Representations about the process of writing the final paper in memes on the page TCC da Depressão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-12

Keywords:

Academic writing, Final paper, Memes

Abstract

The investigation of academic writing has been a growing object of evaluations, problematizations and questions expressed by undergraduate and graduate students in different environments and interactions enabled by digital platforms. Focusing on the universe of digital social networks, we aim at analyzing representations about the process of writing the final paper expressed in memes on the page TCC da Depressão. Based on conceptions of the Bakhtin Circle on the ideological and dialogic functioning of language and on studies that approach the writing of academic-scientific texts, we carried out a qualitative and interpretative analysis of representations about the final paper expressed in three memes selected from page TCC da Depressão, on Facebook. The results of the analysis pointed out that, despite they circulate in a space whose purpose is to share impressions and evaluative assessments about the experience in the process of writing the final paper, the selected memes also expressed negative representations about this experience, associating the process of writing the final paper to the image of suffering, anguish, fear and as an act of aggression. We believe that such representations can contribute to intensify, among students, inhibition, procrastination, psychological suffering, even school leaving, instead of establishing more proactive postures in relation to the writing of the text and committed to their own the student’s training.

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Author Biographies

Anny Angélica de Assis Maia de Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestra em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/ Campus Avançado de Pau dos Ferros. Professora da Educação Básica da Secretaria de Educação do Município de Itaú. Itau, RN.

Nara Karolina de Oliveira Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutoranda e mestre em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Campus Avançado de Pau dos Ferros. Docente do Departamento de Letras da Universidade Federal do Semiárido/Campus de Caraúbas.

José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Letras/Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2005), mestrado em Estudos da Linguagem, na área de concentração em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007), e doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara. Atualmente é Professor Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus de Pau dos Ferros, onde atua nos cursos de graduação em Letras.

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Published

2023-01-02

How to Cite

LIMA, A. A. de A. M. de; SILVA, N. K. de O.; BESSA, J. C. R. Representations about the process of writing the final paper in memes on the page TCC da Depressão. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1712, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-12. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/67131. Acesso em: 20 nov. 2024.

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