Collaborative Practice

concepts and reflections from a sociocultural perspective

Authors

  • Patrícia Fabiana Bedran Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho - IBILCE - São José do Rio Preto
  • Selma Maria Abdalla Dias Barbosa Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL21-v10n1a2016-5

Keywords:

Sociocultural Perspective, Collaboration, Teacher training, Conceptions

Abstract

The research goal is to make considerations about the collaborative learning, based on the ideas presented by teacher-learners in an initial training course language teacher on the practice as well as the implications of this in and for their training. The study, conducted with three focal participants, who participated in a collaborative writing activity in a virtual environment, is based on the sociocultural perspective (VYGOTSKY, 1999, 1987, 2010; PONTECORVO; AJELLO; ZUCCHERMAGLIO, 2005; JOHNSON, 2009) and concepts of collaborative learning (FIGUEIREDO, 2006; KOHONEN, 1992 and JOHN-STEINER et al, 1998). The data, analyzed qualitatively (ANDRE, 2002 and 2005), from the triangulation of the perspectives of the participants, demonstrate the need to create conditions so that there is awareness and reflection from real and meaningful experiences on collaborative learning, so that the teacher-learner will be able to experience the development of a practice (co) constructive learning and to reflect on their own conceptions and lived experience, as this can contribute more significantly to the training of teachers and prepare it from a critical and reflective stance regarding the development of collaborative practices in several other contexts in which they will eventually work.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patrícia Fabiana Bedran, Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho - IBILCE - São José do Rio Preto

Patricia Fabiana Bedran é doutora em Estudos Linguísticos, área de concentração Linguística Aplicada - Ensino e Aprendizagem de Línguas, pela Universidade Estadual Paulista.

Selma Maria Abdalla Dias Barbosa, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho-Unesp (2014), professora Adjunta da Universidade Federal do Tocantins e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Língua e Literatura-UFT e Profletras.

References

AJELLO, A. M. A perspectiva pedagógica no estudo dos processos sociais na escola. In: PONTECORVO, C.; AJELLO, A. M.; ZUCCHERMAGLIO, C. Discutindo se aprende: interação social, conhecimento e escola. Tradução de Cláudia Bressan e Susana Termignoni. Porto Alegre: Artmed, 2005.

ANDRÉ, M. E. D. A. Diferentes tipos de pesquisa qualitativa. In: Etnografia da Prática Escolar. 4.ed. Campinas: Papires, 2000.

______.Estudo de Caso em Pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liber Livro, 2005.

BARCELOS, A. M. F. Metodologia de Pesquisa das Crenças sobre Aprendizagem de Línguas: Estudo da Arte. Rev. Brasil. de Linguística Aplicada, v.1, n.1, p.71-92, 2001.

______. Teachers’ and students’ Beliefs within a Deweyan Framework: Conflict and Influence. In: KAJALA, P; BARCELOS, A. M.F. (Eds.) Beliefs about SLA: New Research Approaches. Dodretch: Kluwer, 2003. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-4751-0_8

______.Crenças sobre aprendizagem de línguas, linguística aplicada e ensino de línguas. In: Linguagem & Ensino, v.7, n.1, p.123-156, 2004.

______.; BATISTA, F. S.; ANDRADE, J. C. Ser professor de inglês: Crenças, Expectativas e Dificuldades dos alunos de Letras. In: VIEIRA ABRAHÃO, M. H. (Org.). Prática de ensino de língua estrangeira: Experiências e Reflexões: Campinas, Pontes Editores, 2004.

______.; Cognição de professores e alunos: Tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. F; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. Crenças e Ensino de Línguas: Foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes, 2006.

______; ABRAHÃO, M. H. Crenças e Ensino de Línguas: Foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes, 2006.

BARBOSA, A. E. T. Ambientes de aprendizagem de curso on-line e desenvolvimento de pensamento crítico. In: Estudos Linguísticos XXXV, v.1, s.n, p.392-401, 2006.

