Identity studies and critical language teacher education

decolonizing practices and facing challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL43-v14n3a2020-6

Keywords:

Identity studies, Critical language teacher education, Decoloniality

Abstract

In this article, we propose and discuss the insertion of identity studies in language teacher education curriculum. We start from an understanding of language as social practice and identities as construction (BLOMMAERT, 2005; HALL, 2014; NORTON; TOOHEY, 2001). This qualitative and interpretative research (MOITA LOPES, 1994), carried out with language teachers, discusses how identity studies, in a poststructuralist perspective, may be relevant to decolonize language teaching practices and teacher education. We have shown in our discussions that identity studies in teacher education open up space for denaturalizing identities, questioning and decolonizing textbook discourses, and understanding language teaching as a possibility for critical citizenship. However, challenges arose in relation to the complexity of contemporary issues, the time in the classroom and students’ language levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BLOMMAERT, J. Discourse: A critical introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. DOI https://doi.org/10.1017/CBO9780511610295

BRENNEISEN, E.; TARINI, A. M. F. Identidade, diferença e pluralidade: um olhar para a sala de aula. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 11, n. 1, p. 81-89, 2008. Disponível em: http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/127/96. Acesso em: 26 jun. 2015.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.

FERREIRA, A. J. Formação de professores: raça/etnia. Cascavel: Coluna do Saber, 2006.

FERREIRA, A. J.; BRIGOLLA, F. C. A representação do gênero feminino em livros didáticos de língua inglesa. Revista Uniabeu, Rio de Janeiro, v. 6, n. 14, p. 1-19, 2013. Disponível em: http://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RU/article/view/841. Acesso em: 12 dez. 2015.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.

JORDÃO, C. Decolonizing identities: English for internalization in a Brazilian university. Interfaces Brasil/Canadá, v. 16, n. 1, p. 191-209, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/interfaces/article/view/7683. Acesso em: 03 fev. 2017.

KUMARAVADIVELU, B. Individual identity, cultural globalization and teaching English as an international language: The case for an epistemic break. In: ALSAGOFF; L.; RENANDYA, W.; HU, G.; MCKAY, S. L. (ed.). Teaching English as an international language: Principles and practices, New York: Routledge, 2012, p. 9-27.

LANDER, E. Ciências sociais: Saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latinoamericanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, 2005, p. 8-23.

LIMA NETO, L. M. de. Ensino crítico de línguas: reprodução social e resistência em uma sala de aula de língua inglesa. 2017. 218 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

LOPES, A. C.; BORGES, V. Formação Docente: Um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 157, p. 486-507, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010015742015000300486&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 23 mar. 2016. DOI https://doi.org/10.1590/198053143065.

LÜDKE, M; ANDRÉ, M, E. D. A. Pesquisa em educação: Abordagens Qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.

MASTRELLA, M. R. Inglês com língua estrangeira: entre o desejo do domínio e a luta contra a exclusão. 2007. 321 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Goiânia, Goiânia, 2007.

MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. Quem aprende e onde se ensina inglês? Desafios do ensino da competência linguístico-comunicativa na formação docente. SIGNUM: Estudos da Linguagem, v. 14, n. 1, p. 345-362, 2011. DOI https://doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n1p345

MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. Pós-modernidade e ensino de línguas estrangeiras: tendências e desafios. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 9, n. 1, p. 102-117, 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/813/702 Acesso em: 18 jan. 2015. DOI https://doi.org/10.26512/rhla.v9i1.813

MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R.; PESSOA, R. R. A Critical, Decolonial Glance at Language Teacher Education in Brazil: On Being Prepared to Teach. D.E.L.T.A., São Paulo, [S.l.], v. 35, n. 3, maio 2019. Disponível em:. https://revistas.pucsp.br/delta/article/view/44219. Acesso em: 11 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x2019350306.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Para uma redefinição de Letramento Crítico: conflito e produção de Significação. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. de A. (org.) Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco editorial, 2011.

