Symbolic Sociocultural Experiences
Generating Memories and Weaving Stories from Childhood to Old Age
DOI:
https://doi.org/10.14393/Keywords:
Symbolic Sociocultural Experiences, Memories, Literary Literacy, Old Age, Social ReferencesAbstract
This article proposes a reflection on the role of symbolic sociocultural experiences through artistic-literary works throughout life. To this end, we conducted qualitative, ethnographic research with a group of women participating in a university outreach project aimed at senior citizens. We sought to identify the memories of artistic-literary objects that make up the cultural repertoire of the participants in past experiences, observing what types of associations they establish between these sociocultural experiences and the remembered works. The findings point to a process of literary literacy that was built through these experiences, predominantly of oral, collective, extracurricular nature, from the participants’ childhood to their old age. Such characteristics are directly related to the socio-historical context in which they lived in the past and the social context in which they live currently. As to old age, the sociocultural experiences, shared in the context of an outreach project, help to form positive social references that point to a more active and meaningful old age.Downloads
References
ACCO, C. A. do N. Letramento literário e experiências socioculturais: memórias e narrativas compartilhadas entre alunas da universidade aberta à terceira idade. 2024, 232f. (Tese de doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2024. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/75907. Acesso em: 11 dez. 2025.
BELA. Entrevista. Teixeira de Freitas (Bahia), 17 março. 2022.
BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 4. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BRUNER, J. Fabricando histórias: direito, literatura, vida. São Paulo: Letra e Voz, 2014.
CANDAU, J. Memória e identidade. Tradução de Maria Letícia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2012.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Duas Cidades; Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2004.
CLEMÊNCIA. Entrevista. Teixeira de Freitas (Bahia), 16 março. 2022.
COSSON, R. Letramento literário: uma localização necessária. Letras & Letras, v. 31, n. 03, p. 173-187, jul.-dez. 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/30644/16712. Acesso em: 04 nov. 2020.
DEWEY, J. Arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
ELISABETE. Entrevista. Teixeira de Freitas (Bahia), 15 mar. 2022.
GALVÃO, A. M. Oralidade, memória e a mediação do outro: práticas de letramento entre sujeitos com baixos níveis de escolarização – o caso do cordel (1930-1950). Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 115-142, dez. 2002.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
IBGE – Instituto Brasileiro e Geografia e Estatística. Projeção da população por sexo e idades, em 1º de julho – 2010/2060. 2020. Disponível em: https://ftp.ibge.gov.br/Projecao_da_Populacao/Projecao_da_Populacao_2018/projecoes_2018_populacao_2010_2060_20200406.ods. Acesso em: 18 set. 2022.
IBGE – Instituto Brasileiro e Geografia e Estatística. Censo 2022 – IBGE. 2022. Disponível em: https://censo2022.ibge.gov.br/. Acesso em: 09 abr. 2024.
LAU. Entrevista. Teixeira de Freitas (Bahia), 21 mar. 2022.
LURDES. Entrevista. Teixeira de Freitas (Bahia), 28 mar. 2022.
MARIA DO CARMO. Entrevista. Teixeira de Freitas (Bahia), 31 mar. 2022.
NEIVA. Entrevista. Teixeira de Freitas (Bahia), 07 abr. 2022.
OMS – Organização Mundial de Saúde. Envelhecimento ativo: uma política de saúde. Tradução de Suzana Gontijo. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2005.
PAULINO, G. Letramento literário: cânones estéticos e cânones escolares. Caxambu: ANPED, 1999.
PETIT, M. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução de Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Ed. 34, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Cleideni Alves do Nascimento Acco (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.






