Representations about the process of writing the final paper in memes on the page TCC da Depressão
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-12Keywords:
Academic writing, Final paper, MemesAbstract
The investigation of academic writing has been a growing object of evaluations, problematizations and questions expressed by undergraduate and graduate students in different environments and interactions enabled by digital platforms. Focusing on the universe of digital social networks, we aim at analyzing representations about the process of writing the final paper expressed in memes on the page TCC da Depressão. Based on conceptions of the Bakhtin Circle on the ideological and dialogic functioning of language and on studies that approach the writing of academic-scientific texts, we carried out a qualitative and interpretative analysis of representations about the final paper expressed in three memes selected from page TCC da Depressão, on Facebook. The results of the analysis pointed out that, despite they circulate in a space whose purpose is to share impressions and evaluative assessments about the experience in the process of writing the final paper, the selected memes also expressed negative representations about this experience, associating the process of writing the final paper to the image of suffering, anguish, fear and as an act of aggression. We believe that such representations can contribute to intensify, among students, inhibition, procrastination, psychological suffering, even school leaving, instead of establishing more proactive postures in relation to the writing of the text and committed to their own the student’s training.
Downloads
Metrics
References
ABREU, K. F. Relações dialógicas no gênero relatório de estágio em comunidades de prática de Ensino Médio Integrado. 2021. 421f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, 2021.
ALVES, M. F.; MOURA, L. O. B. M. A escrita de artigo acadêmico na universidade: autoria X plágio. Ilha do Desterro, v. 69, n. 3, p. 77-93, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ides/a/K8drP4gCkYmt7XR5Jcbbsvx/?lang=pt. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p77
AUGUSTINE, C.; BERTOLDO, E. A escrit(ur)a acadêmica e o processo de assunção ao discurso acadêmico. In: AUGUSTINE, C.; BERTOLDO, E. (org.). Incursões na escrita acadêmico-universitária: letramento, discurso, enunciação. Uberlândia, MG: EDUFU, 2017. p. 7- 19. DOI https://doi.org/10.7476/9786586084269.0001
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução do russo de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, pósfacio e notas de Paulo Bezerra; notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, prefácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução do russo de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.
BAZERMAN, C. El descubrimiento de la escritura académica. Tradução de Natalia Ávila Reye. In: NAVARRO, F. (coord.). Manual de escritura para carreras de humanidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, 2014. p. 11-16.
BERNARDINO, R. A. S.; SAMPAIO, M. L. P.; PEREIRA, C. C.; SILVA, A. A. Escrita e reescrita de textos acadêmicos: reflexão sobre os apontamentos de correção do professor. Diálogo das Letras, v. 3, n. 2, p. 39–58, 2014. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/1361. Acesso em: 30 set. 2022.
BESSA, J. C. R. Dialogismo e construção da voz autoral na escrita do texto científico de jovens pesquisadores. 2016. 385f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) — Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Ciências e Letras (Campus Araraquara), 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/138181?show=full. Acesso em: 30 set. 2022.
BESSA, J. C. R. A dimensão valorativa em discursos sobre o uso de citações na escrita de textos científicos. Linguagem em (dis)curso, v. 17, p. 197-213, 2017. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/5337. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-170203-4916
BESSA, J. C. R. Quando as leituras fazem falta - a propósito da escrita científica de pós-graduandos. Debates em Educação, v. 12, n. 28, p. 312–330, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10017. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p312-330
BESSA, J. C. R.; SILVA, N. K. O. Representações sobre a escrita científica em vídeos do Youtube. Fólio - Revista de Letras, v. 12, n. 2, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/7047. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v12i2.7047
BIANCHETTI, L. O processo da escrita: elementos inibidores e facilitadores. In: BIANCHETTI, L; MEKSENAS, P. (org.). A trama do conhecimento: teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. 2. ed. São Paulo: Papirus, 2012. p. 239-265.
BRAIT, B. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006a. p. 9-31.
BRAIT, B. Uma perspectiva dialógica de teoria, método e análise. Gragoatá, n. 20, p. 47-62, 2006b. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33238. Acesso em: 30 set. 2022.
BRAIT, B. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2010.
CARLINO, P. Escrever, ler e aprender na universidade: uma introdução à alfabetização acadêmica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
CRUZ, R. Bloqueio da escrita acadêmica: caminhos para escrever com conforto e sentido. Belo Horizonte: Artesão, 2020.
DINIZ, D. Carta de uma orientadora: o primeiro projeto de pesquisa. 2. ed. rev. Brasília: Letras Livres, 2013.
FARACO, C. A. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. Curitiba: Parábola Editorial, 2009.
