The definition of adjectives in PNLD dictionaries

a metalexicographical look

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-34

Keywords:

Pedagogical Lexicography, PNLD, Definitions

Abstract

This article analyzes, from a descriptive perspective, the definitions of lexical words that fall into the category of adjectives registered in two dictionaries of the PNLD - Programa Nacional do Livro Didático, namely: Dicionário Escolar da Academia Brasileira de Letras - Bechara ( 2011) – type 3, and Dicionário da Língua Portuguesa Evanildo Bechara - Bechara (2011) – type 4. Therefore, this text is based on theoretical and methodological principles of general Lexicography and Pedagogical Lexicography, specifically considering the principles that govern the lexicographic definition and the types of definition presented by Porto Dapena (2002). The results demonstrate that such principles highlight the importance of considering them in the process of elaborating lexicographic definitions, always in accordance with the different types of existing definitions. Both these principles and the diversity of types of definitions allow lexicographers to adopt organizational parameters in accordance with the objectives of the work and its target audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ludymilla Tessari Dutra Rodrigues, UFMS

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, câmpus de Três Lagoas.

Bruna Aparecida Oliva dos Anjos, UFMS

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, câmpus de Três Lagoas.

Renato Rodrigues-Pereira, UFMS

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista. Docente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

References

BARBOSA, M. A. Estrutura, funções e processos de produção de dicionários terminológicos multilíngues. Revista do GELNE. Ano 1, nº 2, 1999.

BECHARA, E. Dicionário Escolar da Academia Brasileira de Letras: língua portuguesa / Evanildo Bechara (organizador), - São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2011a.

BECHARA, E. Dicionário da Língua Portuguesa Evanildo Bechara / Evanildo Bechara. – 1. Ed. – Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2011b.

BIDERMAN, M. T. C. A ciência da lexicografia. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 28, n. 1, 2001.

BIDERMAN, M. T. C. Os dicionários na contemporaneidade: arquitetura, métodos e técnicas. In.: OLIVEIRA, A. M. P. P. de; ISQUERDO, A. N. As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. Campo Grande, MS: Editora UFMS, 2001. p. 131–144.

BIDERMAN, M. T. C. A definição lexicográfica. Terminologia, Porto Alegre, n. 10, p. 23-43, 1993.

BORBA, F. S. Organização de dicionários: uma introdução à lexicografia. São Paulo: Editora UNESP, 2003

BOSQUE, I. Sobre la teoría de la definición lexicográfica. Verba. Anuario Galego de Filoloxía. Vol. 9, p. 105-123, 1982.

CASARES, J. Introducción a la Lexicografía Moderna. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Colección Textos Universitarios, n. 17, 1969.

DURAN, M. S. Parâmetros para a elaboração de dicionários bilíngues de apoio à codificação escrita em línguas estrangeiras. 2008. Tese (Doutorado) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2008.

DURAN, M. S.; XATARA, C. M. Lexicografia Pedagógica: atores e interfaces. Delta: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, 2007. DOI https://doi.org/10.1590/S0102-44502007000200002

HAENSCH, G. et al. La Lexicografía. De la Lingüística teórica a la Lexicografía práctica. Madrid: Editorial Gredos, 1982.

HARTMANN, R. Teaching and Researching Lexicography. London: Longman, 2001.

HERNANDÉZ, H. Los diccionarios de orientación escolar. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1989. DOI https://doi.org/10.1515/9783111340562

KRIEGER, M. da G. In: XATARA, C.; BEVILACQUA, C. R.; HUMBLÉ, P. R. (org). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

KRIEGER, M. da G. Políticas públicas e dicionários para escola: o Programa Nacional do Livro Didático e seu impacto sobre a lexicografia didática. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 18, p. 235-252, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/issue/view/441/showToc. Acesso em: 12 jun. 2021.

LARA, L. F. Teoría del diccionario monolingüe. México: El Colegio de México, 1997.

MOLINA GARCÍA, D. Fraseología bilingüe: un enfoque lexicográfico-pedagógico. Granada: Editorial COMARES, 2006.

PEREIRA, R. R. Estrutura Lexicográfica. In. PEREIRA, R. R. O dicionário pedagógico e a homonímia: em busca de parâmetros didáticos. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2018.

PORTO DAPENA, J. Á. Manual de Técnica Lexicográfica. Madrid: Arco/Libros S.A., 2002.

PORTO DAPENA, J. Á. La definición lexicográfica. Madrid: Arco/Libros S.A., 2014.

RANGEL, E. de O. Com direito a palavra: dicionários em sala de aula. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da educação Básica, 2012.

RANGEL, E. de O. Dicionários escolares e políticas públicas em educação: a relevância da “proposta lexicográfica”. In: CARVALHO, O. L. de S.; BAGNO, M. (org.). Dicionários escolares: políticas, formas & usos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 37-60.

RODRIGUES-PEREIRA, R. Parâmetros para a organização lexicográfica de formas homônimas não homófonas destinados a dicionários pedagógicos. In: RODRIGUES-PEREIRA, R.; COSTA, D. de S. S. (org.). Estudos em Lexicografia: aspectos teóricos e práticos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.

SABINO, L. M. Letramento lexicográfico: o dicionário no ensino do léxico e o potencial didático para a inscrição do aluno no mundo da escrita. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, 2019.

SECO, M. Estudios de lexicografía española. Madrid: Gredos, 2003.

WEINREICH, U. Definição lexicográfica em semântica descritiva. Tradução de Maria Cecília P. Barbosa Lima. Alfa, São Paulo 28 (supl.): 103-118, 1984.

WELKER, H. A. Panorama Geral da Lexicografia Pedagógica. Brasília: Thesaurus, 2008.

WERNER, R. Léxico y teoría general del lenguaje. In: La Lexicografía: de la lingüística teórica a la lexicografía práctica. Madrid: Gredos, 1982. p. 21-94.

WIEGAND, H. E. On the structure and contents of a general theory of lexicography. LEXeter '83: proceedings, 1984. DOI https://doi.org/10.1515/9783111593166-005

Published

2023-07-27

How to Cite

RODRIGUES, L. T. D.; ANJOS, B. A. O. dos; RODRIGUES-PEREIRA, R. The definition of adjectives in PNLD dictionaries: a metalexicographical look. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1734, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-34. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/69272. Acesso em: 24 nov. 2024.