“To be or not to be” worthy of a love story

ChatGPT innovations and colonial persistence in validating existences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-31

Keywords:

ChatGPT, Decoloniality, Performativity, Datacolonialism, Intersectionality

Abstract

This paper aims to critically reflect on the language used in responses to interactions with the recent technological innovation, ChatGPT, from the perspective of intersectional performativity and the decolonial approach. We asked the chat to tell a love story and analyzed the narratives produced by the machine and their reformulations according to the human interventions that were made. What stands out are ChatGPT's repeated apologies, the marked presence of stereotypes in the description of the characters and the creation of romantic plots, often in the style of fairy tales. These recurrences reveal that, behind these technological innovations of the present, there is much more of the past than our vain philosophy supposes. The results obtained in this experimental research that analyzes the love narratives produced by AI point to the propagation of a capitalist, Western, white, hegemonic, cis-heteronormative, archetypal worldview of the Global North, which has led us to conclude that the romantic stories manufactured by ChatGPT contribute to maintaining the colonial order of discourses, which validate or not validate race, gender, class, sexuality, culture and existences - being or not being, therefore. For this reason, it is urgent to take a critical and emancipatory stance towards datacolonialism, especially in the fields of language and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruna Ximenes Corazza, UNICAMP

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (IEL/UNICAMP).

Douglas Vinícius Souza Silva, UNICAMP

Doutorando (UNICAMP), pesquisa literatura e direitos humanos em narrativas e memórias de ex-estudantes do ensino básico.

Cynthia Agra de Brito Neves, UNICAMP

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Docente do Departamento de Linguística Aplicada na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

References

ADICHIE, C. O Perigo da História Única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.

BASSANEZI, C. Mulheres dos Anos Dourados. São Paulo: Contexto, 2014.

BEAVOUIR, S. O Segundo Sexo: A experiência vivida. Rio de Janeiro: Gallimard, 2016.

BENTO, C. Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BUENANO, L.; TRISKA, R.; BAGGENSTOSS, G. Análise Interseccional das opressões digitais sofridas pelas mulheres através do uso e da interação social com os filtros de aparência do Instagram. Projetica, v. 13 (3), p. 252–267, 2022. DOI https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p252

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2017.

CARNEIRO, S. Mulheres em movimento. Estudos Avançados. São Paulo, v. 17 (49), p. 117-132, 2003. DOI https://doi.org/10.1590/S0103-40142003000300008

CASSIANO, J. F. O sul global e os desafios pós-coloniais na era digital. In: SILVEIRA, S. A.; SOUZA, J.; CASSINO, J. F (org.). Colonialismo de dados: como opera a trincheira algorítmica na guerra neoliberal. São Paulo: Autonomia Literária, 2021, p. 13-31.

COULDRY, N.; MEJÍAS, U. A. Colonialismo de datos: repensando la relación de los datos masivos con el sujeto contemporáneo. Virtualis: Revista de cultura digital, v. 10 (18), p. 78-97, 2019. DOI https://doi.org/10.2123/virtualis.v10i18.289

CRENSHAW, K. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas [s.l.], v. 10 (1), p. 171-188, 2002. DOI https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

GONZAGA, A. de A. Decolonialismo indígena. São Paulo: Matrioska Editora, 2021.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

GRAY, M. L.; SURI, S. Ghost work: how to stop Silicon Valley from building a new global underclass. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2019.

GROSFOGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, v. 31 (1), p. 25-49, 2016. DOI https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100003

HALL, S. The work of representation. In: HALL, S. (org.). Representation. Cultural representation and cultural signifying practices. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage/Open University, 1997. p. 13-74.

hooks, b. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Elefante, 2020.

JONES, P. Work Without the Worker: Labour in the Age of Platform Capitalism. Verso, 2021.

KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

KRENAK, A. Futuro Ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

LORDE, A. A transformação do silêncio em linguagem e em ação. In: LORDE, A. Irmã Outsider. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

RÁDIO NOVELO APRESENTA: Vejo o futuro repetir o passado. Jornalista: Gisele Lobato. Entrevistados: Rodrigo Menegatti; Lucas Lattari. Locução: Branca Vianna. Spotify, 2023. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/0qTaEfxk1DIKE4bdljexwu?si=9CCD6gmXTpC0Qdn8BrxyyQ.

MAZZARO, D. Por uma educação linguística queer: estranhando conceitos e práticas. Gragoatá, Niterói, v. 26 (56), p. 1052-1084, 2021. DOI https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49224

MELO, G. C. V. Performatividades Interseccionais. In: MATOS, D. C. V. da S.; SOUSA, C. M. C. L. L de (org.). Suleando conceitos e linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. 1 ed. Campinas-SP: Pontes Editores, 2022. p. 299-304.

MONTE MÓR, W.; DUBOC, A. P.; FERRAZ, D. The Handbook of Critical Literacies. Londres: Routledge, 2021. DOI https://doi.org/10.4324/9781003023425-15

ROCHA, L. L. Desfazendo o privilégio cis-heteronormativo no ensino de inglês na escola pública. In: BORDA, R. (org.). Discursos Transviados: por uma linguística queer. São Paulo: Cortez, 2020.

ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2021.

Published

2024-07-31

How to Cite

CORAZZA, B. X.; SILVA, D. V. S.; NEVES, C. A. de B. “To be or not to be” worthy of a love story: ChatGPT innovations and colonial persistence in validating existences. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1831, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-31. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/73525. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Algorithms and artificial intelligence systems in/and processes of meaning-making