Decolonizing academic writing
literacy practices from Afro- Indigenous perspectives
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-3Keywords:
Akwẽ Indigenous master's student, Academic literacy, Literacy practices, Afro and Indigenous epistemologies, Higher educationAbstract
This article seeks to discuss academic literacy practices in relation to practices devised by an Indigenous master's student, who participated as an interlocutor in this study, throughout her trajectory in a graduate program in the field of language studies in the Midwest region of Brazil. To this end, it presents some of the key conceptions of literacy (Kleiman, 1995; Tfouni et al., 2013) that underpin this area of study, expanding the discussion by incorporating a Afro-Indigenous conception of literacy (Brupahi Xerente, 2018, 2019; Correa Xakriabá, 2018; Evaristo, 2007; Hampaté Bâ, 2010; Santos, 2018, among others). In other words, it first relates conceptions of literacy to one another, allowing for a conceptual progression that introduces countercolonial perspectives on the different literacy practices experienced by the participant. With this in mind, ethnography seemed to be the methodological approach most aligned with the proposal, given the epistemological connections established with the view of literacy presented here. In ethnographic research, not only language matters, but also the various issues surrounding it, such as social, cultural, political, and economic dimensions. Further, just like in literacy studies, the focus of ethnography is the context. Put another way, the issues that arose in the field shaped this study, which, in turn, emerged from the very context in which it was conducted. Thus, the results call on universities to foster a “confluence of knowledge” (Santos, 2018), aiming to break away from the supremacy of Eurocentric foundations and move toward a more symmetrical relation with pluri-ethnic bases of scientific practices. This requires a change in posture as well as the creation of listening spaces, which should enable academia not only to hear-read Indigenous, Afro, and Quilombola thinkers and writers but also to embrace and engage with their voices.
Downloads
References
BORGES, S. L. A. Letramento, gênero e raça na trajetória acadêmica de uma indígena mulher Akwẽ. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Letras, Goiânia, 2022.
BRUPAHI XERENTE, E. Letramentos do viver Akwẽ. 2019. Projeto (Mestrado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.
BRUPAHI XERENTE, E.; SAWREPTE XERENTE, L.; BORGES, S. L. A. Práticas pedagógicas interculturais: experiências de uma professora de português intercultural e de professores/as Akwẽ Xerente conhecimentos matemáticos e letramento. In: PIMENTEL DA SILVA, M. S.; SOUZA, L. I. P. (org.). Diálogos Interculturais: reflexões docentes. Goiânia: Imprensa Universitária, 2018.
COMUNIDADE PERÓLAS NEGRAS. Escolarizando o Mundo: o último fardo do homem branco. Youtube, s/d. Disponível em: https://youtu.be/3Xux89-8MX4. Acesso em: 11 mar. 2022.
CORREA XAKRIABÁ, C. N. O Barro, o Genipapo e o Giz no fazer epistemológico de Autoria Xakriabá: reativação da memória por uma educação territorializada. Dissertação (Mestrado Profissional em Sustentabilidade junto a Povos e Terras Tradicionais) – Brasília – DF, 2018. 218 p.
EVARISTO, C. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: Alexandre, Marcos A. (org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007.
HAMPATÉ BÂ, A. A tradição viva. In: História geral da África, I: Metodologia e pré-história da África / editado por Joseph Ki-Zerbo. 2. ed. rev. Brasília: Unesco, 2010.
INPE. Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais. A estimativa da taxa de desmatamento por corte raso para a Amazônia Legal em 2019 é de 9.762 km². Publicado em 18 de novembro de 2019. Disponível em: http://www.inpe.br/noticias/noticia.php?Cod_Noticia=5294.
KAMBEBA, M. W. Literatura indígena: da oralidade à memória escrita. In: DORRICO, J.; DANNER, L. F.; CORREIRA, H. H. S.; DANNER, F. (org.). Literatura indígena brasileira contemporânea: criação, crítica e recepção. Porto Alegre: Editora Fi, 2018. p. 39-44.
KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995. p. 15-61.
KOPENAWA, D.; ALBERT, B. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Tradução de Beatriz Perrone-Moisés. São Paulo: Cia das Letras, 2015.
KRENAK, E. D. A.; BASTOS LOPES, D.; PEIXOTO, L. F. “Com que sangue foram feitos meus olhos?”: conversando com Edson Krenak sobre literaturas e metodologias indígenas. Revista Teias, v. 22, n. especial, p. 12-28, out./dez. 2021. DOI https://doi.org/10.12957/teias.2021.61628
LOPES, A. C.; SILVA, D. N.; FACINA, A.; CALAZANS, R.; TAVARES, J. Letramentos de sobrevivência: costurando vozes e histórias. In: LOPES, A. C.; FACINA, A.; SILVA, D. N. (org.). Nó em pingo d’água: sobrevivência, cultura e linguagem. Rio de Janeiro/Florianópolis: Mórula/Insular, 2019. p. 31-57.
NASCIMENTO, A. M. Letramentos acadêmicos no espaço da diferença colonial: reflexões sobre trajetórias de estudantes indígenas na pós-graduação. Revista Raído, v. 13, n. 33, p. 66-92, jul./dez. 2019. DOI https://doi.org/10.30612/raido.v13i33.9920
PINTO, E. S. (Tremembé). Apresentação. In: TAKARIJU, Felipe Coelho Iaru Yê. Alienindi: Os portais do mundo. Ponta Grossa: UEPG-PROEX, 2021.
SANTOS, A. B. dos. Somos da terra. Piseagrama, Belo Horizonte, n. 12, p. 44-51, 2018. Disponível em: https://piseagrama.org/somos-da-terra/
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SOUZA, L. M. T. M. T. Para uma ecologia da escrita indígena: a escrita multimodal Kaxinawá. In: SIGNORINI, I. (org.). Investigando a relação oral/escrito e as teorias do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2001. (Coleção Ideias sobre linguagem).
TFOUNI, L. V.; MONTE-SERRAT, D. M. ; MARTHA, D. J. B. A abordagem histórica do letramento: ecos da memória na atualidade. In: Scripta, Belo Horizonte, v. 17, n. 32, p. 23-48, 1º sem. 2013. Disponível em: https://doaj.org/article/7d6a3baecf964e5ea118f77aca07763f
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suety Líbia Alves Borges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.