The voice of students included in journalistic texts on emergency remote teaching in the context of the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-28

Keywords:

Emergency remote teaching, Covid-19 pandemic, Discursive representations, Evaluations, Journalistic media

Abstract

In this article, we present an excerpt from a research, whose general objective is to map and analyze discursive representations and evaluations of emergency remote teaching (ERT) in the context of coping with the Covid-19 pandemic, and representations and identifications of the social actors involved in this teaching. We are based on theoretical-methodological contributions of the dialectical-relational approach of Critical Discourse Analysis, on studies on journalistic media and on ERT. The corpus consists of 333 texts, published in 2020 and 2021 in the newspaper Folha de S. Paulo and in the magazine Carta Capital. In this article, we direct our attention to the voices of students included in these texts and the results reveal the prevalence of ERT evaluations that materialize undesirable values, although they also point to an interdiscursive struggle, since the ERT representations constructed are, on the one hand, aligned with a perspective of potentiality and, on the other hand, with a perspective of difficulty and lack.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Aparecida Resende Ottoni, UFU

Doutora em Linguística. Docente associada do Instituto de Letras e Linguística da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Ângela Márcia Fernandes Pereira, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Mestra em Letras. Docente da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

Bianca Mara Guedes de Souza, UFU

Doutoranda em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Bolsista Capes. 

References

BHASKAR, R. Societies. In: ARCHER, M. et al. (org.). Critical Realism. Essential readings. London; New York: Routledge, 1998. p. 206-57.

BARBERIA, L. G.; CANTARELLI, L. G. R.; SCHMALZ, P. H. de S. Uma avaliação dos programas de educação pública remota dos estados e capitais brasileiros durante a pandemia do COVID-19. Rede de Pesquisa Solidária em Políticas Públicas e Sociedade. 2020. Disponível em: https://redepesquisasolidaria.org/wpcontent/uploads/2021/01/remote-learning-in-the-covid-19-pandemic-v-1-0- portuguese-copy.pdf. Acesso em: 12 dez. 2022.

BUTT, D. et al. Using functional grammar: an explorer’s guide. 2 ed. Sidney: NCELTR, 2000.

CASTRO, R. Observatório Covid-19 aponta maior colapso sanitário e hospitalar da história do Brasil. Portal Fiocruz. 17 mar. 2021. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/observatorio-covid-19-aponta-maior-colapso-sanitario-e-hospitalar-da-historia-do-brasil. Acesso em: 24 jun. 2022.

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in Late Modernity: Rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.

CONSORO, Y. T. H.; OTTONI, M. A. R. Educação remota em tempos de pandemia na República Dominicana: marcas de avaliatividade, 2020. Trabalho apresentado no 8º Seminário Nacional e 2º Seminário Internacional de Língua e Literatura - Conversas Remotas. 2020. Não publicado.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003. DOI https://doi.org/10.4324/9780203697078

FAIRCLOUGH, N. A Dialectical-Relational Approach to Critical Discourse Analysis. In: WODAK, R.; MEYER, M. (org.). Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage, 2009. p. 162-186.

FAIRCLOUGH, N. Análise crítica do discurso como método em pesquisa social científica. Trad. Iran F. de Melo. Linha d’Água, n. 25 (2), p. 307-329, 2012. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/47728/51460. Acesso em: 15 set. 2020. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v25i2p307-329

FAIRCLOUGH, N. Critical Discourse Analysis: the critical study of language. 2.ed. London and New York: Routledge, 2013. DOI https://doi.org/10.4324/9781315834368

FERNANDES, M. J. S.; OTTONI, M. A. R. O ensino remoto implementado em Minas Gerais: avaliações construídas por diferentes atores sociais, 2020a. Trabalho apresentado no XIV Seminário de Pesquisas da Pós-Graduação em Linguística – Linguística a um clique: ciência da linguagem e divulgação científica, São Carlos-SP, evento virtual, 2020a. Não publicado.

FERNANDES, M. J. S.; OTTONI, M. A. R.. As avaliações do ensino remoto implementado em Minas Gerais construídas por diferentes atores sociais em uma reportagem. In: GUISARDI, C. M. A. A.; CHAGAS, L. A.; PEREIRA, A. B. (org.). Os discursos de um Brasil efervescente em tempos de pandemia: 2020. Londrina: Syntagma Editores, 2020b. p. 102-129. Disponível em: http://www.syntagmaeditores.com.br/Livraria/Book?id=2086. Acesso em: 23 jan. 2021.

GUISARDI, C. M. A. A.; OTTONI, M. A. R. O escancarar da desigualdade social em tempos de pandemia: uma análise discursiva crítica de abordagem sociocognitiva. Trabalho apresentado no III Colóquio Nacional da Linha de Pesquisa Culturas e Linguagens. Cametá, PA, evento virtual, 2020a. Não publicado.

GUISARDI, C. M. A. A.; OTTONI, M. A. R. Pelas memórias e afetos: uma análise discursiva crítica de textos tributos do Memorial Inumeráveis, 2020b. Trabalho apresentado no II Simpósio sobre Análise de Discurso Crítica da Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, evento virtual, 2020b. Não publicado.

