The definition of adjectives in PNLD dictionaries
a metalexicographical look
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-34Keywords:
Pedagogical Lexicography, PNLD, DefinitionsAbstract
This article analyzes, from a descriptive perspective, the definitions of lexical words that fall into the category of adjectives registered in two dictionaries of the PNLD - Programa Nacional do Livro Didático, namely: Dicionário Escolar da Academia Brasileira de Letras - Bechara ( 2011) – type 3, and Dicionário da Língua Portuguesa Evanildo Bechara - Bechara (2011) – type 4. Therefore, this text is based on theoretical and methodological principles of general Lexicography and Pedagogical Lexicography, specifically considering the principles that govern the lexicographic definition and the types of definition presented by Porto Dapena (2002). The results demonstrate that such principles highlight the importance of considering them in the process of elaborating lexicographic definitions, always in accordance with the different types of existing definitions. Both these principles and the diversity of types of definitions allow lexicographers to adopt organizational parameters in accordance with the objectives of the work and its target audience.
Downloads
Metrics
References
BARBOSA, M. A. Estrutura, funções e processos de produção de dicionários terminológicos multilíngues. Revista do GELNE. Ano 1, nº 2, 1999.
BECHARA, E. Dicionário Escolar da Academia Brasileira de Letras: língua portuguesa / Evanildo Bechara (organizador), - São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2011a.
BECHARA, E. Dicionário da Língua Portuguesa Evanildo Bechara / Evanildo Bechara. – 1. Ed. – Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2011b.
BIDERMAN, M. T. C. A ciência da lexicografia. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 28, n. 1, 2001.
BIDERMAN, M. T. C. Os dicionários na contemporaneidade: arquitetura, métodos e técnicas. In.: OLIVEIRA, A. M. P. P. de; ISQUERDO, A. N. As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. Campo Grande, MS: Editora UFMS, 2001. p. 131–144.
BIDERMAN, M. T. C. A definição lexicográfica. Terminologia, Porto Alegre, n. 10, p. 23-43, 1993.
BORBA, F. S. Organização de dicionários: uma introdução à lexicografia. São Paulo: Editora UNESP, 2003
BOSQUE, I. Sobre la teoría de la definición lexicográfica. Verba. Anuario Galego de Filoloxía. Vol. 9, p. 105-123, 1982.
CASARES, J. Introducción a la Lexicografía Moderna. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Colección Textos Universitarios, n. 17, 1969.
DURAN, M. S. Parâmetros para a elaboração de dicionários bilíngues de apoio à codificação escrita em línguas estrangeiras. 2008. Tese (Doutorado) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2008.
DURAN, M. S.; XATARA, C. M. Lexicografia Pedagógica: atores e interfaces. Delta: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, 2007. DOI https://doi.org/10.1590/S0102-44502007000200002
HAENSCH, G. et al. La Lexicografía. De la Lingüística teórica a la Lexicografía práctica. Madrid: Editorial Gredos, 1982.
HARTMANN, R. Teaching and Researching Lexicography. London: Longman, 2001.
HERNANDÉZ, H. Los diccionarios de orientación escolar. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1989. DOI https://doi.org/10.1515/9783111340562
KRIEGER, M. da G. In: XATARA, C.; BEVILACQUA, C. R.; HUMBLÉ, P. R. (org). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
KRIEGER, M. da G. Políticas públicas e dicionários para escola: o Programa Nacional do Livro Didático e seu impacto sobre a lexicografia didática. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 18, p. 235-252, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/issue/view/441/showToc. Acesso em: 12 jun. 2021.
LARA, L. F. Teoría del diccionario monolingüe. México: El Colegio de México, 1997.
MOLINA GARCÍA, D. Fraseología bilingüe: un enfoque lexicográfico-pedagógico. Granada: Editorial COMARES, 2006.
PEREIRA, R. R. Estrutura Lexicográfica. In. PEREIRA, R. R. O dicionário pedagógico e a homonímia: em busca de parâmetros didáticos. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2018.
PORTO DAPENA, J. Á. Manual de Técnica Lexicográfica. Madrid: Arco/Libros S.A., 2002.
PORTO DAPENA, J. Á. La definición lexicográfica. Madrid: Arco/Libros S.A., 2014.
RANGEL, E. de O. Com direito a palavra: dicionários em sala de aula. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da educação Básica, 2012.
RANGEL, E. de O. Dicionários escolares e políticas públicas em educação: a relevância da “proposta lexicográfica”. In: CARVALHO, O. L. de S.; BAGNO, M. (org.). Dicionários escolares: políticas, formas & usos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 37-60.
RODRIGUES-PEREIRA, R. Parâmetros para a organização lexicográfica de formas homônimas não homófonas destinados a dicionários pedagógicos. In: RODRIGUES-PEREIRA, R.; COSTA, D. de S. S. (org.). Estudos em Lexicografia: aspectos teóricos e práticos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.
SABINO, L. M. Letramento lexicográfico: o dicionário no ensino do léxico e o potencial didático para a inscrição do aluno no mundo da escrita. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, 2019.
SECO, M. Estudios de lexicografía española. Madrid: Gredos, 2003.
WEINREICH, U. Definição lexicográfica em semântica descritiva. Tradução de Maria Cecília P. Barbosa Lima. Alfa, São Paulo 28 (supl.): 103-118, 1984.
WELKER, H. A. Panorama Geral da Lexicografia Pedagógica. Brasília: Thesaurus, 2008.
WERNER, R. Léxico y teoría general del lenguaje. In: La Lexicografía: de la lingüística teórica a la lexicografía práctica. Madrid: Gredos, 1982. p. 21-94.
WIEGAND, H. E. On the structure and contents of a general theory of lexicography. LEXeter '83: proceedings, 1984. DOI https://doi.org/10.1515/9783111593166-005
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ludymilla Tessari Dutra Rodrigues, Bruna Aparecida Oliva dos Anjos, Renato Rodrigues-Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.