Retextualization in teaching-APPrenticeship

investigating the hypertext-hypertext category on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-1

Keywords:

Digital speech genre, Retextualization, Hypertext, Instagram

Abstract

Retextualization is the production of a new text based on a previous text (or a set of them), being observed in everyday activities or for teaching-learning purposes. Marcuschi (2010a) presents four types of retextualization, in the speech-writing continuum. This article focuses on the hypertext-hypertext category of the retextualization activity. To this end, were analyzed procedural data from a hypertextual retextualization, collected while two high school students jointly elaborated Instagram posts. The data were captured on video and audio and later transcribed. Thus, the corpus consists of: (i) transcription of the dialogue between the pair during the retextualization; (ii) transcription of an audio-recorded semi-structured interview with the students; (iii) two Instagram posts made by the pupils. Through the data, the composition process of the hypertexts was rebuilt, by describing the seven retextualization production tasks, proposed by Dell'Isola (2007). The investigation indicated that the hypertext-hypertext category presents peculiarities in its conception and production process. Therefore, it is necessary to approach hypertextual retextualization differently, which justifies a fifth typification of retextualization, in addition to the four types presented by Marcuschi (2010a).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marina Martins Pinchemel-Amorim, UESB

Doutoranda em Linguística (UESB).

Márcia Helena de Melo Pereira, UESB

She holds a doctorate in Applied Linguistics from the State University of Campinas, where she also took a master's degree in Applied Linguistics. Currently, she is an adjunct professor in the Department of Linguistic and Literary Studies at the State University of Southwest Bahia and professor of the permanent staff of the Postgraduate Program in Linguistics (PPGLin-UESB), Vitória da Conquista campus, working in the Linguistics area of Text. He currently develops a research project on the text construction process, text genesis, the relationship between individual style and gender style, genetic criticism, authorship and text teaching.

References

AMORIM, M. M. P. O hipertexto no ensino-(app)rendizagem: a retextualização no meio digital. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2021. DOI https://doi.org/10.54221/rdtdppglinuesb.2021.v9i1.224

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016 [1895-1975].

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos - Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.

DELL’ISOLA, R. L. P. Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. et al. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales. 3. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2011. p. 81-108.

DEPRESSION – In memory of Robin Williams. WCircle. 2019. Disponível em: https://www.vwscircle.com/index.php/2019/09/06/depression-in-memory-of-robin-williams/ . Acesso em: 12 jul. 2020.

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução: Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989, p. 143-275.

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2010.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010a.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. S. (org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010b. p. 15-80.

REDE GLOBO. Morte de Robin Williams levanta discussão sobre depressão no humor. 2014. (5m15s). Disponível em: https://globoplay.globo.com/v/3569997/. Acesso em: 12 jul. 2020.

ROJO, R. H. R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SCHNEUWLY, B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. et al. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales. 3. ed. Campinas: Mercado das Letras, 2011, p. 19-34.

SETEMBRO Amarelo: como conversar com alguém que está pensando em cometer suicídio. G1, 09 set. 2019. Disponível em: https://tinyurl.com/g1setamarelo. Acesso em: 28 mai. 2020.

SILVA, J. Q. G. Um estudo sobre o gênero carta pessoal: das práticas comunicativas aos indícios de interatividade na escrita dos textos. 2002. 209 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Letras – Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002. Disponível em: https://tinyurl.com/umestudocartapessoal. Acesso em: 10 mar. 2022.

SOUZA, M. E. F.; BIAVATI, N. D. F. Letramento do professor em formação continuada: indícios e gestos, saberes e práticas. In: Letramento e Dialogia: enfoques para a formação de professores. SOUZA, M. E. de F. (org.). Vitória da Conquista: Edições UESB, 2016. p. 45-68.

XAVIER, A. C. S. As tecnologias e a aprendizagem (re)construcionista no século XXI. Revista Hipertextus, v. 1, 2007. Disponível em: http://hipertextus.net/volume1/artigo-xavier.pdf. Acesso em: 08 jul. 2020.

XAVIER, A. C. S. Leitura, texto e hipertexto. In: MARCUSCHI, L; A.; XAVIER, A. C. (org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 207-220.

Published

2024-01-30

How to Cite

PINCHEMEL-AMORIM, M. M.; MELO PEREIRA, M. H. de. Retextualization in teaching-APPrenticeship: investigating the hypertext-hypertext category on Instagram. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1801, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-1. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/71470. Acesso em: 22 jul. 2024.