GUISARDI, C. M. A. A.; OTTONI, M. A. R. As efervescências de uma pandemia e os impactos na vida dos negros e dos pobres: uma análise discursiva crítica de abordagem sociocognitiva. In: PEREIRA, A. B.; CHAGAS, L. A.; GUISARDI, C. M. A. de A. (org.). Pesquisas efervescentes em linguagem e sociedade: retratos de um Brasil pandêmico. Londrina: Syntagma Editores, 2020c. p.23-44. Disponível em: http://www.syntagmaeditores.com.br/Livraria/Book?id=2089. Acesso em: 23 jan. 2021.

GUISARDI, C. M. A. A.; OTTONI, M. A. R. Representação discursiva da desigualdade social: limitações da educação remota em tempos de pandemia. In: PEREIRA, A. B.; CAMPOS, J. (org.). Discursos, culturas e memória na América Latina: entre análises e práticas na contemporaneidade. Catu: Bordó-Grená, 2020d. p. 45-55. Disponível em: https://5fd55af0-05d2-4627-9691-0c7f536817eb.filesusr.com/ugd/d0c995_27c7bc182c884babb45810f8ecf9b59c.pdf. Acesso em: 23 set. 2020.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 2 ed. Londres, Melbourne, Auckland: Edward Arnold, 1994.

HARVEY, D. Justice, Nature and the Geography of Difference. Oxford: Blackwell, 1996.

MARTÍN-BARBERO, J. Globalização comunicacional e transformação cultural. In: MORAES, D. de (org.). Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. Rio de Janeiro: Record, 2003. p. 57-86.

MUZZI, L. et al. Jornadas de trabalho passam a ser em tempo integral: alternativa como menor aprendiz não é uma possibilidade para todos os municípios. Sem recreio, p. 1, 2021. Disponível em: http://semrecreio.licaodecasa.org/jornadaspassamaseremtempointegral/. Acesso em: 12 dez. 2021.

NASCIMENTO, P. M. et al. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: Ipea, 2020 (Nota Técnica Disoc n. 88/2020).

NEVES, V. N. S.; ASSIS, V. D. de; SABINO, R. do N. Ensino remoto emergencial durante a pandemia de COVID-19 no Brasil: estado da arte. Revista do Pemo. Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 1-17, 2021. DOI https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.5271

OTTONI, M. A. R. Os gêneros do humor no ensino da língua portuguesa: uma abordagem discursiva crítica. 2007. Tese (Doutorado em Linguística) -Universidade de Brasília, Brasília, 2007, 399 f.

OTTONI, M. A. R. As representações indentitárias de gênero no humor sexista. In: OTTONI, M. A. R.; LIMA; M. C. de (org.). Discursos, identidades e letramentos: abordagens da análise de discurso crítica. São Paulo: Cortez, 2014. p.25-62.

OTTONI, M. A. R.; GUISARDI, C. M. A. de A. A representação discursiva da educação remota na rede pública durante a pandemia de COVID-19: a articulação de textos, vozes e discursos em uma reportagem. In: BATISTA JUNIOR, J. R. L (org.) Campos, Práticas e Protocolos de Pesquisa em Análise de Discurso Crítica. Teresina, UFPI, 2023. p. 6-19 (no prelo).

OTTONI, M. A. R.; SOUZA, B. M. G.; SOARES, L. C. Representações discursivas do ensino remoto emergencial na mídia. In: CIRNE, A. O.; EFKEN, K. H.; MENEZES, A. A. (org.). Estudos da Linguagem e Análise Crítica do Discurso. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2023. p. 51-78. Disponível em: https://ponteseditores.com.br/loja3/pontes-editores-home-2__trashed/ebook/lancamento-e-book/estudos-da-linguagem-e-analise-critica-do-discurso/. Acesso em: 05 dez. 2023.

RAMALHO, V.; RESENDE, V. M. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes Editores, 2011.

RAMONET, I. A tirania da comunicação. Petrópolis: Vozes, 1999.

RESENDE, V. M. Análise de discurso crítica como interdisciplina para a crítica social: uma introdução. In: MELO, I. F. (org.). Introdução aos estudos críticos do discurso: teoria e prática. Campinas: Pontes, 2012. p. 99-112.

RESENDE, V. M. (org.). Decolonizar os estudos críticos do discurso. Campinas: Pontes, 2019.

SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, , p. 1-24, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 15 mar. 2021. DOI https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094

SILVEIRA, D.; CÓRDOVA, F. A pesquisa científica. In: GERHARDT. T. E; TOLFO, D. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre, Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42.

SOARES, L. C.; SOUZA, B. M. G.; OTTONI, M. A. R. O ensino remoto sob o olhar de adolescentes: uma análise discursiva crítica com subsídios da Avaliatividade. Revista do Sell, v. 11,n. 1, p. 112–131, jul./dez. 2022. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/sell/article/view/6340.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade. Uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.

WODAK, R.; MEYER, M. (ed.). Methods of critical discourse analysis. 2. ed. Londres: Sage, 2009.

Published

2024-07-02

How to Cite

OTTONI, M. A. R.; PEREIRA, Ângela M. F.; SOUZA, B. M. G. de. The voice of students included in journalistic texts on emergency remote teaching in the context of the covid-19 pandemic. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1828, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-28. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/73079. Acesso em: 22 jul. 2024.