Linguistic reflection and textual interpretation in ENEM

an analysis of the construct of objective questions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL43-v14n3a2020-5

Keywords:

National High School Exam, Linguistic reflection, Textual interpretation, Construct

Abstract

This work aims to analyze the questions of linguistic reflection and textual interpretation of the test of Languages, codes and their technologies of the National High School Examination (ENEM), verifying if there is consonance between the test construct and the Reference Matrix (MR) . With this study, it can be seen that there are items in the exam that evaluate knowledge in a segmented way, without establishing a relation between contents (MCNAMARA, 1996), a type of test that can be considered more reliable and less valid (BACHMAN, 1990; Hughes, 1994). Items that can be answered with reading and textual interpretation without the need for the user of the exam to reflect on the content of the question or the language were the most found in the analyzed test, nevertheless, it was detected that there is a consonance between the test construct and the previously exposed in MR.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BACHMAN, L. F. Problems in examining the validity of the ACTFL oral proficiency interview. Studies in Second Language Acquisition, 10 (2), 149-164, 1988. DOI https://doi.org/10.1017/S0272263100007282

BACHMAN, L. F. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press, 1990.

BRASIL. Exame Nacional do Ensino Médio, caderno 5, 2015. Disponível em: http://enem.inep.gov.br/. Acesso em: 12 fev. 2016.

BRASIL. Matriz de Referência, Exame Nacional do Ensino Médio. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2012/matriz_referencia_enem.pdf. Acesso em: 12 fev. 2016.

ETTRICH, C. da G. A concepção de escrita no vestibular 2006 da FFFCMPA. Monografia de Conclusão de Curso. Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

HUGHES, A. Backwash and TOEFL 2000. Unpublished manuscript, Educational Testing Service, 1994.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.

McNAMARA, T. Measuring Second Language Performance. Edinburgh Gate: Addison Wesley Longman Limited, 1996.

SCHLATTER, M. et. al. Avaliação de desempenho e os conceitos de validade, confiabilidade e efeito retrotivo. In: COPERSE/UFRGS. A redação no contexto do vestibular 2005 - a avaliação em perspectiva. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2005.

SCHOFFEN, J. R. Gêneros do discurso e parâmetros de avaliação de proficiência em português como língua estrangeira no exame CELPE-BRAS. Tese de Doutorado em Linguística Aplicada. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

VELOSO, L. Exame Nacional do Ensino Médio: análise do constructo das questões de reflexão linguística da prova de Linguagens, códigos e suas tecnologias. 2014. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)- Instituto de Letras, UFRGS, Porto Alegre, 2014.

Published

2020-05-03

How to Cite

PISKE, G.; VELOSO, L. da S. Linguistic reflection and textual interpretation in ENEM: an analysis of the construct of objective questions. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 14, n. 3, p. 830–849, 2020. DOI: 10.14393/DL43-v14n3a2020-5. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47675. Acesso em: 22 nov. 2024.