Traces of the creation of the first mathematics professor education course in Alto Paranaíba, Minas Gerais: a look from the Documenta Magazine
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v1-n2-2020-52926Keywords:
Professor education process in higher education, Documenta magazine, History of mathematics educationAbstract
In this article we present initial results of a project under development whose objective is to map movements for the creation of the first courses that trained mathematics teachers in the Alto do Paranaíba region, Minas Gerais. As the main source, we have requests for the creation, conversion and / or recognition of courses that trained mathematics teachers, from federal or private public institutions, published in Documenta magazine - monthly publication of the Federal Council of Education, however, we emphasize that other sources were also used. Theoretical-methodological inspirations are based on the line / project Mapping the training and performance of mathematics teachers in Brazil, from the research group Grupo História Oral e Educação Educação, Ghoem. For this text, we brought results from the first course that took place in this region, especially in the city of Patos de Minas. Among them, we printed a discussion covering the curriculum of the first mathematics teacher training course, the list of the first teachers, evidence of the creation of the first private Faculty and other teacher training courses, of the higher education movement in that city and evidence of aid to the creation of this Catholic Church movement. We point out that this study is admittedly historiographic and falls within the field of the History of Brazilian Education, more specifically in the History of Mathematical Education in Brazil.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. História: a arte de inventar o passado – Ensaios de teoria da história. 1. ed. Bauru: EDUSC, 2011.
BARALDI, I. M. Grupo de Pesquisa História Oral e Educação Matemática: dos estudos sobre História da Educação Matemática (Inclusiva). Revista de História da Educação Matemática - Histemat, ano 4, n.3, p.93-103, 2018.
BOAVENTURA, R. M. A gênese e a consolidação do Centro Universitário de Patos de Minas/MG - UNIPAM (1968-1975). 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro Universitário do Triângulo, Uberlândia/MG, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Decreto nº 50.163, de 28 de janeiro de 1961. 1961. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1960-1969/decreto-50163-28-janeiro-1961-389980-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 26 set. 2019.
BRASIL. Lei nº 4024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da Educação Nacional. LDB. Brasília, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L4024.htm. Acesso em: 25 set. 2019.
CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO (CFE). (1974). Resolução nº 30, de 11 de julho de 1974. Fixa os mínimos de conteúdo e duração a observar na organização do curso de licenciatura em Ciências. Documenta, Brasília, (164): 509-11.
____________. (1975). Resolução nº 37, de 26 de março de 1975. Dispõe sobre a implantação progressiva do curso de licenciatura em Ciências, a que se refere a Resolução nº 30/74. Alterado pela R. 05/1978. Diário Oficial, Brasília, 26 de março de 1975. Seção 1, pt. 1, p. 3. 635.
____________. (1978). Resolução nº 05, de 16 de junho de 1978. Adia o prazo estabelecido pela Resolução nº 37/75 e para a obrigatoriedade da conversão em Ciências nos moldes da Resolução nº 30/74. Documenta, Brasília, (211): 20.
CURY, F. G. Uma história da formação de professores de Matemática e das Instituições formadoras do estado do Tocantins. 2011. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro/SP, 2011.
DOCUMENTA. Rio de Janeiro: Conselho Federal de Educação.1962 até 1979.
_______________. Rio de Janeiro: Conselho Federal de Educação.v.10, 1962.
_______________. Rio de Janeiro: Conselho Federal de Educação.v.78, 1971.
_______________. Rio de Janeiro: Conselho Federal de Educação.v.79, 1971.
_______________. Rio de Janeiro: Conselho Federal de Educação.v.135, 1972.
_______________. Rio de Janeiro: Conselho Federal de Educação.v.223, 1974.
GARNICA, A. V. M. Grupo de Pesquisa História Oral e Educação Matemática: mapeamento da formação e atuação de professores que ensinam/ensinaram matemática no Brasil. Revista de História da Educação Matemática - Histemat, ano 4, n. 3, p. 68-92, 2018.
GARNICA, A. V. M.; SOUZA, L. A. Elementos de História e de Educação Matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica, Unesp, 2012.
GHOEM - GRUPO HISTÓRIA ORAL E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Sobre o Ghoem. Bauru, 2015. Disponível em: http://www2.fc.unesp.br/ghoem/. Acesso em: mai. 2019.
GOMES, L. N. O que nos conta a Revista Documenta: sobre cursos que formavam professores de Matemática no Brasil (1962 a 1979). 2019. Dissertação (Mestrado) - Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru/SP, 2019.
JENKINS, K. A História Repensada. São Paulo: Contexto, 2005.
MARIN, D. Uma história da criação dos primeiros cursos de formação de professores (de Matemática) no Triângulo Mineiro - Minas Gerais. 2019. Tese (Doutorado em Educação para Ciência) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, SP, 2019.
MARTINS-SALANDIM, M. E. A interiorização dos cursos de Matemática no estado de São Paulo: um exame da década de 1960. 2012. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro/SP, 2012.
MORAIS, M. B. Se um viajante...percursos e histórias sobre a formação de professores de Matemática no Rio Grande do Norte. 2017. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro/SP, 2017.
PATOS de Minas. Wikipedia. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Patos_de_Minas. Acesso em: 12 fev. 2020.
QUELUZ, J. A. O primeiro curso de formação de professores de Matemática no Alto Paranaíba, Minas Gerais: um olhar a partir da Revista Documenta. 2019.39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.
ROTHEN, J. C. O Conselho Federal de Educação nos bastidores da Reforma Universitária de 1968. In III Congresso Brasileiro de História da Educação Curitiba, PR. Anais ... Curitiba, PR: PUCPR, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS (BEJOM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.