Teaching during the pandemic represented in cartoons

dialogism, meaning and valuation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-33

Keywords:

Dialogical analysis, Verb-visuality, Pandemic, Cartoon, Discourse

Abstract

The utterances are a continuum in the incessant flow of verbal interaction; and enunciation, as a social, dialogical and interactive experience, becomes the center of interlocution. The purpose of this article is to analyze, dialogically, verbal-visual cartoons that represent teaching in the context of the pandemic. We analyzed three cartoons published on the Internet between the years 2020 and 2021, selected by access and convenience with the theme. According to the enunciative-discursive and dialogic theory of Mikhail Bakhtin and his Circle, the word used is praxis of information and communication, as well as a social practice of appreciation and valuation. The dialogic analysis method considers the utterances from the enunciation situation, in this case, the pandemic and the establishment of remote teaching, The analysis shows that the cartoon produces meanings that indicate the critical point of view of the enunciator, considering students and teachers to whom the pandemic excluded or overloaded, respectively, through dialogical and evaluative relationships in verbal-visual language.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Graziela Frainer Knoll, Universidade Franciscana (UFN)

Doutora em Letras - Estudos Linguísticos (Universidade Federal de Santa Maria - UFSM). Professora Adjunto na Universidade Franciscana (UFN), no curso de Publicidade e Propaganda. 

Vera Lúcia Pires, UFPel

Doutorado em Linguística pela PUC/RS. Professora aposentada da UFSM (RS). Atua, no momento, como professora visitante no PPGLetras da UFPel. 

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010a.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos A. Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010b.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. 3. ed. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 1988.

BENCHIMOL, A. P. F.; CHAGAS, N. E. Um novo desafio para os professores de Ensino Fundamental: como trabalhar gêneros textuais diante da realidade do Ensino Remoto? In: PIRES, V. L.; KNOLL, G. F. Linguagens e(m) práticas discursivas: leituras plurais em tempos de pandemia. São Carlos: Pedro & João editores, 2020. p. 33-48.

BRAIT, B. Ironia em perspectiva polifônica. Campinas: Editora Unicamp, 1996.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 20. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

KNOLL, G. F. Dialogismo e verbo-visualidade sobre o questionamento da arte no Brasil. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 3, p. 927–945, 2019. DOI https://doi.org/10.14393/DL39-v13n3a2019-5

PIRES, Vera Lúcia; KNOLL, Graziela Frainer. Linguagens e(m) práticas discursivas: leituras plurais em tempos de pandemia. São Carlos, Pedro & João editores, 2020.

PIRES, V. L. Identidade Cultural: a construção discursiva de desigualdades e diferenças. In: PIRES, V. L.; KNOLL, G. F. Linguagens e(m) práticas discursivas: leituras plurais em tempos de pandemia. São Carlos: Pedro & João editores, 2020. p. 175-195.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso – ADD. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 3, p. 1076–1094, 2016. DOI https://doi.org/10.14393/DL23-v10n3a2016-15

TEZZA, C. Entre a prosa e a poesia: Bakhtin e o formalismo russo. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

VOLÓCHINOV, V. N. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. 34. ed. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2024-08-09

How to Cite

KNOLL, G. F.; PIRES, V. L. Teaching during the pandemic represented in cartoons: dialogism, meaning and valuation. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1833, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-33. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/71578. Acesso em: 25 aug. 2024.