Teaching languages in a pluricentric perspective
the portal of the teacher of Portuguese as a foreign language/non-mother tongue (PPLE)
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL34-v12n2a2018-13Keywords:
PPPLE, Portuguese as a foreign language, Pluricentric languagesAbstract
This article deals with the Portal of the Teacher of Portuguese as a Foreign Language/Non-Mother Tongue (PPPLE), analyzing this tool of the International Institute of the Portuguese Language (IILP) of the Community of Portuguese-speaking Countries (CPLP) as a resource for teaching Portuguese from a pluricentric perspective. The text brings a historical of linguistic political processes that led to its creation, mapping the major activities and documents. Next, we analyze PPPLE as a resource for teaching, looking at its characteristics. We collected existing studies in Brazil about the use of PPPLE as a source by Portuguese teachers. We sought to identify what contributions PPPLE has offered and can offer to strengthen the democratic management of the Portuguese language and the promotion of the cultural diversity of the lusophone countries.Downloads
Metrics
References
ANTUNES, I. Gramática Contextualizada: limpando “o pó das ideias simples”. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2014.
ARAÚJO, V. C. Elaboração de roteiro didático a partir do PPPLE: relato de experiência e suas implicações. Dissertação de Mestrado. UEL. Londrina, 2016.
BIANCHETTI, L. Da chave de fenda ao laptop: tecnologia digital e novas qualificações: desafios à educação. 2.ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2008.
CPLP, Declaração de Díli. Declaração de Díli. 2014. Disponível em: https://www.cplp.org/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fcplp%2fCCEG%2fX+CCEG%2fDec_Dili.pdf. Acesso em 31 de outubro de 2017.
CPLP/PAB. Plano de Ação de Brasília. 2010. Disponível em: https://iilp.files.wordpress.com/2011/06/plano-de-ac3a7c3a3o-debrasc3adlia_mar_20101.pdf. Acesso em 10 de outubro de 2017.
CPLP/PAL. Plano de Ação de Lisboa. 2014. Disponível em: http://www.cplp.org/Files/Billeder/cplp/1-Resol_PALis.pdf. Acesso em 10 de outubro de 2017.
FURTOSO, V. B.; ARAUJO, V. C.; KILLNER, M. As potencialidades do Portal do Professor de Português Língua Estrangeira / Língua Não Materna como Recurso Educacional Aberto. In: EL KADRI; M. S.; ORTENZI, D. I. G.; RAMOS, Samantha G. M.. Tecnologias digitais no ensino de línguas e na formação de professores: reorganizando sistemas educacionais. Campinas: Pontes, 2017.
IILP. Sociedade civil discute Plano de Ação de Brasília. Blogue do IIPL. 26 de janeiro de 2013. Disponível em: http://www.cplp.org/Files/Billeder/cplp/1-Resol_PALis.pdf Acesso em 10 de outubro de 2017.
IILP. Macau elabora unidades didáticas para o Portal do Professor do IILP. Blogue do IIPL. 21 de agosto de 2014. Disponível em: https://iilp.wordpress.com/2014/08/21/macau-elabora-unidades-didaticas-para-o-portal-do-professor-do-iilp/. Acesso em 19 de dezembro de 2017.
IILP. Portal do Professor de Português Língua Estrangeira (LE)/Língua Não Materna (LNM). Blogue do IIPL. 18 de setembro de 2014. Disponível em: https://iilp.wordpress.com/2014/09/18/portal-do-professor-de-portugues-lingua-estrangeira-lelingua-nao-materna-lnm/. Acesso em 19 de dezembro de 2017.
MENDES, E. Pluricentrismo linguístico, ensino e produção de materiais de Português LE no PPPLE. In: ALVAREZ, M. L. O. GONÇALVES, L. (Orgs.). O Mundo do Português e o Português no Mundo Afora: especificidades, implicações e ações. Campinas: Pontes, 2016, p. 293-310.
MULON, K. B. G.; VARGAS, S. L. Materiais didáticos na internet para ensino de português como língua estrangeira. Revista Ao Pé da Letra. Volume 16.1. 2014.
OLIVEIRA, G. M. The system of national standards and the demolinguistic evolution of Portuguese. In: MUHR, R. (ed.). Pluricentric Languages and Non-Dominant Varieties Worldwide. Part II: The Pluricenticity of Portuguese and Spanish. New Concepts and Descriptions. Frankfurt am Main, Peter Lang GmbH, 2016a, p. 35-48.
OLIVEIRA, G. M. O Sistema de Normas e a evolução demolinguística da Língua Portuguesa. In: ALVAREZ, M. L. O. GONÇALVES, L. (Orgs.). O Mundo do Português e o Português no Mundo Afora: especificidades, implicações e ações. Campinas: Pontes, 2016b, p. 25-43.
PAIVA, V. L. M. de O. e. Entrevista. Conversa com Linguistas Aplicados. 2005. Disponível em: http://www.veramenezes.com/publicacoes.html. Acesso em 16 de outubro de 2017.
PPPLE. Portal do Professor de Português como Língua Estrangeira. Disponível em: http://www.ppple.org/. Acesso em 11 de outubro de 2017.
RETO, L.; MACHADO, F. L.; ESPERANÇA, J. P. Novo Atlas da Língua Portuguesa. Lisboa, Instituto Superior do Trabalho e do Emprego (ISCTE), 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.