“Much intelligentsia and little football”

discourses about a player who reads

Authors

  • Francisco Vieira da Silva Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL23-v10n3a2016-16

Keywords:

Reading, Discourse, Player-reader

Abstract

The present article takes as a starting point the publication of a fact, embodied in many news, on different websites, in the month of march 2015. This fact refers to the creation of a blog of reading by Wallace, a Flamengo defender. Considering the discussions raised by Roger Chartier about reading as a cultural practice, in confluence with the notions of discourse and enunciation, in the proposition of the archeological method, postulated by Michel Foucault, we aim, in this article, to analyze some news and commentaries of readers of the respective news about the creation of Wallace’s blog, in order to describe and interpret certain representations that construct the image of the player-reader, looking at the sense effects and the memory networks which are present in the constitution of these discourses. Methodologically, this is a descriptive-interpretative study, whose approach follows an eminent qualitative direction. The corpus is composed by two news and four commentaries about Wallace’s blog, published on Brazilian websites and blogs. The analyses show the existence of a variation on the modes of enunciation about Wallace. We believe that this variation is articulated to the reflexes that the existence of a player-reader incises on the production of naturalized discourses about reading, in the exteriority of enunciations about this practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABREU, M. Diferentes maneiras de ler, Memória, Campinas, 2001a. Disponível em: http://www.unicamp.br/iel/memoria/Ensaios/Marcia/marcia.htm. Acesso em: 30. dez. 2015.

______. Diferença e desigualdade: preconceitos em leitura. In: MARINHO, M. (Org.). Ler e navegar: percursos de leitura. Campinas: Mercado das Letras, ALB, 2001b. p. 139-157.

BAYARD, P. Como falar dos livros que não lemos? Rio de Janeiro: Objetiva, 2007.

BARTHES, R. O rumor da língua. Trad. António Gonçalves. Lisboa: Edições 70, 1987.

BURKE, P. A Escola de Annales (1929-1989): a revolução da historiografia francesa. São Paulo: Editora da UNESP, 2010.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. artes do fazer. Trad. Ephraim F. Alves. Petrópolis: Vozes, 1998.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria Manoela Galhardo. Lisboa: DIFEL, 1990.

______. O mundo como representação, Estudos Avançados, São Paulo, 11(5), p. 173-191, 1991. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010

______. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Trad. Reginaldo de Moraes. São Paulo: Editora UNESP/ Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1998a.

______. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XVI e XVIII. Trad. Mary Del Priore. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1998b.

______. Leituras e leitores na França do Antigo Regime. Trad. Álvaro Lorencini. São Paulo: Editora da UNESP, 2003.

COURTINE, J. J. Análise do discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. São Carlos: EdUSCar, 2009.

CURCINO, L. Discursos sobre a leitura: uma análise da emergência e remanência de certas representações do leitor na atualidade. In: ENCONTRO EM ANÁLISE DO DISCURSO, 4, 2013, Araraquara. Anais... Araraquara: FCL/UNESP, 2013, p.139-148. Disponível em: http://www.fclar.unesp.br/Home/PosGraduacao/StrictoSensu/LinguisticaeLinguaPortuguesa/anais-iv-ead.pdf. Acesso em: 12. jul. 2014.

_______. Metamorfoses da autoria na contemporaneidade: a função autor em tempos de circulação virtual de textos. In: PIOVEZANI, C.; CURCINO, L.; SARGENTINI, V. Presenças de Foucault na Análise do Discurso. São Carlos: EdUFSCAR, 2014, p. 81-94.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 19. ed. Trad. Marcos Marcionilo. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

________. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FISCHER, R. M. B. Foucault. In: OLIVEIRA, L. A. Estudos do discurso: perspectivas teóricas. São Paulo: Parábola Editorial, 2013, p.123-151.

KFOURI, J. Prefácio. In: Sócrates, o brasileiro: as crônicas do doutor em Carta Capital. São Paulo: Confiança, 2012, p.12-13.

OLIVEIRA, R. P. Favoritos do público: uma análise das práticas de leitura da comunidade virtual Skoob, Desenredo, Passo Fundo, v.11, n.1, p. 70-91, jan./jun. 2015. http://dx.doi.org/10.5335/rdes.v11i1.4968

RUBIÃO, A. Um elefante na sala de estar. In: MACEDO, A. (Org.). Coletivo 21: antologia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p.19-24.

SALGADO, L. A leitura como um bem: slogan e consenso. In: ______.; MOTTA, A. R. (Orgs.). Fórmulas discursivas. São Paulo: Contexto, 2011, p. 151-162.

SIMÕES. O poder de afetação das celebridades. In: FRANÇA, V. et al. Celebridades no século XXI: transformações no estatuto da fama. Porto Alegre: Sulina, 2014, p. 209-225.

SOUSA, M. E. V. Histórias e possibilidades de pesquisa em leitura. In: SOUSA, M. E. V.; ASSIS, C. (Org.). Pesquisa em língua portuguesa: da construção do objeto à perspectiva analítica. João Pessoa: Editora da UFPB, 2014. (Coleção Todas as Letras, 13), p.137-168.

VARELLA, S. G.; CURCINO, L. Discursos sobre a leitura: uma análise de vídeo-campanhas em prol dessa prática, Desenredo, Passo Fundo, v.10, n.2, p.337-354, jul./dez. 2014. http://dx.doi.org/10.5335/rdes.v10i2.4157

Published

2016-08-26

How to Cite

VIEIRA DA SILVA, F. “Much intelligentsia and little football”: discourses about a player who reads . Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 3, p. 1095–1111, 2016. DOI: 10.14393/DL23-v10n3a2016-16. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/32882. Acesso em: 21 nov. 2024.