The polysemy of concepts and meanings attributed to the term Knowledge Diffusion in the theses of the Multi-institutional Postgraduate Program in Knowledge Diffusion (PPGDC)
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-34Keywords:
Knowledge creation, Diffusion of knowledge, Progress of scienceAbstract
This research aims to analyze meanings attributed to the term ‘diffusion of knowledge’ based on how they are conceptualized by different authors of theses from the Postgraduate Program in Knowledge Diffusion (PPGDC). This is qualitative, bibliographic and documentary research. Conceptual contributions related to the creation and dissemination of knowledge and progress in science were articulated. We chose to use the phenomenological-hermeneutic approach in the methodology to understand the subtext of the authors' thoughts regarding how they conceptualize and mean the term 'diffusion of knowledge' in their respective theses in the PPGDC. This study and research work was carried out based on reading activities, records, analysis and interpretation of the text of all PPGDC theses available in the repository of the Federal University of Bahia (UFBA). Although there is concern in understanding the polysemy that involves the term knowledge diffusion presented in the various research carried out throughout the existence of the PPGDC, we emphasize that this is not a completely finished study and that it was not our intention to exhaust the subject. Therefore, this article is considered only an initial intellectual effort in search of a better perception of the object of research analysis.
Downloads
Metrics
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. Traduzido por Alfredo Bosi. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ALMEIDA, A. R. de. Difusão de conhecimentos da organização da escolaridade em ciclos nos anos iniciais do ensino fundamental: atuação do(a) coordenador(a) pedagógico(a). 220 f. 2022. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36448. Acesso em: 18 out. 2023.
ALMEIDA, R. F. Análise de domínio na aquisição de conhecimentos: ontologias para sistemas computacionais. 220 f. 2022. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/22595/1/An%C3%A1lise%20de%20Dom%C3%ADnio%20na%20Aquisi%C3%A7%C3%A3o%20de%20Conhecimentos%20-%20Ontologias%20para%20Sistemas%20Computacionais.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.
ANDRADE, J. C. Alimentação saudável: modelagem do conceito de alimentação saudável difundido nas mídias sociais. 338 f. 2022. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36863. Acesso em: 10 set. 2023.
ALVES, I. M. Polissemia e homonímia em uma perspectiva terminológica. Alfa, São Paulo, v. 44, p. 261-272, 2000.
BARRETTO NETO, J. F.; MENEZES, A. M. F. Difusão do Conhecimento. In: GALEFFI, D. A.; MARQUES, M. I. C.; ROCHA-RAMOS, M. (org.). Transciclopédia em Difusão do Conhecimento. 1. ed., v. 1. Salvador: Quarteto, 2020. p. 277-279.
BARRETTO NETO, J. F. Direito de acesso à informação pública: difusão do conhecimento no acompanhamento da Política Estadual de Educação Profissional da Bahia. 280 f. 2021. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33373. Acesso em: 18 out. 2023.
BICUDO, M.A.V. Pesquisa Qualitativa: significados e a razão que a sustenta. Revista pesquisa qualitativa. ano 1, n. 1. São Paulo: SE&PQ, 2005.
BURNHAM, T. F. Análise cognitiva e espaços multirreferenciais de aprendizagem: currículo, educação à distância e gestão/ difusão do conhecimento. Salvador: Edufba, 2012.
CRITELLI, D. M. Analítica do sentido: uma aproximação e interpretação do real de orientação fenomenológica. São Paulo: Educ Brasiliense, 1996.
COTANDA, F. C. A polissemia dos conceitos e suas implicações para a sociologia: os usos do termo “sistema”. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 128, p. 629-996, jul.-set., 2014. DOI https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014122703
CUNHA, F. J. A. P. Da adesão à participação em uma rede de hospitais como promoção de aprendizagem organizacional e da inovação gerencial: um olhar sobre a Rede InovarH-BA. 300 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/24156/1/TESE_Francisco%20Pedroza%2024set2012.pdf
DARDOT, P; LAVAL, C. Comum: ensaio sobre a revolução no século XXI. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2017. Não paginado. Disponível em: https://books.google.com.br/.
