Financial mathematics and programming: an experience report in the context of eigher education
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v5-2024-71803Keywords:
App, App Inventor, financial mathAbstract
This article presents an experience report on the development of a mobile application using the App Inventor platform during the Commercial and Financial Mathematics course of the Mathematics Teaching Degree at the Federal University of Delta of Parnaíba. For this purpose, a descriptive study was conducted in the semester 2023.1, as part of the initial training of mathematics teachers. An application was created that, based on the received data, calculates the amount, capital, rate, or period of financial transactions. Analysis of the records revealed that the process of building the application is a crucial point, where elements of the school curriculum emerge, thus ensuring the possibility of insertion into the school. Skills from the 8th and 9th grades of Elementary School, as well as specific competencies 2 and 5, for example, can be directly addressed. In addition to the creation activity, which involves programming, students manipulated mathematical formulas, making necessary adjustments to incorporate them into the created algorithm. Therefore, this experience provides opportunities to boost the teaching of mathematics through technology, such as in creating solutions that consider mathematics as a guiding thread to implement and validate proposals inside and outside the classroom.
Downloads
References
ANGOTTI, J. P. Ensino de Física com TDIC. 1ª ed. rev. Florianópolis, 2015.
BARANAUSKAS, M. C. C. Tecnologias e cenários de aprendizagem: uma abordagem sistêmica e socio-situada. In: Tecnologia e educação [recurso eletrônico]: passado, presente e o que está por vir/ organizado por: José Armando Valente, Fernanda Maria Pereira Freire e Flávia Linhalis Arantes. - Campinas, SP: NIED/UNICAMP, 2018.
BARBOSA, F. E.; CASTRO, J. B. APP INVENTOR: uma análise de seu potencial para a aprendizagem na Educação Básica. In: Ensino de Ciências e Matemática: Pesquisas na formação de professores da pós-graduação do IFCE [Eletrônico]/ Maria Cleide da Silva Barroso, Caroline de Goes Sampaio, Leidy Gabriela Ariza Ariza(org.). 1. ed. Fortaleza, CE: Editora da UECE, 2021.
BARBOSA, F. C. Rede de Aprendizagem em Robótica: Uma perspectiva educativa de trabalho com jovens. 2016. 367 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2016.
BARBOSA, M. A. Desenvolvendo Aplicativos Para Dispositivos Móveis Através do MIT App Inventor 2 nas Aulas de Matemática. 2016. 142 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional). Universidade Estadual de Santa Cruz. 2016.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/ CONSED/UNDIME, 2018.
D'AMBRÓSIO, U. Priorizar História e Filosofia da Matemática na Educação. Tópicos Educacionais, Recife, v. 18, n.1-2, jun./dez. 2012.
ELIAS, A. P. A. J.; ROCHA, F. S. M.; MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A. Construindo aplicativos para o ensino de matemática utilizando o software de programação App Inventor. Revista Eletrônica DECT, Vitória (ES), v. 8, n. 02, p 41-65, Agosto de 2018.
FERREIRA, H. M. C.; MATTOS, R. A. Jovens e celulares: implicações para a Educação na era da conexão móvel. In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa; OSWALD, Maria Luíza; COUTO, Edvaldo (Orgs). Pesquisa e Mobilidade na Cibercultura. Salvador: Edufba, 2015.
FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Sobre educação (Diálogos). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, P.; D’AMBROSIO, U.; MENDONÇA, M.C. A conversation with Paulo Freire For the Learning of Mathematics. Fredericton, v. 17, n. 3, p.7-10, nov. 1997.
KALINKE, M. A.; DEROSSI, B.; JANEGITZ, L. E.; RIBEIRO, M. S. N. Tecnologias e Educação Matemática: um enfoque em lousas digitais e objetos de aprendizagem. In: ALINKE, M. A; MOCROSKY, L. F. (Orgs). Educação Matemática: pesquisas e possibilidades. Curitiba: Ed. UTFPR, 2015.
MAUÉS, D. D. N.; COSTA, M. J. S.; LIMA, R. C. Uma proposta de ensino da matemática financeira usando o App Inventor 2. REnCiMa, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 1-23, jan./mar.2022.
MONTANA, R. T.; CARGNIN, M. B.; WACHEKOWSKI, G. LUCCA, J. C. P. Google Docs e Pesquisa: um relato de experiência científica. Educação [recurso eletrônico] : políticas, estrutura e organização 8 / Organizadora Gabriella Rossetti Ferreira. – Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2019.
MORIN, E. O Método 3 - O conhecimento do conhecimento. 2. ed. Sintra - Portugal: Publicação Europa-América, 1996.
MOTTA, M. S.; SILVEIRA, I. F. Contribuições do Superlogo ao ensino de geometria. In: Revista Informática na Educação: teoria e prática, v.13, n.1, p. 115-127, 2010.
PRODANOV, C. C. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico / Cleber Cristiano Prodanov, Ernani Cesar de Freitas. – 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SILVA, R. D. N. App Inventor 2 no ensino de matemática no 3º ano do ensino médio: uma análise no ensino de matemática financeira com a construção para smartphones. TICs & EaD em Foco. São Luís, v. 5, n. 1, jan./jun 2019.
TEIXEIRA, C. F. P.; NETO, J. C. O uso das tecnologias digitais para o ensino de matemática: uma revisão sistemática de literatura. v. 14 nº 2, CINTED-UFGS, DEZEMBRO, 2016.
VIGNERON, J. OLIVEIRA, V. B. (org). Sala de aula e tecnologias. São Bernardo do Campo: UMESP, 2005.
WOLBER, D.; ABELSON, H.; SPERTUS, E.; LOONEY, L. App Inventor Create Your Own Android Apps. O’Reilly Media, Inc. Cambridge, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Vieira dos Santos, Felipe Veras Machado, Juscileide Braga de Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.