Portuguese language textbook

Where does grammar fit in the kingdom of text?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-67

Keywords:

Textbook, Portuguese language teaching, Grammar teaching, Traditional grammar, Social discursive tradition

Abstract

This article investigates the approach to grammatical knowledge in a Portuguese Language textbook designed for High School education and produced in accordance with the theoretical and methodological guidelines of the Brazilian National Common Core Curriculum. To this end, the study, situated in the field of Applied Linguistics, indicates both similarities and differences between the didactic proposal of the material with, on one hand, the epistemological guidelines of traditional grammar (cf. Vieira, 2020), and on the other hand, the pedagogical principles of the social discursive tradition (cf. Gueiros, 2019). The corpus of the work consists of the presentation of the book to the student and the teacher's manual, expository-argumentative sections in which the authors, in addition to summarizing the proposed curricular organization, explain the motivations and theoretical concepts that underlie it. The research has revealed a marginalization of traditional grammar among the teaching objects presented in the investigated book. The treatment of the few morphosyntactic phenomena mentioned by the authors seems to be always subordinate to the analysis of the textual and discursive macrostructure of the language, resulting in an unsystematic set of contents that are epistemologically disconnected from the conceptual and categorical network that links the knowledge of the grammatical tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mariana Maris, UFPB

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba (PROLING-UFPB).

Francisco Eduardo Vieira, UFPB

Doutor em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco. Líder do grupo de pesquisa HGEL – Historiografia, Gramática e Ensino de Línguas (UFPB).

References

ALTMAN, C. Filologia e linguística outra vez. In: ALTMAN, C. A guerra fria estruturalista. São Paulo: Parábola Editorial, 2021.

BORGES NETO, J. A naturalização da gramática tradicional e seu uso protocolar. Texto de conferência proferida no VIII Congresso da ABRALIN, Natal, RN, 02/02/2013 (mimeo).

BRASIL. Nomenclatura Gramatical Brasileira. Diário Oficial de 11/05/1959.

BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 23 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica. Guia de livros didáticos: PNLD 2021: Língua Portuguesa: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2021. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2021_didatico/inicio. Acesso em: 23 jan. 2023.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. In: Teoria e Educação, Porto Alegre, v. 2, , 1990. p. 177-229.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. (orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

FARACO, C. E.; MOURA, F. M.; MARUXO, J. H. Práticas de língua portuguesa – Ensino Médio – Volume Único. São Paulo: Saraiva, 2020.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

GERALDI, J. W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. 2 ed. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

GERALDI, J. W. Unidades básicas do ensino de português. In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. 5 ed. São Paulo: Ática, 2011a [1984].

GERALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. 5 ed. São Paulo: Ática, 2011b [1984].

GUEIROS, L. Da emergência à consolidação da tradição sociodiscursiva na pesquisa linguística brasileira e suas implicações para a reflexão sobre o ensino de língua portuguesa (1970-1999). 250f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Letras – Universidade Federal de Pernambuco, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/35991. Acesso em: 26 jan. 2023.

MARIS, M. Análise linguística na escola: possibilidades de interseção com o eixo da leitura na prática de professores do sétimo ano do ensino fundamental. 379f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Federal de Pernambuco, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/22201. Acesso em: 06 fev. 2023.

MARIS, M. O lugar da tradição gramatical nas práticas de análise linguística: refletindo sobre a concordância verbal na escola. In: SOUSA, A. S.; HOLANDA, L. K. P.; ROCHA, M. A. T. (org.). Linguagem e ensino: pesquisas e práticas pedagógicas – E-book do XIX Simpósio de Letras. Caxias: EDUEMA, 2021. Disponível em: https://letrassimposio.wixsite.com/xixsimposiodeletras/publicacoes. Acesso em: 04 jul. 2023.

MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

VIEIRA, F. E. Tradição gramatical: história, epistemologia e ensino. In: BAGNO, M.; VIEIRA, F. E. (org.). História das línguas, histórias da linguística: homenagem a Carlos Alberto Faraco. São Paulo: Parábola Editorial, 2020.

VIEIRA, F. E.; GUEIROS, L. Historiografia da Linguística e ensino de língua portuguesa: da gramática tradicional à tradição sociodiscursiva. In: BATISTA, R. O.; BASTOS, N. B. (org.). Questões em historiografia da linguística: homenagem a Cristina Altman. São Paulo: Pá de Palavra, 2020.

VIEIRA, F. E.; FARACO, C. A. Escrever na universidade: gramática do período e da coordenação. São Paulo: Parábola Editorial, 2020.

VIEIRA, F. E.; FARACO, C. A. Escrever na universidade: gramática da subordinação. São Paulo: Parábola Editorial, 2021.

VIEIRA, F. E.; FARACO, C. A. Escrever na universidade: gramática da norma de referência. São Paulo: Parábola Editorial, 2022.

Published

2023-12-27

How to Cite

MARIS, M.; VIEIRA, F. E. Portuguese language textbook: Where does grammar fit in the kingdom of text?. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1767, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-67. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/70156. Acesso em: 22 jul. 2024.