DÉJARDIN, I. P. Problemática socioambiental da cidadania: análise da formação de alunos em uma escola pública de Salvador, Bahia./ Isabelle Pedreira Déjardin. – Salvador, 2015. 226 f. Tese (doutorado) – Universidade Federal da Bahia - UFBA. Laboratório Nacional de Computação Cientifica - LNCC/MCT. Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia – IFBA SENAI/CIMATEC. Doutorado Multi-Institucional e Multidisciplinar em Difusão de Conhecimento. 2015 Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/18418/1/Tese%20vers%C3%A3o%20FINAL%20para%20Reposit%C3%B3rio.pdf. Acesso em: 18 out. 2023.
DITTRICH, M. G; LEOPARDI, M. T. Hermenêutica Fenomenológica: um método de compreensão das vivências com pessoas. Discursos Fotográficos, 11(18), 97–117, 2015. DOI https://doi.org/10.5433/1984-7939.2015v11n18p97
FERREIRA, J. S. Análise cognitiva do fenômeno da evasão no curso de licenciatura em computação: uma proposta de diagnóstico para o IFBA Campus Santo Amaro. 91 f. 2019. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/30179. Acesso em: 10 nov. 2023.
FREITAS NETO, A. S. de. Cegueira e cegueiras na multirreferencialidade: construção de conhecimentos - música e aprendizagem. Tese de Doutorado. Programa de Doutorado em Difusão do Conhecimento. UFBA: Salvador, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/18893/1/Tese_Alberico_final.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.
GALEFFI, D. A. Saberes plurais e difusão do conhecimento em educação: uma perspectiva transdisciplinar. In: GURGEL, P. R. H.; SANTOS, W. N. Saberes plurais, difusão do conhecimento e práxis pedagógica. Salvador: Edufba, 2011. Acesso em: 10 nov. 2023.
HEIDEGGER, M. Todos nós... ninguém: um enfoque fenomenológico do social. São Paulo: Moraes, 1981.
HOUAISS. Dicionário Houaiss (online). Disponível em: https://houaiss.online/houaisson/apps/uol_www/v7-0/html/index.php#0.
JESUS, N. M. A. Difusão do conhecimento na política de colaboração implementada pelo Programa de Apoio à Educação Municipal em Itatim/Bahia. 283 f. 2021. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33374. Acesso em: 10 nov. 2023.
KINNUNEN, J. Gabriel Tarde as a founding father of innovation diffusion research. Acta Sociologica, [s. l.], v. 39, n. 4, p. 431-442, out. 2006. DOI https://doi.org/10.1177/000169939603900404
L’HOMME, M. Revisiting polysemy in terminology. In: GAVRIILIDOU, Z.; MITSIAKI, M.; FLIATOURAS, A. (org.). Proceedings of XIX EURALEX Congress: Lexicography for Inclusion. v. 9., p. 415–424. Democritus University of Thrace, 2020.
MAIA, C. Gabriel Tarde. Folha de São Paulo. São Paulo, 15 mai. 2010.
MAHL, A. A. Análise da evolução dos sistemas regionais de inovação no Brasil no período 2000 a 2011. 194 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/22476. Acesso em: 11 nov. 2023.
MALPASSO, A. El trance en el Xirê : expresividades del cuerpo mediante un proceso creativo. 247 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/24864. Acesso em: 15 nov. 2023.
MEIRELLES, R. F. Os repositórios arquivísticos na difusão de conhecimentos em saúde: subsídios para a cadeia de custódia dos organismos produtores do Sistema Único de Saúde. 196 f. 2023. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36947. Acesso em: 30 nov. 2023.
MERLEAU-PONTY, M. Signos. Tradução de M. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
NEVES, R. C. Difusão de conhecimento e mobilização social para adoção da política pública do Programa de Educação Ambiental e Mobilização Social em Saneamento da Bahia / Rubem Castro Neves. 2015. 218. F. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Salvador, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/18033. Acesso em: 10 nov. 2023.
NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação do conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
OLIVEIRA, G. S. de.; CUNHA, A. M. de O. Breves considerações a respeito da fenomenologia e do método fenomenológico. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 47, p. 132–147, 2021.