BEDRAN, P. F.; SALOMÃO, A. C. B. Interação de crenças em contexto colaborativo virtual de aprendizagem de língua. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.13, n.3, p.789-814, 2013. http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000018

BEDRAN, P. F. A escrita colaborativa em um contexto de formação de professores de língua. Raído, v. 9, n. 18, p. 59-84, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/viewFile/3944/2204. Acesso em: set 2015.

BORG, S. Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, know, believe, and do. Language Teaching, v.36, p.81-109, 2003. http://dx.doi.org/10.1017/S0261444803001903

BRUNS, A. Towards Produsage: Futures for User-Led Content Production. In: SUDWEEKS, F.; HRACHOVEC, H.; ESS, C. (Eds.). Proceedings Cultural Attitudes towards Communication and Technology. Tartu, Estonia. 2006. p. 275-284. Disponível em: http://eprints.qut.edu.au/4863/1/4863_1.pdf. Acesso em: nov de 2014.

CLARK, C. et al. Collaboration as Dialogue: Teachers and Researchers Engaged in Conversation and Professional Development. American Educational Research Journal, v. 3, n. 1, p. 193-231, 1996. http://dx.doi.org/10.3102/00028312033001193

COELHO, H. S. H. “É possível aprender inglês na escola?”: Crenças de professores sobre o ensino de inglês em escolas públicas. In: BARCELOS, A. M. F; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. Crenças e Ensino de Línguas: Foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes, 2006.

DAMIANI, M. F. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar, n.31, p.213-230, 2008.

DEWEY, J. How We Think. Lexington: D.C. Health and Company, 1933.

______.Experience and Education. New York: Collier Books, 1938.

DUFFY, P.; BRUNS, A. The Use of Blogs, Wikis and RSS in Education: A Conversation of Possibilities. In: Proceedings Online Learning and Teaching Conference. 2006, p.31-38. Disponível em: < http://eprints.qut.edu.au.>. Acesso em: nov 2014.

ENGESTRÖM, Y. Teachers as Collaborative Thinkers: Activity-Theoretical Study of an Innovative Teacher Team. In: CARLGREN, I. et al. (Ed.). Teachers’Minds and Actions: Research on Teachers’ Thinking and Practice. Falmer, 1994.

______.Collaborative Intentionality Capital: Object Oriented Interagency in Multiorganizational Fields. Arquivo disponível em pdf, p.1-33. s.d. Disponível em: http://www.edu.helsinki.fi/activity/people/engestro/. Acesso em: jul de 2015.

ERICKSON, F. Qualitative Methods in Research on Teaching. In: M. C. Wittrock (Ed.). Handbook of Research in Education. New York: Macillan, 1986.

FIGUEIREDO, F. J. Q. A aprendizagem colaborativa de línguas: algumas considerações conceituais e terminológicas. In: _____. A aprendizagem colaborativa de línguas. Goiânia: Ed. da UFG, 2006.

FRIEDRICH, J. Lev Vigotsky: mediação, aprendizagem e desenvolvimento: uma leitura filosófica e epistemológica. Tradução de Anna Rachel Machado e Eliane Gouvêa Lousada. São Paulo: Mercado de Letras, 2012.

GIBSON, S.; McKAY, R. How Research On the Use of Computer Technologies can inform the work of Social Studies Educators. Disponível em: http://www.quasar.ualberta.ca/css/Css_35_2/research_computer_technologies.htm. Acesso em ago 2010.

JOHNSON, K. E. Second Language Teacher Education: a sociocultural perspective. New York: Routledge, 2009a.

______. Trends in Second Language Teacher Education. In: BURNS, A.; RICHARDS, J. C. (Org.). The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge. Cambridge: University Press, 2009b.

JOHN-STEINER, V. et al. The Challenge of Studyng Collaboration. American Educational Research Journal. n.4, v.35, p.773-738, 1998. http://dx.doi.org/10.3102/00028312035004773

KOHONEN, V. Experiential language learning: second language learning as cooperative learner education. In: NUNAN, D. (Ed.). Collaborative language learning and teaching. Glasgow: CUP, 1992.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky – Aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. 4 ed. São Paulo: Scipione, 2005.

