Online English Teaching-Learning for/by Seniors:
Virtual Experiences of (Ac)Knowledge(ment)
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v41-2025-2Keywords:
Online teaching-learning, Foreign Language, SeniorsAbstract
Teaching and learning foreign languages for seniors mediated by technology is a field rarely explored in Brazil's scientific studies. Based on a doctoral dissertation, this article addresses theoretical and methodological principles on educational actions for language learning for seniors and experiences of (ack)knowledge(ment) among elderly adults in the role of English learners in an online course. Conducted during the COVID-19 pandemic, this action research involved various data collection instruments such as semi-structured questionnaires, reflective diaries of the teacher-researcher, interviews, class recordings, and interactions on WhatsApp. It raised important questions related to human and technical aspects that were considered for adapting pedagogical strategies. The results pointed to different perspectives of the participants on the teacher’s gerontological knowledge, and it was possible to recognize that the senior learners were able to continue and reframe their language learning process, along with the essential development of digital skills and competencies.Downloads
References
BUTLER, R. N. Age-ism: Another Form of Bigotry. The Gerontologist, n. 9, p. 243-246, 1969.
CACHIONI, M.; FLAUZINO, K. L. Gerontologia Educacional: manual de boas práticas. Campinas: Editora Alínea, 2023.
CACHIONI, M.; NERI, A. L. Educação e Gerontologia: desafios e oportunidades. RBCEH – Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano, Passo Fundo, p. 99-115, jan.-jun. 2004.
DOLL, J. Educação e envelhecimento: fundamento e perspectivas. A Terceira Idade: Estudos sobre Envelhecimento, v. 19, n. 43, p. 7-26, 2008.
FORTES, A. C. G.; NERI, A. L. Eventos da vida e envelhecimento humano. In: NERI, A. L.; YASSUDA, M. S. (org.); CACHIONI, M. (colab.). Velhice bem-sucedida: aspectos afetivos e cognitivos. Campinas: Papirus, 2004. p. 51-70.
KACHAR, V. Terceira Idade e informática: aprender revelando novas potencialidades. São Paulo: Cortez, 2003.
MERCADANTE, E. Aspectos antropológicos do envelhecimento. In: PAPALÉO NETTO, M. (org.). Gerontologia: a velhice e o envelhecimento em visão globalizada. São Paulo: Editora Atheneu, 2005. p. 73-76.
MOODY, R. H. Philosophical presuppositions of education for old age. Educational Gerontology, n. 1, p. 1-16, 1976.
MORAES-CARUZZO, V. N. R. Ensino de inglês para a Terceira Idade. In: RIBEIRO, F. (org.). Práticas de ensino de inglês: v. 2. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2022. p. 119-132.
MORAES-CARUZZO, V. N. R. O ensino-aprendizagem remoto de inglês para a Terceira Idade mediado pelas tecnologias digitais: parâmetros humanos e técnicos. 2023. 325 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2023.
MORAES-CARUZZO, V. N. R.; OLIVEIRA, V. C. Conscientização Gerontológica para a atuação docente-científica de professores de línguas estrangeiras com o público da Terceira Idade. TEAR – Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 1, 2023.
MORAES-CARUZZO, V. N. R. Da atuação à formação docente para o ensino de línguas para a Terceira Idade: experiências de Conscientização Gerontológica. Escredocências: caderno especial do Congresso Internacional Movimentos Docentes 2024, v. único. p. 582-586, 2024.
MORAES-CARUZZO, V. N. R. Formação de Professores de Línguas Estrangeiras para o trabalho com a Terceira Idade: Conscientização Gerontológica no CLDP/UNATI. Anais do XVIII EIDE – Encontro Iberoamericano de Educação, 2025, s. p., no prelo.
NERI, A. L. Atitudes em relação à velhice. In: NERI, A. L. Palavras-chave em Gerontologia. Campinas: Editora Alínea, 2014a. p. 27-32.
NERI. A. L. Gerontologia e Educação. In: NERI, A. L. Palavras-chave em Gerontologia. Campinas, SP: Editora Alínea, 2014b. p. 198-203.
PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.
PETERSON, D. Educational Gerontology: The State of the Art. Educational Gerontology: An International Quarterly, v. 1, p. 61-73, 1976.
PETERSON, D. A History of Education for Older People. In: SHEROON. R. H.; LUMSDEN, D. B. (ed.) Introduction to Educational Gerontology. Nova Iorque: Hemisphere, 1990. p. 1-21.
PALÁCIOS, J. Mudança e desenvolvimento durante a idade adulta e a velhice. In: CALL, C. et al. (org.). Desenvolvimento psicológico e educação. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 371-388.
PAPALÉO NETTO, M.; PONTE, J. R. Envelhecimento: desafio na transição do século. In: PAPALÉO NETTO, M. (org.). Gerontologia: a velhice e o envelhecimento em visão globalizada. São Paulo: Editora Atheneu, 2005. p. 3-12.
SIQUEIRA, C. L. O.; TORRES, L. V. Se alguém perguntar por mim, diz que eu fui por aí: ensaio sobre uma educação (des)inquieta. In: AZEVEDO, C. (org.). Velhices: perspectivas e cenário atual na pesquisa idosos no Brasil. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2023. p. 82-103.
TAVARES, C. N. V. Apresentação. In: TAVARES, C. N. V.; MENEZES, S. F. (org.). Envelhecimento e modos de aprendizagem. Uberlândia: EDUFU, 2020. p. 8-19.
TAVARES, C. N. V.; MENEZES, S. F. (org.). Envelhecimento e modos de aprendizagem. Uberlândia: EDUFU, 2020.
TORRES, L. V.; CARRIÃO, L. H. Universidade da terceira idade: lugar de idoso também é na escola. Goiânia: Editora PUC Goiás, 2017.
VIEIRA, R. A.; MACIEL, L. S. B. Melhor idade, ou naturalização da velhice e produção de preconceitos? Série-Estudos, Campo Grande, v. 25, n. 54, p. 49-63, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Vivian Nádia Ribeiro de Moraes-Caruzzo, Sandra Mari Kaneko-Marques (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.






