original escrito para o primeiro número da Revista do CENUN-Ba-Coletivo Estadual de Negros(as) Universitários(as).
CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: A situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero, 06 mar. 2003. Disponível em: https://www.geledes.org.br/enegrecer-o-feminismo-situacao-da-mulher-negra-na-america-latina-partir-de-uma-perspectiva-de-genero/. Acesso em: 10 jul. 2017.
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro. Conhecimento, Consciência e a Política do Empoderamento. Trad. de Jamile Pinheiro Dias. São Paulo: Boitempo, 2019.
CRENSHAW, Kimberle. Documento para o Encontro de Especialistas em Aspectos da Discriminação Racial Relativos ao Gênero. Tradução de Liane Schneider. Revisão de Luiza Bairros e Claudia de Lima Costa. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 171-188, jan. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ref/v10n1/11636.pdf. Acesso em: 20 jul. 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011.
DAVIS, Ângela. Mulher, raça e classe. Tradução livre. Plataforma Gueto, 2013.
DAVIS, Angela. Mulheres, cultura e política. Trad. de Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2017.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 1996.
GELEDES. Feminismo negro: sobre minorias dentro da minoria. Mulher Negra, 14 jul. 2016. Disponível em: https://www.geledes.org.br/feminismo-negro-sobre-minorias-dentro-da-minoria/. Acesso em: 22 jun. 2018.
GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. Rio de Janeiro. Editora Marco Zero. 1982.
HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça: interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Dados, v. 26, n. 1, p. 61-73, 2014. Doi: https://doi.org/10.1590/S0103-20702014000100005.
HOOKS, Bell. Mulheres negras: moldando a teoria feminista. Rev. Bras. Ciênc. Polít., Brasília, n. 16, p. 193-210, abr. 2015. Doi: https://doi.org/10.1590/0103-335220151608.
LÖWY, Michael. Ideologias e ciência social: elementos para uma análise marxista. São Paulo: Cortez, 1988.
MASSON, Gisele; FLACH, Simone. O materialismo histórico-dialético nas pesquisas em Políticas Educacionais. Revista de estudos teóricos y epistemológicos em política educativa, v. 3, p. 1-15, 2018. Disponível em: www.revista2.uepg.br. Acesso em: 10 jun. 2017. Doi: https://doi.org/10.5212/retepe.v.3.011.
MIGUEL, Luiz Felipe. Dominação e resistência: desafios para uma política emancipatória. São Paulo: Boitempo, 2018.
NASCIMENTO, Abdias. O Brasil na mira do pan-africanismo. Salvador: EDUFBA, 2002.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires, CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005.
SILVEIRA. Viviane. Glossário. Diretrizes curriculares de gênero e diversidade sexual. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2010.
SOUSA. Neusa Santos. Tornar-se negro. Rio de Janeiro: Graal, 1883.
TONET, Ivo. Método Científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução a pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
UNIÃO DOS COLETIVOS PAN-AFRICANISTAS Lélia Gonzalez: primavera para as rosas negras. São Paulo: UCPA Editora, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.