MATEUS, E. Práticas de formação colaborativa de professores/as de inglês: representações de uma experiência no PIBID. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 13, p.1107-1130, 2013. http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000027

MINHOTO, P.; MEIRINHO, M. As redes sociais na promoção da aprendizagem colaborativa: um estudo no ensino secundário. Educação, Formação e Tecnologia, v.4, n.2, p.25-39, 2011.

MITCHELL, R; MYLES, F. Sociocultural Perspectives on Second Language Learning. In: Second Learning Theories. London: Arnold, 1998.

MONTIEL-OVERALL, P. Toward a Theory of Collaboration for Teachers and Librarians. School Library Research, v. 8, p.1-32, 2005. Disponível em:

http://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/aaslpubsandjournals/slr/vol8/SLMR_TheoryofCollaboration_V8.pdf. Acesso em: juljo de 2015.

PAJARES, F. Teachers’Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct. Review of Education Research, v. 6, n.3, 307-332, 1992. http://dx.doi.org/10.3102/00346543062003307

______. Self Efficacy Beliefs in Academic Setting. Review of Education Research, v. 66, n.4, p.543-578, 1996. http://dx.doi.org/10.3102/00346543066004543

PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

PONTECORVO, C. A contribuição da perspectiva vygotskiana à psicologia da educação. In: PONTECORVO, C.; AJELLO, A. M.; ZUCCHERMAGLIO, C. Discutindo se aprende: interação social, conhecimento e escola. Tradução de Cláudia Bressan e Susana Termignoni. Porto Alegre: Artmed, 2005.

______.; AJELLO, A. M.; ZUCCHERMAGLIO, C. Discutindo se aprende: interação social, conhecimento e escola. Trad. Cláudia Bressan e Susana Termignoni. Porto Alegre: Artmed, 2005.

RICHARDSON, V. The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In: SIKULA, J. (Org.). Handbook of Research on Teacher Education. 2.ed. New York: Macmillan, 1996.

ROJO, R. Letramentos Múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

______. Esc@laConectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

SILVA, K. A. O futuro professor de língua inglesa no espelho: Crenças e aglomerados de crenças na formação inicial. In: BARCELOS, A. M. F; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (Orgs). Crenças e Ensino de Línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes, 2006.

VIGOTSKI, L. V. Pensamento e Linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

______. Pensamento e Linguagem. Tradução de Jefferoson Luiz Camargo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

_____. A formação social da mente. Tradução de José Cippola Neto et al. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

___. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010

VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. Sessões Colaborativas na formação inicial e em serviço de professores de inglês. Horizontes em Linguística Aplicada, ano 13, n.1, p.15-39, 2014.

VOOGT, J. et al. Collaborative design as a form of professional development. Instructional Science, v.43, p.259-283, 2015. Disponível em: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11251-014-9340-7. Acesso em: julho de 2015.

WENGER, E. Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511803932

WILLIAMS, M.; BURDEN, R. L. Psychology for Language Teacher: A Social Constructivist Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

WOODS, D. The Social Construction of Beliefs in the Language Classroom. In: KAJALA, P.; BARCELOS, A. M. F. (Eds.). Beliefs about SLA: New Research Approaches. Dodretch: Klvwer, 2003. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-4751-0_9

ZEICHNER, K. M.; LISTON, D. P. Understanding Reflective Teaching. In: Reflective Teaching: An Introduction. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 1996.

______. Educating Reflective Teacher for Learner Centered-Education Possibilites and Contradictions. In: GIMENEZ, T. (Org.). Ensinando e Aprendendo Inglês na Universidade: Formação de Professor em Tempos de Mudança. Londrina: ABRAPUI, 2003.

______.Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educ. Soc. Campinas, v.29, n.103, p.535-554, maio/ag, 2008. Disponível em: <<http://www.cedes.unicamp.br>>. Acesso: novembro de 2010.

Published

2016-03-30

How to Cite

BEDRAN, P. F.; BARBOSA, S. M. A. D. Collaborative Practice: concepts and reflections from a sociocultural perspective . Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 1, p. 89–120, 2016. DOI: 10.14393/DL21-v10n1a2016-5. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/31579. Acesso em: 31 aug. 2024.