Women in science:
a pedagogical proposal to value women's contribution to scientific development
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.1.75478Keywords:
Scientific literacy, Women scientists, Pedagogical proposalAbstract
School is an essential space for Scientific Literacy. Considering the importance of science in daily life, it is essential to recognize the role of women and their contributions to this area. In this matter, it is important that schools contribute with the dissemination of this information, encouraging girls and adolescents to get involved with science. This paper presents a pedagogical sequence for the dissemination of scientific contributions by women that culminated in an exhibition prepared by 9th grade students of Elementary School, being used as a study resource for 4th grade students. Carrying out this activity contributed to greater visibility of the role of women in scientific development, in addition to bringing representation to children and young people, inspiring them to follow the path of science, showing that a woman's place is wherever she wants to be.
Downloads
References
CAVALCANTE, B. L. L.; DE LIMA, U. T. S. Relato de experiência de uma estudante de Enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. Journal of Nursing and Health, v. 2, n. 1, p. 94-103, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.15210/jonah.v2i1.3447.
FECLESC, N. B. Mulher e universidade: a longa e difícil luta contra a invisibilidade. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE OS SETE SABERES, 2010. p. 1-8. Disponível em: https://dspace.sistemas.mpba.mp.br/handle/123456789/806. Acesso em: 11 set. 2024.
CAVALLI, M. B. A mulher na ciência: investigação do desenvolvimento de uma sequência didática com alunos da educação básica. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2017. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/3373#preview-link0. Acesso em: 11 set. 2024.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009
CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a Educação. São Paulo: Unijuí, 2018.
DELIZOCOIV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Editora Cortez, 2018 .
DÍAZ, J. A. A.; ALONSO, Á. V.; MAS, M. A. M. Papel de la educación CTS en una Alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 2, n. 2, p. 80-111. 2003. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen02/REEC_2_2_1.pdf. Acesso em: 03 set. 2024.
ESEBA. Conheça a Eseba. Disponível em: https://eseba.ufu.br/. Acesso em 24 mar. 2024.
IBARRA, A. C. R.; RAMOS, N. B.; OLIVEIRA, M. Z. l de. Desafios das mulheres na carreira científica no Brasil: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Orientação Profisional, v. 22, n. 1, p. 17-28, 2021. DOI: https://doi.org/10.26707/1984-7270/2021v22n102.
GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A., PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001. DOI: https://doi.org10.1590/S1516-73132001000200001
IGNOTOFSKY, R. As cientistas: 50 mulheres que mudaram o mundo. São Paulo: Blucher, 2017. 127 p.
LAZZARINI, A. B.; SAMPAIO, C. P.; GONÇALVES, V. S.; NASCIMENTO, É. R. F.; PEREIRA, F. M. V.; FRANÇA, V. V. Mulheres na Ciência: papel da educação sem desigualdade de gênero. Revista Ciência em Extensão, v. 14, n. 2, p. 188-194, 2018. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1717/2019. Acesso em: 10 set. 2024.
LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte, v.3, n.1, p. 45- 61, jan-jun. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/N36pNx6vryxdGmDLf76mNDH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172001030104
MOURA, B. A. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência. Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 32-46, jan-jun 2014. Disponível em: https://www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=1932. Acesso em: 10 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i1.237
NASCIMENTO, J. Políticas Públicas e Desigualdade de Gênero: Considerações sobre os campos do trabalho, da política e da ciência. Mediações, v. 21, n. 1, p. 317-337. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2016v21n1p317.
RÊGO MOURA, A.; KILLNER, G. I.; TAQUES-VILLAGRÁN, J. G.. Relações de gênero e representação social de cientistas. Revista de Enseñanza de la Física, v. 33, n. 2, p. 213-217, 2021. DOI: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35208
ROVÍRA, M.P.G.; SANMARTÍ, N. Las bases de orientación: un instrumento para enseñar a pensar teoricamente en biologia. Alambique Didáctica de las Ciências Experimentales, n.16, p. 8-20, 1998.
ROTTA, J.; BATISTA, C. R. G. Mulheres nas ciências e a formação de professores: o ingresso na Universidade de Brasília e a progressão na carreira acadêmica. Revista Internacional de Formação de Professores. Itapetininga, v. 6, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/489. Acesso em: 26 mar. 2024.
WEBER, R. P. Basic content analysis. Beverly Hills: Sage, 1985.
REZENDE, D. de B.; ROSENTHAL, R. Mulheres Cientistas: Um Estudo Sobre Os Estereótipos De Gênero Das Crianças Acerca De Cientistas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 2017, Florianópolis. Anais Eletrônicos, Florianópolis, 2017. Disponível em: http://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1498780727_ARQUIVO_TrabalhocompletoRenataRosenthal.pdf. Acesso em: 05 set. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Olhares & Trilhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: