The use of the Pixton platform for collaborative written production in English

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-45

Keywords:

Written production, Collaborative learning, Pixton Platform, Languages

Abstract

In the search for alternatives that could soften the negative effects of the pandemic and ensure interaction between students, we found the Pixton platform which has several resources for the production of comics. Thus, in 2021, students from a public institution collaboratively dedicated themselves to writing comics in English on this platform. This qualitative case study aimed to investigate the perceptions of learners about this platform and its possible potentialities for learning English. The data generated through observation, field notes, questionnaires, and tasks indicate that this digital tool can stimulate learners’ creativity and autonomy besides providing inclusive and collaborative learning contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rejane Maria Gonçalves Maia, UFG

Doutoranda em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Goiás. É docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás.

Francisco José Quaresma de Figueiredo, UFG

Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor Titular de Língua Inglesa da Universidade Federal de Goiás e Pesquisador do CNPq. 

References

ALMEIDA, R. R.; LAGO, N. A.; FIGUEIREDO, F. J. Q. Critical-collaborative language education through English: An experience with youth and adult education students. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 60, n. 3, p. 748-761, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/0103181311030211520211017

ANDRÉ, M. E. D. A. de. Etnografia da prática escolar. 12. ed. Campinas: Papirus, 2000.

ARAÚJO, J.; ARAÚJO, N. Ead em Tela: docência, ensino e ferramentas digitais. Campinas: Pontes, 2013. DOI https://doi.org/10.1590/S1984-63982014000300011

BATISTA, E. H. M. Bullying e preconceitos étnico-raciais. Poiésis, v. 7, n. 12, p. 302-323, 2013. DOI https://doi.org/10.19177/prppge.v7e122013302-323

BOZKURT, A.; SHARMA, R. C. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, v. 15, n. 1, p. i-vi, 2020.

CHIMAINSKY, D. Atividade didática: o Pixton como ferramenta para a produção textual. 2018. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Tecnologias da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação) – Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15374/TCCE_TICAE_EaD_2018_CHIMAINSKI_DANIELA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 30 fev. 2023.

CONTRERAS LEÓN, J. J.; CHAPETÓN CASTRO, C. M. Transforming EFL classroom practices and promoting students’ empowerment: Collaborative learning from a dialogical approach. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, v. 19, n. 2, p. 135-149, 2017. DOI https://doi.org/10.15446/profile.v19n2.57811

CONSTANTINI, A. Bullying, como combatê-lo?: prevenir e enfrentar a violência entre jovens. São Paulo: Itália Nova, 2004.

FANTE, C. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 7. ed. Campinas: Verus, 2012.

FARIAS, L. V. T. Ensino Remoto de Língua Inglesa: tecnologias e práticas pedagógicas em cursos de idiomas. In: SILVA, H. M. L.; UCHÔA, S. A. O. U.; CABRAL, S. A. A. O. (org.). Língua inglesa e ensino remoto: desafios e perspectivas. Cajazeiras, PB: IDEIA, Inst. de Desen. Educ. Interd. e Aprendizagem. 2020. p. 61-74.

FIGUEIREDO, F. J. Q. de. A aprendizagem colaborativa de línguas. 2. ed. rev. ampl. Goiânia: Editora UFG, 2018.

FIGUEIREDO, F. J. Q. de. Vygotsky: a interação no ensino/aprendizagem de línguas. São Paulo: Parábola, 2019.

GOMES, N. L. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Revista Brasileira de Educação, n. 21, p. 40-51, 2002. DOI https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000300004

HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educase Review, 27 mar 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 28 nov. 2022.

LACERDA, S. R. C. R. Proposta de retextualização de forma colaborativa em ambientes virtuais: histórias em quadrinhos. 2014. 55 f. TCC (Especialização) – Especialização em Ensino de línguas mediado por computador. Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-A2NHH7/1/proposta_de_retextualiza__o_de_forma_colaborativa_em_ambientes_virtuais__hist_rias_em_quadrinhos..pdf. Acesso em: 2 jun. 2023.

MOITA LOPES, L. P. Gênero, sexualidade, raça em contextos de letramentos escolares. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 227-247.

MORAN, J. Educação híbrida: um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; NETO; A. T.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27-45.

NUNAN, D. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

OLIVEIRA, M. K. Pensamento de Vygotsky como fonte de reflexão sobre educação. Cadernos Cedes, n. 35, p. 9-14, 1995.

