Conceptions of (teaching) orality in the Fortaleza Reference Curriculum Document – DCRFor
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-75Keywords:
Orality, Fortaleza Reference Curriculum Document, Teaching PortugueseAbstract
This article analyzes the concept of orality in the Fortaleza Reference Curriculum Document (DCRFor), focusing on the Portuguese language component in the final years of elementary school. Theoretically, the reflection is based on the understanding that orality is a multisemiotic discursive practice, which should be taught in educational programs aimed at the linguistic and civic education of students. The analytical focus falls more precisely on Volume 3: Languages, which provides guidelines on the Portuguese language curriculum component for the final years of elementary school. Based on this excerpt, we refer to the passages that deal with the teaching of oral practices. The research, which is qualitative and documentary in nature, seeks to understand how orality is addressed in the document, investigating conceptions of language, methodological proposals, oral genres covered, and evaluative perspectives. It is based on the assumption that the teaching of orality should consider its multiple communicative, social, and cultural functions, going beyond the reproduction of formal and monological patterns. The analysis of the DCRFor reveals important advances in the valorization of orality as a significant social practice and as a legitimate object of teaching, articulated with everyday discursive practices and the civic education of students. The document recognizes the diversity of oral genres and proposes more interactive and dialogical practices, such as debates, interviews, seminars, and presentations, indicating a paradigm shift in the treatment of orality. However, despite conceptual advances, there are gaps in the didactic-pedagogical details, especially regarding the progression of skills throughout the school years, the systematization of content, and the articulation with local cultural manifestations, such as conversation circles, soirées, and cordel literature. In this sense, the study concludes that the DCRFor offers a solid conceptual basis, aligned with the perspectives of multiliteracy and genre-based teaching, but requires greater didactic depth, sociocultural contextualization, and investment in teacher training so that orality can truly occupy a central place in the Portuguese language curriculum. The consolidation of this axis requires educational policies that value diversity and promote integrative and critical pedagogical practices.
Downloads
References
ANTUNES, I. Aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ARAÚJO, A. M. S.; LÊDO, A. C. de O.; BEZERRA, B. G. A videorresenha de séries em uma perspectiva sociorretórica. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 12, n. 1, p. 1-17, 2023. DOI https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02328
ARAÚJO, F. S.; SUASSUNA, L. Critérios para a avaliação da oralidade no ensino de língua portuguesa. Letras, Santa Maria, Edição Especial, p. 11-25, 2020. DOI https://doi.org/10.5902/2176148538796
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Tradução: P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 19 maio 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: EDUC, 1999.
BUENO, L.; COSTA-HÜBES, T. Gêneros orais no ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2015.
CARVALHO, R. S.; FERRAREZI JR., C. Oralidade na educação básica: o que saber, como ensinar. São Paulo: Parábola, 2018.
CASTRO, J. J. S. Práticas de oralidade acadêmicas e profissionais na formação e no trabalho do professor de Língua Portuguesa do Ensino Fundamental II e Médio. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2023.
COSTA-MACIEL, D. A. G.; BILRO, F. K. da S.; MAGALHÃES, T. G. Gêneros orais nos livros didáticos: mapeando a diversidade textual/discursiva presente nas escolas públicas brasileiras. Letras, Santa Maria, Edição Especial, p. 243-260, 2020. DOI https://doi.org/10.5902/2176148539542
DOLZ, J.; LIMA, G.; ZANI, J. B. Plurilinguismo e multimodalidade no ensino de poesia visual: análise de uma video-aula em Libras. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 22, n. 1, p. 147-162, 2022. DOI https://doi.org/10.1590/1982-4017-220110-10221
FORTALEZA. Secretaria Municipal da Educação. Documento Curricular Referencial de Fortaleza: incluir, educar e transformar - Volume 3: Linguagens. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2024.
FORTE-FERREIRA, E.; MAGALHÃES, T. G. Ensino e avaliação da oralidade na formação docente em diferentes licenciaturas. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 1-25, 2024. DOI https://doi.org/10.1590/1678-460x202440468757
GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
JACOB, A. E.; BUENO, L. O modelo didático do gênero debate eleitoral. ReVEL, Novo Hamburgo, v. 18, n. 17, p. 343-377, 2020. DOI https://doi.org/10.4013/cld.2020.181.05
LEAL, T. F.; GOIS, S. Oralidade e ensino: reflexões sobre práticas pedagógicas. Recife: UFPE, 2012.
LUNA, E. Á. dos A.. Didática da oralidade na formação inicial do professor de português: um olhar sobre documentos curriculares e discursos docentes e discente de instituições de ensino superior. 2016. Tese - Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, PB, 2016.
LUNA, E. Á. dos A. Desafios de docentes universitários brasileiros sobre didática da oralidade na formação do professor de Português. Revista Indagatio Didactica, Aveiro, v. 9, n. 4, p. 81-96, 2017. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/721. Acesso em: 01 jun. 2025.
MAGALHÃES, T. G.; CRISTÓVÃO, V. L. Oralidade e formação docente: um olhar dialógico. Juiz de Fora: UFJF, 2018.
MAGALHÃES, T. G.; FERREIRA, C. S. (org.). Oralidade, formação docente e ensino de língua portuguesa. Araraquara: Editora Letraria, 2019.
MAGALHÃES, T. G.; STORTO, L.; COSTA-MACIEL, D.; BUENO, L. Elaboração de materiais com gêneros orais na formação inicial: procedimentos para o trabalho com a oralidade na escola básica. Oralidade-es, Bogotá, v. 9, n. 1, p. 1-18, 2023. DOI https://doi.org/10.53534/oralidad-es.v9a3
MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001. p. 19-36.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MATTOS, P. S. Oralidade e formação de professores: o desenvolvimento de capacidades docentes na formação inicial de Letras da UFJF. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2019.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
PALMA, D. V.; TURAZZA, J. S. Oralidade: Sua importância no ensino da língua portuguesa de estudantes brasileiros na perspectiva da educação linguística. In: PALMA, D. V.; TURAZZA, J. S. (org.). Pedagogia do oral e ensino da língua portuguesa na perspectiva da educação linguística: conhecimento científico e conhecimento a ensinar. São Paulo: Pá de Palavra, 2025. p. 15-57.
PEREIRA, B. A.. SILVA, W. M. O gênero debate no ensino de português: uma investigação sobre usos do livro didático em sala de aula. Letras, Santa Maria, Edição Especial, n. 01, p. 175-196, 2020. DOI https://doi.org/10.5902/2176148538822
ROJO, R. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, Ed. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-32.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
SILVA, M. N. M. O ensino de literatura no Documento Curricular Referencial de Fortaleza: análise dos paradigmas literários nos anos finais do ensino fundamental. 2025. 60 f. Monografia (Graduação em Letras: Língua Portuguesa) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2025.
VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2018.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Joaquim Junior da Silva Castro, Francisco Rogiellyson da Silva Andrade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.


