German as an Additional Language with a decolonial focus

a discussion on didactic proposals for the Zeitgeist project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-9

Keywords:

Interdisciplinary Applied Linguistics, Decoloniality, Teaching German as an Additional Language, Elaboration of teaching material

Abstract

Based on the theory of Interdisciplinary Applied Linguistics, from a decolonial perspective, the main purpose of this work is to present and discuss proposals for activities designed for a teaching material of German as an additional language. This material has been developed within the scope of an inter-institutional project, the Zeitgeist project, which aims to discuss and propose a specific German textbook for the academic context. The purpose of this work, therefore, as well as the Zeitgeist project, is to reflect and act, in a practical way, on the teaching and research of German as an additional language in a pluricentric perspective, focusing especially on the critical and self-directed academic context in Brazil. The analysis carried out in this work indicates that the didactic activities carried out in the textbook emphasize very relevant issues within contextualized social practices, thus allowing teachers and students to recognize themselves in the material and develop critical and reflective learning of German.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marceli Aquino, USP

Universidade de São Paulo.

Mergenfel Vaz Ferreira, UFRJ

UFRJ

References

ALVES, P. G. Memória: da fundação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras do Paraná. Educar em Revista, Curitiba, v. 7, n. 1. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/3xSwRWnd4DDZkbJ8RPN7JdG/?lang=pt. Acesso em: 16 fev. 2022.

AQUINO, M. A monitoria acadêmica no ensino de alemão como língua adicional em contexto universitário: reflexões sobre um projeto de formação crítica. Ensino & Pesquisa, Curitiba, v. 18, n. 2, p. 23-35, 2020. DOI https://doi.org/10.33871/23594381.2020.18.2.23-35

AQUINO, M.; CHERCHIGLIA, A. Didactic and non-didactic texts in the context of German as an additional language: a linguistic-quantitative analysis for the Zeitgeist project. Pandaemonium Germanicum, v. 24, p. 421-451, 2021. DOI https://doi.org/10.11606/1982-88372444421

AQUINO, M.; SCHMIDT, C.; FEITOSA, M. Estratégias de aprendizagem individual no ensino de alemão como língua adicional: um projeto de consultoria acadêmica. Revista do Gel, São Paulo (no prelo).

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 07 abr. 2022.

CANDAU, V. M. F. Educação e direitos humanos. Programa da Rede Brasileira de Direitos Humanos: Entrevista com Vera Lucia Candau. 2021 [Live]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sO_YpjgvYTE&t=369s. Acesso em: 23 jan. 2022.

CAPUTO, A. C.; MELLO, H. A Industrialização Brasileira nos Anos de 1950: Uma Análise da Instrução 113 da SUMOC. Revista Estudos Econômicos, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 513-538, JULHO-SETEMBRO, 2009. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/ee/a/ZpgwjzqDRC9bT4YrFhfxcvC/?lang=pt. Acesso em: 07 abr. 2022. DOI https://doi.org/10.1590/S0101-41612009000300003

DAY, K. Ensino de língua estrangeira no Brasil: entre a escolha obrigatória e a obrigatoriedade voluntária. Revista Escrita. Número 15, 2012. DOI https://doi.org/10.17771/PUCRio.escrita.20850

DENZIN, N. K; LINCOLN, Y. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FAGUNDES, I. Z. Z.; AMADO, G. T. R. ELLA – uma proposta decolonial de ensino-aprendizagem de língua inglesa a distância. In: Anais do CIET: EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos. 2020.

FANON, F. Os condenados da terra. 2.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1997.

HOOKS, B. Teaching to transgress: education as the practice of freedom. New York: Routledge. 1994. DOI https://doi.org/10.3366/para.1994.17.3.270

GONDAR, A.; FERREIRA, M. A. V. Desafios do uso do livro didático no ensino superior: uma análise empírica exploratória da recepção de aspectos de vocabulário, gramática e exercícios do livro DaF kompakt. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 22, n. 37, p. 302-330, 2019. DOI https://doi.org/10.11606/1982-88372237302

GRILLI, M. Por uma educação linguística Translíngue e Decolonial: questões para o ensino de alemão. Revista Iniciação & Formação Docente. V. 7 n. 4, 2020. DOI https://doi.org/10.18554/ifd.v7i4.5200