OTTE, M. F.; BARROS, L. G. X. de. What is the Difference Between a Definition and a Concept? Science Journal of Education, v. 4, n. 5, p. 159-168, 2016. DOI https://doi.org/10.11648/j.sjedu.20160405.14
OZEL, B. Collaboration structure and knowledge diffusion in Turkish management academia. Scientometrics, v. 93, n. 1, p. 183-206, out. 2012. DOI https://doi.org/10.1007/s11192-012-0641-9
PERRY, R. W. Diffusion theories. In: BORGATTA, E. F.; MONTGOMERY, R. J. V. (ed.). Encyclopedia of sociology. 2. ed. v. 1, New York: Macmillan Reference USA, 2000. p. 674-681.
PRIBERAM. Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/difus%C3%A3o.
QUEIROZ, C. M. A. de. Aprendendo a ler com minhas camaradas: seres, cenas, cenários e difusão do samba de roda através das sambadeiras do Recôncavo baiano. 389 f. 2019. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/30468. Acesso em: 20 nov. 2023.
REIS, A. R. O processo de gestão do conhecimento e aprendizagem organizacional: um estudo de caso no Esporte Clube Bahia de 2014 a 2020. 255 p. 2022. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento). Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/35897. Acesso em: 20 nov. 2023.
RIBEIRO, N. M.; MENEZES, A. M. F.; CAMPOS, M. F. H. Difusão e gestão do conhecimento: conceitos, analogias, convergências e divergências. In: MATTA, A. E. R.; ROCHA, J. C. (org.). Cognição: aspectos contemporâneos e difusão do conhecimento. Salvador: Eduneb, 2016. Acesso em: 20 nov. 2023.
SALES, K. M. B. Cognição em ambientes com mediação telemática: uma proposta metodológica para análise cognitiva e da difusão social do conhecimento. 239 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/12992. Acesso em: 25 nov. 2023.
SANCHES, M. O. Construção colaborativa do conhecimento: saberes, práticas de duas redes de pesquisa multirreferenciais. 265 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/20173/1/TESE%20SANCHES%20FINAL%20v2016.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
SARAMAGO, J. Democracia e universidade. Belém: Ed. Ufpa; Lisboa: Fundação José Saramago, 2013. Conferência proferida na Universidade Complutense de Madrid, no ano de 2005.
SANTOS, H. S. A propósito do conceito de polissemia. Revista Intersecções, 19. ed. n. 2, p. 63, mai. 2016. Disponível em: https://revistas.anchieta.br/index.php/RevistaInterseccoes/article/view/1274. Acesso em: 5 nov. 2023.
SILVA, Z. P. “Sapatão não é bagunça”: estudo das organizações lésbicas da Bahia. 382 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/24026. Acesso em: 20 nov. 2023.
SOUZA, C. R. B. de. O processo de expansão da Rede Federal de Educação Tecnológica. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/17424/1/TESE%20DE%20CLAUDIO%20REYALDO%20Final.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
SZYMANSKI, H; FRANCO, F. S. O método fenomenológico-hermenêutico na investigação de práticas educativas parentais. Anais IV SIPEQ, 2013. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/12840001/o-metodo-fenomenologico-hermeneutico-na-investigacao-de-. Acesso em: 29 mai. 2024.
TERRAI, M. G. et al. Fenomenologia-hermenêutica de Paul Ricoeur como referencial metodológico numa pesquisa de ensino em enfermagem. Relato de Experiência. Acta paul, fev. 2009. Acesso em: 29 mai. 2024. DOI https://doi.org/10.1590/S0103-21002009000100016
TRINDADE, R. P. Gestão democrática na escola: percursos e percalços para a sua difusão. 152 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia. Salvador. 2018.
VIEIRA, S. C. Difusão do conhecimento em Paul Otlet - a Rede Universal de Documentação: uma história em movimento. 2021. 213 f. Tese (Doutorado em Difusão de Conhecimento) - Programa de Pós-graduação Multi-institucional em Difusão do Conhecimento, Salvador, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/34863. Acesso em: 29 nov. 2023.
WARNICK, W. L. Science depends on the diffusion of knowledge. [s. l.], 2009.
WOJICK, D. E. et al. The digital road to scientific knowledge diffusion: a faster, better way to scientific progress? D-Lib Magazine. Virginia, EUA, v. 12, n. 6, jun. 2006. s/p. DOI https://doi.org/10.1045/june2006-wojick
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriano dos Santos Moraes, William Jônatas Vidal Coutinho, Alexsandro Souza Burite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.