MAALOUF, A. In the name of identity: violence and the need to belong. New York: Penguin Books, 2000.

MOITA LOPES, L. P. Pesquisa interpretativista em Lingüística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A. São Paulo, v. 10, n. 2, p. 329-338, 1994. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/315214851/MOITA-LOPES-Pesquisa-Interpretativista-Em-LA-1994. Acesso em: 12 abr. 2015.

MOITA LOPES, L. P. Linguagem e escola na construção de quem somos. In: FERREIRA, A. J. (org.). Identidades sociais de raça, etnia, gênero e sexualidade: práticas pedagógicas em sala de aula de línguas e formação de professores/as. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012. p. 9-12.

NORTON, B. Identity and Language Learning: Gender, Ethnicity and Educational Change. Harlow, England: Pearson Education, 2000.

NORTON, B.; MCKNNEY. An identity approach to second language acquisition. In: ATKINSON, D. Alternative approaches to second language acquisition. London; New York: Routledge, 2011, p. 73-94.

PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics: a critical introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2001. DOI https://doi.org/10.4324/9781410600790

PESSOA, R. R. A critical approach to the teaching of English: pedagogical and identity engagement. Revista Brasileira de Linguistica Aplicada, v. 14, p. 353 - 372, 2014. DOI https://doi.org/10.1590/S1984-63982014005000005

PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE-MÓR, W. (org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018.

PESSOA, R. R.; URZÊDA-FREITAS, M. T. Língua como espaço de poder: uma pesquisa de sala de aula na perspectiva crítica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 133-156, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S198463982016000100133&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 jun. 2017. DOI https://doi.org/10.1590/1984-639820158394.

PESSOA, R. R.; HOELZLE, M. J. L. R. Ensino de línguas como palco de política

linguística: mobilização de repertórios sobre gênero. Trabalhos em Linguística

Aplicada - Unicamp. v. 56, n. 3, p. 781-800, 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8649840/0. Acesso em: 20 jan. 2018. DOI http://dx.doi.org/10.1590/010318138649840291441.

PÔRTO, W. A. A. Letramento crítico na sala de aula de francês: foco em identidades sociais de gênero e raça/etnia. 2016. 218 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada)—Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução, Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

REIS, S; D’ALMAS. J. MANTOVANI, L. Leituras críticas para transformação do cotidiano. In: EL KADRI, M. S.; PASSONI, T. P.; GAMERO, R. (org.). Tendências contemporâneas para o ensino de língua inglesa: Propostas didáticas para a educação básica. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 125-150.

SILVA, T. T. (org.). A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 73-102.

SKLIAR, C. A inclusão que é nossa e a diferença que é do outro. In: RODRIGUES, D. Inclusão e Educação: Doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006. p. 15-34.

TILIO, R. C. A representação do mundo no livro didático de inglês como língua estrangeira: uma abordagem sócio-discursiva. The Especialist, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 167-192, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/7167. Acesso em: 27 mai. 2016.

VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. A formação do professor de línguas de uma perspectiva sociocultural. SIGNUM: Estud. Ling., Londrina, v. 15, n. 2, p. 457-480, 2012. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/12736. Acesso em: 26 set. 2015. DOI http://dx.doi.org/10.5433/2237-4876.2012v15n2p457.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 7-72.

ZACHARIAS, N. T. Acknowledging Learner, Multiple Identities in the EFL Classroom. K@ata, Indonésia, v. 12, n. 1, p. 26-41, 2010. DOI https://doi.org/10.9744/kata.12.1.26-41.

Published

2020-05-19

How to Cite

PÔRTO, W. A. A.; MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. Identity studies and critical language teacher education: decolonizing practices and facing challenges. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 14, n. 3, p. 850–878, 2020. DOI: 10.14393/DL43-v14n3a2020-6. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47645. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.