PAIXÃO, S. V. da; MAFRA, N. D. F. A produção escrita nas redes sociais e o uso das tecnologias em sala de aula: possibilidades de trabalho. Pesquisas em Discurso Pedagógico, n. 1, p. 1-12, 2012. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/19984/19984.PDFXXvmi=%20. Acesso em: 28 nov. 2022. DOI https://doi.org/10.17771/PUCRio.PDPe.19984

PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2016. p. 67-84.

PENNYCOOK, A. Critical applied linguistics in the 2020s. Critical Inquiry in Language Studies, v. 19, n. 1, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080%2F15427587.2022.2030232. Acesso em: 12 set. 2023. DOI https://doi.org/10.1080/15427587.2022.2030232

PESSOA, R. R.; URZÊDA-FREITAS, M. T. Ensino crítico de línguas estrangeiras/adicionais. In: FIGUEIREDO, F. J. Q. de. (org.). Formação de professores de línguas estrangeiras: princípios e práticas. 2. ed. rev. ampl. Goiânia: Editora UFG, 2017. p. 59-80.

PIRES, F. M. O discurso das práticas de consumo capilar das mulheres brasileiras com cabelos crespos ou cacheados: a busca pela construção da identidade pessoal. 2022. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) – Universidade Federal do Pampa, campus Santana do Livramento, Santana do Livramento, 2022. Disponível em: https://repositorio.unipampa.edu.br/jspui/handle/riu/7689. Acesso em: 19 abr. 2023.

RECH, G. Z.; PESCADOR, C. M. Ensino remoto em tempos de pandemia: COVID-19 suas implicações na interação professor-estudante - uma perspectiva freireana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 17, n. esp. 2, p. 1264-1278, 2022. DOI https://doi.org/10.21723/riaee.v17iesp.2.16075

RIASATI, M. J.; MOLLAEI, F. Critical pedagogy and language learning. International Journal of Humanities and Social Science, v. 2, n. 21, p. 223-229, 2012. Disponível em: https://www.ijhssnet.com/journals/Vol_2_No_21_November_2012/26.pdf. Acesso em: 12 set. 2023.

SANTOS, L. A. dos. Ferramentas digitais para a produção de HQs: possibilidades de ensino e aprendizagem para o favorecimento dos multiletramentos. In: JORNADA NACIONAL DO GRUPO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS E LITERÁRIOS DO NORDESTE, 25, Natal. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2014. p. 1-12. Disponível em: https://gelne.com.br/arquivos/anais/gelne-2014/anexos/522.pdf. Acesso em: 26 jul. 2022.

SILVA, A. J. A produção colaborativa de histórias em quadrinhos digitais na aprendizagem de língua inglesa. 2023. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Programa de Pós-Graduação em Ensino, Universidade Federal do Oeste da Bahia, Barreiras-BA, 2023.

SILVA, I. M. Uma análise de uma atividade em sala de aula de língua inglesa numa perspectiva interacionista. MOARA - Revista dos Cursos de Pós-Graduação em Letras da UFPA, n. 11, p. 39-51, 1999. DOI

SMITH, B. L.; MCGREGOR, J. T. What is collaborative learning? In: GOODSELL, A. S.; MAHER, M. R.; TINTO, V. (ed.). Collaborative learning: A sourcebook for higher education. University Park, PA: Pennsylvania State University, 1992. p. 10-30. Disponível em: https://www.cte.hawaii.edu/Webster101/docs/ED357705.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.

SOUSA, C.; OLIVEIRA, F. T. C.; MARTINS, E. S. Ensino de língua inglesa e cultura digital em tempos de pandemia: o desafio de superar o curto espaço de tempo entre o dito e o vivido. Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 3, p. 141-160, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/53901. Acesso em: 29 ago. 2022. DOI https://doi.org/10.12957/redoc.2020.53901

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WOOD, D.; BRUNER, J. S.; ROSS, G. The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, v. 17, p. 89-100, 1976. DOI https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

ZYGOURIS-COE, V. Collaborative learning in an online teacher education course: Lessons learned. In: ICICTE 2012. Anais […]. Rhodes, Greece, 2012. p. 332-342. Disponível em: http://www.icicte.org/Proceedings2012/Papers/08-4-Zygouris-Coe.pdf. Acesso em: 2 fev. 2023.

Published

2023-09-22

How to Cite

GONÇALVES MAIA, R. M.; FIGUEIREDO, F. J. Q. de. The use of the Pixton platform for collaborative written production in English. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1745, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-45. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/69623. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)