FIORIN, J. L. Categorias de análise em Bakhtin. In: PAULA, L. de; STAFUZZA, G. (org.). Círculo de Bakhtin: diálogos (in)possíveis. Série Bakhtin – Inclassificável. Vol. 2. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 33-48
FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
GUERRA, C.; BOTTA, M. C. O meme como gênero discursivo nativo do meio digital: principais características e análise preliminar. Domínios de Lingu@gem, v. 12, n. 3, p. 1859-1877, 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40639#:~:text=Sobre%20a%20concep%C3%A7%C3%A3o%20de%20meme,modo%20leve%20e%20bem%2Dhumorado. 8. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-17
LARA, M. T. A.; MENDONÇA, M. C. O meme em material didático: considerações sobre ensino/aprendizagem de gêneros do discurso. Bakhtiniana, v.15, n. 2, p. 185-209, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/42169. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/42169
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução de Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Portalegre: Artes Médicas, Sul Ltda. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
LUZ, A. F.; CAIADO, R. V. R.; FONTE, R. F. L. O instagramer e seu discurso multissemiótico na rede social digital Instagram. Diálogo das Letras, v. 6, n. 2, p. 139-158, 2017. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/1021/934. Acesso em: 30 set. 2022. DOI https://doi.org/10.22297/dl.v6i2.2682
MACHADO, A. M. N. Pânico da folha em branco: para entender e superar o medo de escrever. In: BIANCHETTI, L; MEKSENAS, P. (org.). A trama do conhecimento: teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. 2. ed. São Paulo: Papirus, 2012. p. 267-286.
MARTÍN, E. Ler, escrever e publicar no mundo das ciências sociais. Revista Sociedade e Estado, v. 33, n. 3, p. 941-961, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/JYbHYQcqG6kLHKSGmbxhHBG/?lang=pt. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-2018330300en1
MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2016.
NAVARRO, F. Géneros discursivos e ingresso a las culturas disciplinares: aportes para uma didáctica de la lectura y la escritura en educación superior. In: NAVARRO, F. (coord.). Manual de escritura para carreras de humanidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, 2014. p. 29-52.
PAULA, L. Círculo de Bakhtin: uma Análise Dialógica de Discurso. Revista de Estudos da Linguagem, v. 21, p. 239-257, 2013. Disponível em: http://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/5099. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.21.1.239-258
PINTO, M. G. L. C. Os meandros da escrita académica. Alguns recados aos estudantes universitários. Linha D'Água, v. 31, n. 1, p. 9-27, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/133916/147279. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v31i1p9-27
RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
SILVA, A. A. Memes virtuais: gênero do discurso, dialogismo, polifonia e heterogeneidade enunciativa. Travessias, v. 10, n. 3, p. 341–361, 2016. Disponível em: https://redib.org/Record/oai_articulo1102988-memes-virtuais-g%C3%AAnero-do-discurso-dialogismo-polifonia-e-heterogeneidade-enunciativa. Acesso em: 30 set. 2022.
SILVA, N. K. O. Significações sobre a atividade de orientação na pós-graduação: uma análise dialógica de comentários on-line de pós-graduandos. 2021. 288f. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Letras). Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Pau dos Ferros, 2021.
SILVA, E. M.; CASTANHEIRA, M. L. Práticas de letramento acadêmico: uma análise das condições de produção da escrita em cursos de graduação. Diálogo das Letras, v. 8, n. 3, p. 2–21, 2019. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/519. Acesso em: 30 set. 2022.
SEIDE, M. S. Descrição de eventos de letramento no primeiro ano de um curso de graduação: plágio, paráfrase e ensino de escrita acadêmica. Domínios de Lingu@gem, v. 12, n. 1, p. 67–91, 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/38511. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/DL33-v12n1a2018-3
SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso – ADD, Domínios da Lingu@gem, v. 10, n.3, jul./set. 2016. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/33006. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/DL23-v10n3a2016-15
TOMANIK, E. A. Palavra (mal)escrita – palavra (mal)dita: a importância do escrever e da crítica. In: BIANCHETTI, L. (org.). Trama e texto: leitura crítica: escrita criativa. 2. ed. São Paulo: Summus, 2002. p. 213-222.
VAUTHIER, B. Auctoridade e torna-se autor: nas origens da obra do “Círculo B. M. V.” (Bakhtin, Medvedev, Volochinov). In: PAULA, L. de; STAFUZZA, G. (org.). Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Série Bakhtin – Inclassificável. Vol. 1. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 89-114.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anny Angélica de Assis Maia de Lima, Nara Karolina de Oliveira Silva, José Cezinaldo Rocha Bessa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.