GROSSENBACHER, B.; SAUER, E.; WOLFF, D. Inhaltsorientierung: Ein Grundkonzept des modernen Fremdsprachenunterrichts und seine Umsetzung im Franzsösichlehrmittel Mille feuilles. Dans: Babylonia 01/12, 2012. p. 17-21

KUMARAVADIVELU, B. Language Teacher Education for A Global Society: A Modular Model for Knowing, Analyzing, Recognizing, Doing, and Seeing. New York, NY: Routledge, 2012. DOI https://doi.org/10.4324/9780203832530

LEFFA, V. J. O Ensino de Línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas, APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999.

LEFFA, V. J. Se mundo o mundo muda: Ensino de línguas sob a perspectiva do emergentismo. Calidoscópio. São Leopoldo: UNISINOS, v. 7, n.1, p. 24-29, 2009. DOI https://doi.org/10.4013/cld.2009.71.03

MIGNOLO, W. D. Histórias locais, projetos globais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

MOITA LOPES, L. P. Uma lingüística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como lingüista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma Lingüística Aplicada Indisciplinar. Parábola Editorial, São Paulo, 2006. p. 13-44.

PENNYCOOK, A. Critical applied linguistics: A critical introduction. Routledge: London, 2001. DOI https://doi.org/10.4324/9781410600790

PENNYCOOK, A. Uma lingüística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma Lingüística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67-84.

PENNYCOOK, A. A lingüística aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem crítica. In: SIGNORINI, I.; CAVALCANTI, M. C. (org.). Lingüística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado das Letras, 2007. p. 23-49.

PUH, M. “Tudo junto e misturado?”: as contribuições e os limites do multiculturalismo no ensino de línguas. Revista El Toldo de Astier: propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura, La Plata, Universidad Nacional de La Plata, ano 11, n. 20-21, p. 415-432, 2020.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of world-systems research, v. 11, n. 2, p. 342-386, 2000. DOI https://doi.org/10.5195/jwsr.2000.228

RAJAGOPALAN, K. Repensar o papel da Lingüística Aplicada. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma Lingüística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 149-168.

SAMPAIO, I. da H.; PUH, M. Da teoria para a prática: propostas formativas interculturais e decoloniais para quem ensina(rá) línguas no Brasil. In: ALMEIDA, A. A.; BATISTA, A. S.; KUPSKE, F.; ZOGHBI, D. (org.). Língua em movimento: estudos em linguagem e interação. Salvador: EDUFBA, 2020. p.107-124.

TAVARES, M.; GOMES, S.. Multiculturalismo, interculturalismo e decolonialidade: prolegômenos a uma pedagogia decolonial. Dialogia, São Paulo, n. 29, p. 47-68, mai./ago. 2018. DOI https://doi.org/10.5585/dialogia.N29.8646

UPHOFF, D. Uma pequena história do ensino de alemão no Brasil. In: BOHUNOVSKY, R. (org.). Ensinar alemão no Brasil: contextos e conteúdos. Curitiba: Editora da UFPR, 2011. p. 13-30.

UPHOFF, D. O lugar da criticidade na formação inicial de professores de alemão. In: FERRAZ, D. de M.; KAWACHI-FERRAZ, C. J. (org.). Educação Linguística em línguas estrangeiras. 1ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 231-247.

URZÊDA-FREITAS, M. T. Educando para transgredir: reflexões sobre o ensino crítico de línguas estrangeiras/inglês. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 51, n. 1., p. 77-98, 2012. DOI https://doi.org/10.1590/S0103-18132012000100005

WALSH, C. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. (org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009. 227 p.

VOERKEL, P. Professores de alemão no Brasil - entre mitos e realidade. In: EMMEL, I.; FRIESEN BLUME, R.; HEIDERMANN, W. L. (org.). Anais do 2° Congresso da Associação Brasileira de Estudos Germanísticos. Florianópolis: 2017. p. 306-314.

Published

2023-01-02

How to Cite

AQUINO, M.; FERREIRA, M. V. German as an Additional Language with a decolonial focus: a discussion on didactic proposals for the Zeitgeist project. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1709, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-9. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/66610. Acesso em: 31 aug. 2024.