Questions of enunciative responsibility and authorship in an academic text produced with the help of ChatGPT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-38

Keywords:

Other people’s points of view, Enunciative responsibility, Authorship, Artificial intelligence, ChatGPT

Abstract

This paper proposes the study of enunciative responsibility based on the analysis of an academic text produced with the help of ChatGPT, seeking to problematize the attribution of authorship in this context of human interaction with an Artificial Intelligence tool. The methodology involves carrying out an experiment with ChatGPT, with the corpus being a cross-section of ongoing research in the Institutional Scientific Initiation Scholarship Program (PIBIC), in the 2024-2025 edition. The work follows a qualitative, descriptive-interpretive approach and focuses on the enunciative level of textual analysis, as proposed by Adam (2011). Theoretically, it is based on Textual Discourse Analysis, in dialog with the assumptions of the Bakhtin Circle and the enunciative-pragmatic point of view approach. The results show that ChatGPT inserts the voices of others into the materiality of the text, indicating the imputation of points of view (POS), but also emits a certain “critical” position, according to the commands provided. The expressive linguistic marks of imputation were the mediative markers, such as “according to”, “as”, “such as”, and the types of speech representation, direct and indirect speech. Enunciative engagement was signaled through modal expressions, in which an appreciative, complimentary tone was observed. As for the stylistic-compositional elements of the text, we highlight the use of syntactic structures, phrasing and “plastered” lexical choices that seem to constitute a mechanical pattern of writing. The data calls into question authorship, since the text does not express the figure of an author as a subject at the origin of their own POS.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosangela Alves dos Santos Bernardino, UERN

Doutora pela UFRN. Docente na UERN.

Zailton Pinheiro Guerra, UERN

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (PPGL/UERN), no Campus Avançado de Pau dos Ferros.

References

ADAM, J-M. A linguística textual: uma introdução à análise textual dos discursos. Tradução de Maria das Graças Soares Rodrigues, Luis Passeggi, João Gomes da S. Neto e Eulália Vera Lúcia Fraga Leurquin. Revisão Técnica de João Gomes das S. Neto. 2. ed. revisada e aumentada. São Paulo: Cortez, 2011.

ADAM, J-M. O que é linguística textual? Tradução de Suzana Leite Cortez. In: SOUZA, E. R. F.; PENHAVEL, E.; CINTRA, M. R. (org.). Linguística textual: interfaces e delimitações. Homenagem a Ingedore Grünfeld Villaça Koch. São Paulo: Cortez, 2017, p. 23-57.

BAKHTIN, M. Problemas da Poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas à edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BENTES, A.; PALUMBO, R.; AQUINO, Z. Linguística textual, interação e cognição social: procedimentos metodológicos. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 15, n. 31, p. 10-29, 2021. DOI https://doi.org/10.47456/cl.v15i31.35675

BOCH, F.; GROSSMANN, F. Referir-se ao discurso do outro: alguns elementos de comparação entre especialistas e principiantes. Tradução Maria de Lourdes Meirelles Matêncio. Scripta, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 97-108, 28 out, 2002. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/12452.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evoluções e desafios. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 002, p. 221-236, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37416210.pdf.

FARACO, C. A. Autor e autoria. In: BRAIT, B. Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 37-60.

FOUCAULT, M. O que é um autor? Tradução de Antônio Fernando Cascais e Eduardo Cordeiro. 8. ed. Lisboa: Nova Vega, 2012.

GONÇALVES, E. C.; COITINHO, J. B. O ChatGPT sonha com ovelhas elétricas? Uma análise bakhtiniana da IA a partir de perguntas sobre educação e tendências pedagógicas. Texto Digital, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 4-30, 2023. DOI https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e96973

GUENTCHÉVA, Z. Manifestations de la catégorie du médiatif dans lês temps du français. Langue Française, Paris, v. 102, n. 1, p. 8-23, 1994. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/lfr_0023-8368_1994_num_102_1_5711. DOI https://doi.org/10.3406/lfr.1994.5711

KAUFMAN, D. Desmistificando a inteligência artificial. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

PASSEGGI, L. et al. A análise textual dos discursos: para uma teoria da produção co(n)textual de sentido. In: BENTES, A. C.; LEITE, M. Q. (org.). Linguística de texto e análise da conversação: panorama de pesquisas no Brasil. São Paulo: Cortez, 2010. p. 262-312.

POSSENTI, S. Questões para analistas do discurso. São Paulo: Parábola, 2009.

RABATEL, A. Homo narrans: por uma abordagem enunciativa e interacionista da narrativa. v. 1. Tradução de Maria das Graças Soares Rodrigues, Luís Passeggi, João Gomes da Silva Neto. São Paulo: Contexto, 2016a.

RABATEL, A. Os desafios das posturas enunciativas e de sua utilização em didática. Tradução de Weslin de Jesus Santos Castro. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n. 12, p. 191-233, jul./dez. 2016b. DOI https://doi.org/10.17648/eidea-12-1328

RABATEL, A. Schémas, techniques argumentatives de justification et figuras de l’auteur (théoricien et/ou vulgarisateur). Revue d’anthropologie des connaissances. vol. 4, p. 505-525, 2010. DOI https://doi.org/10.3917/rac.011.0505

SCHNEIDER, S.; SCHMITT, C. J. O uso do método comparativo nas ciências sociais. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 49-87, 1998. Disponível em: https://elizabethruano.com/wp-content/uploads/2018/08/schneider-schimitt-1998-o-uso-do-metodo-comparativo-nas-ciencias-sociais.pdf

VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2024-08-27

How to Cite

BERNARDINO, R. A. dos S.; GUERRA, Z. P. Questions of enunciative responsibility and authorship in an academic text produced with the help of ChatGPT. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1838, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-38. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/74539. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Algorithms and artificial intelligence systems in/and processes of meaning-making

Most read articles by the same author(s)