Hashtags as (dis)organizing elements of political discourse

the case of #quemmorreu on X-Twitter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-11

Keywords:

Hashtags, Algorithm, Ideology, Derision, Rumor

Abstract

This paper, grounded on Materialist Discourse Analysis (AD), discusses how hashtags have been (dis)organizing political-mediatic discourses on X-Twitter. The corpus developed for this analytical gesture was elaborated around the hashtag #quemmorreu, from its first enunciation to different recaptures in other posts, twenty-one tweets in total. Based on the methodological procedures of AD, the study notes regularities among these circulations of the hashtag in order to comprehend the structuring of its meaning effects through the ways this hashtag signifies in digital social media discourses. The analysis pointed out to the understanding of a derisory rumor effect, in relation to polemic discourse, which destabilizes legitimated political and mediatic powers, by claiming other meanings through an ideological feud technologically mediated by the disputes around #quemmorreu.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gustavo Haiden de Lacerda, McGill University

Doutorando em Estudos da Comunicação na McGill University, Montreal. Mestre e Licenciado em Letras pela Universidade Estadual de Maringá.

References

BARONAS, R. Derrisão: um caso de heterogeneidade dissimulada. Polifonia, Cuiabá, n. 10, p. 99-111, 2005. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index-php/polifonia/article/view/1103.

BONNAFOUS, S. Sobre o bom uso da derrisão em Jean-Marie Le Pen. In: GREGOLIN, M. R. (org.). Mídia e discurso: a cultura do espetáculo. São Carlos: Claraluz Editora, 2003. p. 35-48.

LACERDA, G. H.; DI RAIMO, L. D. Só há like naquilo que falta (ou “Só há causa daquilo que falha). Diálogos Pertinentes, v. 16, n. Temático, p. 10-26, 2020.

MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Curitiba: Criar, 2005.

ORLANDI, E. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.

ORLANDI, E. Terra à vista: discurso do confronto – velho e novo mundo. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2008.

PAVEAU, M. A. “Hashtag”, Technologies discursives. Dictionnaire DADN, Carnet de recherche, 2013. Disponível em: https://technodiscours.hypotheses.org/488.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 1990.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.

PÊCHEUX, M. As massas populares são um objeto inanimado? In: PÊCHEUX, M. Análise de Discurso: Michel Pêcheux. Textos escolhidos por Eni Orlandi. 4. ed. Campinas: Pontes, 2015a. p. 251-273.

PÊCHEUX, M. Foi “propaganda” mesmo que você disse? In: PÊCHEUX, M. Análise de Discurso: Michel Pêcheux. Textos escolhidos por Eni Orlandi. 4. ed. Campinas: Pontes, 2015b. p. 73-92.

PEQUENO, V. Nos subsolos de uma rede: sobre o ideológico no âmago do técnico. 2014. 102 f. Dissertação (mestrado em Divulgação Científica e Cultural) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

SILVEIRA, J. Rumor(es) e humor(es) na circulação de hashtags do discurso político ordinário no Twitter. 2015. 210 f. Tese (doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.

SILVEIRA, J. Rumores e hashtags: assuntos do momento? Observações sobre o discurso ordinário em espaços enunciativos informatizados. In: FERNANDES, C. B.; CASTRO, L. C. (org.). Linguagem em (Dis-)Curso: o espaço digital como lugar de produção de sentidos. Londrina: Syntagma Editores, 2019. p. 19-39.

TWITTER Brasil. Informações sobre os #AssuntosdoMomento. Twitter Blog. 2018. Disponível em: https://blog.twitter.com/pt_br/topics/product/2018/informacoes-sobre-os-assuntos-do-momento.

Published

2024-03-20

How to Cite

LACERDA, G. H. de. Hashtags as (dis)organizing elements of political discourse: the case of #quemmorreu on X-Twitter. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1811, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-11. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/71937. Acesso em: 19 nov. 2024.

Issue

Section

Algorithms and artificial intelligence systems in/and processes of meaning-making